Managed hosting door True

Microsoft strijdt om gunsten mkb

Nieuwste Office-versie uitgebreid voor kleinzakelijke markt

 

De nieuwe versie van Micorosft Office, codenaam Magellan, moet in de zomer van 2006 voor het grote publiek beschikbaar zijn. De softwarereus richt zich met deze versie vooral op het midden- en kleinbedrijf.

Nieuwe versie Navision
Vorige maand lanceerde Microsoft zijn eerste nieuwe versie van de Navision softwaresuite. Microsoft nam het Deense bedrijf in juli 2002 over om daarmee beter de mkb-markt te kunnen bedienen. Het nieuwe product heeft de naam Microsoft Navision 4.0 en moet de positie van Microsoft in de bedrijfsapplicatiemarkt voor het mkb verstevigen. Ook hier was de grootste verandering de versterkte integratie met de rest van Microsofts technologie.
Office 12, zoals het product binnen de muren van Microsoft ook wel wordt genoemd, bevat uitgebreide administratieve mogelijkheden. Het bevat de huidige Office 2003-programma's, met daarnaast een nieuwe module: Microsoft Office Small Business Accounting. Daarnaast beschikt het over een vernieuwde versie van Outlook 2003 met daarin de Business Contact Manager, het product waarin klantcontacten kunnen worden beheerd. Dit laatste onderdeel was ook al beschikbaar in Office 2003, Microsofts eerste mkb-Office-product dat in oktober vorig jaar werd gelanceerd.

Integratie

De afgelopen twee jaar is de mkb-markt gebombardeerd tot nieuwe groeimarkt, omdat de grotere ondernemingen hun it-budgetten terugschroefden. Daardoor werden leveranciers gedwongen nieuwe afzetmarkten te zoeken. Volgens analist Joe Wilcox van Microsoft Monitor geeft de lanceerdatum in 2006 concurrenten van de softwarereus genoeg tijd om een passend antwoord te formuleren. Toch zal dat niet makkelijk zijn, gezien Microsofts plannen voor verregaande integratie van het nieuwe Office-product.
De integratie is een bedreiging voor onder meer Corel, Intuit, OpenOffice en Sun, aldus Wilcox. In ondernemingen trekken producten als Windows Server en Exchange Server de verkoop van Office. Datzelfde geldt voor erp- en crm-producten. Onderzoek van JupiterResearch laat zien dat dit ook opgaat voor kleinere bedrijven, al is dat met een kanttekening: de penetratie van server-software is vrij laag in de mkb-markt vergeleken met grote ondernemingen. Daarom probeert Microsoft de verkoop van Office mee te laten liften met administratieve software die sterk integreert met de desktop-suite, legt Wilcox uit.
Een probleem waar Microsoft tegenaan loopt, is Office's grootste concurrent: Office zelf. Veel mkb-ondernemingen draaien nog oudere versies van het product en zijn niet van plan om op korte termijn over te gaan op een nieuwere versie. Daardoor is er een enorme fragmentatie in de markt. Microsoft hoopt dit te kunnen ondervangen door de integratie in Office 12.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1292825). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×