Managed hosting door True

Atos gaat voor cloud in Tokio

Een deel van de it-systemen die Atos inzette bij de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen in Rio draaide in de cloud. De it-partner van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) wil bij de volgende Olympiades in Tokio in 2020 alle systemen in een eigen private cloud hebben draaien. Dat meldt Michèle Hyron, chief integrator Olympische Spelen van het Franse ict-concern.

Michèle Hyron, chief integrator Olympische Spelen Atos

Atos levert al sinds 1992 de it-oplossingen voor de Olympische Spelen. Het huidige contract met het IOC, dat al vaak is verlengd, loopt tot en met 2024. Een van de ervaren Atos-medewerkers is de Française Michèle Hyron. Zij vertelt in een telefonisch interview vanuit Rio dat ze binnenkort haar koffers gaat pakken. De komende vier jaar wordt het Japanse Tokio haar nieuwe standplaats. En voordat ze naar Rio ging, woonde ze in Engeland, om daar als hoofd systeemintegratie mee te werken aan de ict achter de Olympische en Paralympische Spelen in Londen.

Bent u zo’n sportliefhebber dat u de hele wereld afreist voor deze Olympiades?
Michèle Hyron: Ik hou van sport maar mijn belangrijkste afweging is het werk: het zijn iedere keer weer speciale projecten. Het gaat om intensieve trajecten waarbij de deadline ook echt een deadline is. Dit ict-project kan niet te laat worden opgeleverd. Daarnaast is de zichtbaarheid van de ‘opdrachtgever’ - het IOC met de Spelen - ook heel groot en is het bijzonder om met sporters te werken. Bovendien zijn er bij elke Spelen wel weer noviteiten op ict-vlak.

Atos-cloud

Waarin verschilde dan de ict van de Spelen van Rio met die van Londen?
We hadden bijvoorbeeld een aantal systemen in de cloud draaien, zoals het accreditatiesysteem met in totaal driehonderdduizend accreditaties en een paar bedrijfsinformatiesystemen van het IOC. Ook het vrijwilligersportal draaide in de cloud. Daarnaast wisten we door middel van virtualisatie het aantal servers te verminderen van duizend in Londen naar 250 in Rio. Verder moesten we een aantal nieuwe olympische sporten ondersteunen, zoals golf en rugby sevens. Alleen golf genereerde al meer resultaten en data dan alle andere sporten samen. Het blijkt een data-intensieve sport te zijn door de regelgeving en de puntentelling maar ook door de vele verplaatsingen op de golfbaan. Die beelden live als ‘bericht’ doorgeven, was technisch een interessante uitdaging maar het ging goed.


Waarom hebben jullie niet alle systemen vanuit de cloud aangeboden?
We waren gebonden aan een overeenkomst die het IOC had gesloten met een lokale Braziliaanse telecompartner: Embratel. Bovendien hanteren we het beleid dat we nieuwe, bewezen technologie stapsgewijs invoeren met veel testwerk om de risico’s te verkleinen. Maar in 2020 tijdens de Spelen Tokio willen we alle systemen hebben draaien vanuit onze eigen Canopy-cloud. We hebben hier al een proef mee gedaan: het e-voting-systeem waarbij atleten vertegenwoordigers voor het IOC konden kiezen, draaide succesvol vanuit Canopy. 

Beveiliging

Uitslagensysteem van Atos voor Rio 2016.

Jullie bestempelen Rio 2016 als de meest digitale Olympische Spelen ooit. Wat wordt daarmee bedoeld?
Gedurende de spelen zijn er meer dan honderd miljoen berichten verzonden met resultaten en data van alle 42 Olympische sporten en 306 wedstrijden. Ter vergelijking: vier jaar geleden in Londen waren dat er nog 58,8 miljoen. We hebben vooraf veel geïnvesteerd in mobiele technologie binnen onze it-infrastructuur zodat het IOC de informatie direct zowel online als via traditionele kanalen met de buitenwacht kon delen.

Hebben zich nog ict-calamiteiten voorgedaan tijdens beide Spelen?
Nee, gelukkig niet. Wij hebben, net als in Londen, extra veel aandacht besteed aan ict-beveiliging. Daar waar we tijdens de Spelen in Londen te maken hadden met tweehonderd veiligheidschecks per seconde, was dit aantal in Rio verdubbeld. Om dit goed te monitoren en af te handelen is er samen met het IOC een apart beveiligingsagentschap ingericht. Naar verwachting zal het aantal bedreigingen alleen nog maar toenemen. We passen onze technologie voortdurend aan om het IOC hiertegen te beschermen, maar of we ook blockchain-technologie, waar zoveel over te doen is, gaan inzetten, weet ik op dit moment niet.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5839733). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Het Accreditaiesysteem

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×