Managed hosting door True

Google: 'Onze mailonderbrekingen zijn zichtbaarder'

 

'Over interne mailonderbrekingen klaagt iedereen bij de systeembeheerder, maar die van ons zijn veel zichtbaarder.' Computable sprak met Dave Armstrong, marketingdirecteur EMEA voor de Google Enterprise-producten over cloud computing.

Wat is Googles definitie van de cloud?
De cloud is een situatie waarin data en applicaties op afstand gehost worden binnen grote datacenters. Klanten hebben er toegang toe via een web browser.  Ook al wordt je email op traditionele manier gepushed naar je mobiele telefoon, dan nog is het cloud computing omdat de data en de applicatie op afstand gehost worden. De cloud is overal vandaan toegankelijk, net zoals wolken in de lucht.

Als de cloud uit de lucht is, kan ik mijn werk niet doen.
Als we praten met onze klanten over de onderbrekingen die er zijn geweest - het model is niet perfect - zeggen ze: het was een beetje pijnlijk, maar het is veel beter dan wat wij zelf ooit hadden kunnen bieden. Je moet bedenken dat iedereen nu toch al downtime heeft. De overall downtime van Gmail is belangrijk lager dan als bedrijven hun mail zelf verzorgen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radicati Group. Zij hebben een vergelijking gemaakt tussen mailsystemen zoals Lotus Notes, die je intern draait, en webmaildiensten. Alleen: over interne mailonderbrekingen klaagt iedereen bij de systeembeheerder, maar die van ons zijn veel zichtbaarder. Daarom hebben we ook het Google Dashboard in het leven geroepen.
Daarnaast stellen we klanten meer en meer in staat om offline te werken. Ik gebruikte de offline versie van Gmail in het vliegtuig gisteren hiernaartoe. Ik kwam aan in het hotel, logde in op het Wifinetwerk, synchroniseerde en ik was weer online zoals normaal. Sommige klanten willen bovendien graag hun bestaande mailclient blijven gebruiken. Daarvoor hebben we IMAP en POP3. Daarmee krijg je mail naar je bestaande client. Als je dat doet, is de gebruikservaring precies gelijk aan een situatie waarin je de mail draait op een interne mailserver. Ook als de server down gaat, heb je nog steeds toegang tot de eerder binnengekomen mails.
Voor Google Apps hebben we een SLA die is gebaseerd op een beschikbaarheid van 99,9 procent. Daarmee beloven we een gemiddelde van tien tot vijftien minuten downtime per maand over de loop van het jaar. Als we daaroverheen gaan, zoals in februari, dan bieden we credits aan.

Waarom krijgen bedrijven hun geld niet terug als het SLA niet gehaald wordt?
Omdat ze meestal toch doorgaan met de dienst. Geld teruggeven is financieel uitdagend vanuit een logistiek perspectief. Ik ken de details niet, maar ik denk dat credits een logischer manier zijn om iets terug te doen voor bedrijven die te maken krijgen met onderbrekingen. Anders moeten ze hun boeken weer bijwerken voor de voorgaande maand. Bovendien is het meer recht door zee. Dat is misschien de gemakkelijkste manier om ernaar te kijken.

Het is anders dan conventionele SLA's.
Het gaat ook om nieuwe technologie.

Dat betekent nog niet dat je het SLA hoeft te veranderen.
Ik weet niet heel veel over traditionele SLA's, dus ik kan niet goed een vergelijking maken. Maar voor zover wij weten werkt het model heel goed. Zowel de grote als kleine klanten waar ik mee spreek lijken erg gelukkig met deze benadering te zijn.

Bent u eventueel deze regel aan te passen voor bijvoorbeeld Nederland?
Dat is moeilijk om te doen omdat wereldwijd opereren, want de cloud overschrijdt grenzen. Maar ik neem het mee terug naar onze productjongens. Ik zal hen vragen of het een idee is om dat te onderzoeken via een enquête onder onze klanten.

Hoe veilig is de cloud?
Google heeft, net zoals banken, altijd betere beveiliging geboden dan klanten zelf kunnen leveren. Je geld is veiliger in een kluis van de bank dan onder je matras thuis. Hetzelfde geldt voor cloud computing. Als iemand al gegevens uit Google Apps al te pakken krijgt, dan zijn ze versleuteld en kunnen niet bekeken worden. Ten tweede is het veiliger om data gedistribueerd te bewaren dan op één plek. Juist omdat onze data rondbeweegt over verschillende machines is het heel moeilijk om een hele verzameling gebruikersdata bij elkaar te krijgen.

