Managed hosting door True

Geen knik in groeicurve SAS

 

Jim Goodnight maakt zich ogenschijnlijk niet druk om de economische malaise. Waarom zou hij ook. Hij leidt immers een bedrijf dat al 26 jaar zonder onderbreking omzetgroei en winst meldt. "Bedrijven hebben nu meer dan ooit behoeft aan business intelligence oplossingen om te kunnen besparen, klanten te behouden en marktevoluties te voorspellen", zegt de stichter en topman van SAS.

SAS Institute is inderdaad een van die rare vogels op wie de crisis geen vat lijkt te hebben. Vorig jaar zag het zijn omzet met 4,4 procent toenemen tot 1,18 miljard dollar. "In tegenstelling tot de meeste van onze concurrenten kwam die groei van verkochte licenties en niet van service", beklemtoont Goodnight. SAS kon vorig jaar elfhonderd nieuwe klanten noteren, en het breidde ook zijn personeelsbestand met ruim 7 procent uit tot bijna negenduizend mensen. Het investeerde als vanouds 25 procent van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling, bijna het dubbele van andere grote softwarehuizen. "Precies dat is een van de positieve kanten van het privé-karakter van SAS", stelt Goodnight : "Beursgenoteerde bedrijven moeten elk kwartaal verantwoording afleggen voor hun investeringen en kunnen onmogelijk plannen op langere termijn zoals wij".

Vooruitkijken

Die planning heeft onder meer geleid naar een compleet crm- en business intelligence-aanbod. Op zijn jaarlijkse gebruikersconferentie in Seattle introduceerde SAS het begrip "Intelligence Value Chain" (IVC), een kader om business intelligence in een onderneming te laten doorstromen, van het verzamelen en intelligent opslaan van informatie over het opstellen van bi-rapporten tot en met het voorspellen van toekomstige scenario's.

Speciale crm
Op de gebruikersconferentie kondigde SAS ook Intellivisor for Financial Services aan, een speciale crm-oplossing voor de financiële dienstensector die de doeltreffendheid van een website meet en optimaliseert via een asp-model. SAS lichtte ook zijn nieuwe Customer Support Center Website toe die voor alle klanten een bron van technische informatie, training, software downloads en nieuwe betacode moet worden.
"Wij maken hier gebruik van analytische intelligentie om op basis van realtime-data te voorspellen waar we naartoe gaan, en niet om te kijken waar we vandaan komen", zegt marketingdirecteur Jim Davis. "De Meta Group heeft voorspeld dat de investeringen in crm en bi voor de bedrijven nog wel prioriteit blijven, maar dat die bedrijven hoe dan ook minder zullen uitgeven - tenzij je een meetbaar rendement van je software kunt aantonen. Wij leveren die bewijzen al jaren, en dat is ook de reden waarom 98 procent van onze klanten opnieuw bij ons aanklopt voor nieuwe producten".

Nieuwe bi-suite

Een van die komende nieuwe producten is SAS 9.1, een suite van business intelligence tools die er vooral op gericht is iedereen in een onderneming via selfservice interfaces toegang te geven tot de juiste informatie. Davis noemt het de belangrijkste productlancering van SAS in meer dan vijf jaar, ook vanwege de totaal vernieuwde gebruikersinterfaces die werknemers stap-voor-stap begeleiden bij het zoeken en verwerken van informatie. Voorlopig is het nog wel even wachten, want SAS 9.1 wordt pas tegen eind augustus verwacht. "Alle bugs moeten er eerst uit vóór we de nieuwe versie vrijgeven. Dat kan nog wel een maand of vier duren", gaf Goodnight.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1375065). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×