Google Enterprise

Google Enterprise biedt bedrijven zoek-, cloud computing en geo-ruimtelijke diensten.

Zoeken  Armstrong: 'Met onze zoektechnologie voor intern zoeken bieden we bedrijven een gebruiksvriendelijke user interface voor alle werknemers om te zoeken binnen verschillende databronnen, zoals databases, een verzameling bestanden of bijvoorbeeld een erp-systeem. Het beste voorbeeld daarvan is gebruik binnen een call center. De gebruiker heeft maar één search box nodig om alle informatie over een bepaalde klant op te zoeken. Met die ene zoekopdracht haalt hij informatie uit allerlei verschillende systemen. Niet alleen informatie over de klant en de producten die hij gekocht heeft, maar bijvoorbeeld ook informatie uit het factureringssysteem, om te zien of die klant goed betaalgedrag vertoont. Daarnaast gebruiken veel bedrijven onze zoektechnologie voor hun website. Via onze gehoste dienst, Google site search, kunnen bedrijven websitebezoekers een Googlezoekopdracht laten uitvoeren alleen binnen hun site. Binnen vijf minuten kunnen ze site search in hun website inbedden. Daarmee voegen ze een Google-zoekveld toe aan hun website. Wanneer bedrijven zich bezighouden met online verkoop, kan de Google search appliance helpen om bijvoorbeeld beter te sturen hoe zoekresultaten worden gepresenteerd en te zien waar klanten naar zoeken.'

Geospatial 'Dan hebben we het over Google Earth en Google Maps. Voor extern gebruik is er de mogelijkheid om een Google Map in je website op te nemen. Dat doen bijvoorbeeld hotels en winkels. Interessanter en minder bekend is het om deze applicaties intern te gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruik voor ketenbeheer. Bedrijven gebruikten traditioneel spreadsheets om dat soort informatie te laten zien. Maar die applicaties begrijpt niet iedereen gemakkelijk. Om je hele beheerketen van je fabrieken tot je vrachtwagens te laten zien op Google Earth en Maps komt gebruikers heel bekend voor en is intuïtief in het gebruik.'

Dave Armstrong

Vanaf maart 2007 is Dave Armstrong directeur marketing EMEA bij Google Enterprise. Daarvoor werkte hij onder andere als senior marketing manager EMEA bij Information Builders. Hij studeerde van 1995 t/m 2000 aan de Universiteit van Leeds. Zijn hoofdvak was Frans, met bijvakken IT en business management .

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2934354). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Op zich allemaal leuk en aardig, maar als ik hier op de exchangeserver kijk, dan kan ik alle mail traceren van maanden geleden. Met mail als wettig bewijsmiddel is een afdoende retentie (in sommige gevallen vijftien jaar in onze branche!) noodzakelijk. Ik zie dat in een cloud-omgeving nog niet zo een-twee-drie gebeuren...

Leuk en aardig cloud computing, maareh het draait tegenwoordig allemaal om universel communication, mail / voice /agenda / location awarness/ availablity/
integraties, al of niet in een cloud.

Misschien wel aardig te melden dat exchange 10 beta gegaan is, hier vrij sterk in is en ook desgewenst als cloud te instaleren is, hoewel ik nog niet overtuigd ben van clouds. Ik houd de data liever binnenshuis (ivbm juridische veiligheid)

___een beschikbaarheid van 99,9 procent. Daarmee beloven we een gemiddelde van tien tot vijftien minuten downtime per maand over de loop van het jaar.___

Goh, in mijn 24-uurs economie is 0,1 procent downtime per maand toch nog steeds zo'n 45 minuten. Als je dan ook nog weet dat downtime bij Google pas downtime is als de storing tien minuten heeft geduurd, begrijp je direct dat Dave Frans heeft gestudeerd en geen wiskunde ;)

En er is inderdaad sprake van een belofte en niet van een garantie. In de SLA staat namelijk ook dat als de dienst een downtime heeft gehad van meer dan 5 procent (= 36,5 uur!) je abonnement 'gratis' 15 dagen wordt verlengd. Au!

Google behoudt zich dan ook nog eens het recht voor om 1 uur per maand onbereikbaar te zijn wegens werkzaamheden zonder dat dit als downtime wordt geteld.

Die SLA lijkt vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat Google bijna nooit aansprakelijk kan worden gesteld.

Pas als Google net als mijn internetprovider een uptime van 99,98 procent kan garanderen wordt het (misschien) interessant. Hoewel... volgens Murphy zullen storingen niet gelijktijdig optreden en bestaat de kans dat mijn data slechts 99,96 procent van de tijd beschikbaar is

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×