Managed hosting door True

Nieuwe Schotse topman Stevenson zet ramen open

CSC Nederland mist CSC-waarden

 

Jim Stevenson, directeur CSC Nederland

CSC Nederland mist een duidelijke CSC-uitstraling. De automatiseerder moet zich laten gelden als oplosser van complexe zakelijke vraagstukken en niet als leverancier van systemen of detacheerder. Dat vindt de nieuwe directeur Jim Stevenson, die het bedrijf weer op scherp wil zetten.

Het kostte de Schot Jim Stevenson weinig moeite om zich thuis te voelen in Nederland. "Het
weer hier is bij vlagen net zo beroerd als in Glasgow", lacht hij. Na een jarenlange loopbaan bij CSC in Engeland mag hij proberen de Nederlandse organisatie structureel te laten groeien. Daarvoor brengt hij expertise op het gebied van uitbesteding en it-diensten voor de financiële sector, telecom en chemische en olie-industrie mee, alsook ervaring als lid van de bestuursraad van CSC Groot-Brittannië.

De vijftigjarige Amerikaanse it-grootmacht CSC (Computer Sciences Corporation) behoort in Nederland tot de middenmoot van dienstverleners. Het bedrijf is in Nederland (550 medewerkers, geschatte omzet 100 miljoen dollar) al ruim veertig jaar actief en staat bekend om zijn degelijkheid en deskundigheid, maar steekt hierover amper de loftrompet. Dat is Stevenson ook opgevallen. "Van Nederlanders hoor ik altijd dat ze open en direct zijn: 'forward'. Dat merk ik niet altijd bij CSC Nederland. De organisatie is nogal in zichzelf gekeerd. Ik herken er de 'can do'-cultuur van CSC te weinig in. Dat moet veranderen."

Complexe projecten

Stevenson vindt dat medewerkers bij CSC te veel vanuit it-systemen denken en te weinig oog hebben voor het oplossen van complexe vraagstukken met behulp van ict. Hij verwijst naar de werkzaamheden van CSC in Groot-Brittannië. "Daar bouwen we een groot deel van het nationaal patiëntendossier, een miljardenopdracht van de National Health Service. Ook zijn we in de race om de ID-Card, eveneens een miljardenproject van de Britse overheid."

Bij het NHS-project gaat het om verandermanagement op hoog niveau, stelt hij. "Veel zorgspecialisten hebben hun twijfels over zo'n centraal digitaal systeem. Die moeten we zien te overtuigen. Dan laten we zien dat veel informatiesystemen, of het nu voor een kinderarts, psychiater of chirurg, in de basis dezelfde zijn. Ons werk draait om het bouwen en in de lucht houden van bedrijfskritische systemen waar reputaties op het spel staan als het mis gaat. Complexe projecten: daarin is CSC sterk."

CSC-bloed

Stevenson wil meer van dit CSC-bloed door de Nederlandse organisatie laten stromen. Werknemers moeten in zijn ogen beseffen dat ze deel uitmaken van een wereldwijde organisatie waarbij het delen van expertise een belangrijke kracht is. "Ze moeten hun netwerk binnen het eigen concern uitbouwen. Zodat ze kunnen profiteren van de wereldwijde kennis en ervaring om die in te zetten bij klanten. Daarmee kun je je onderscheiden en nieuwe opdrachten binnenhalen."

De ervaringen opgedaan in het Engelse zorgsysteem kunnen in zijn ogen worden gebruikt bij zorgprojecten in Nederland, en vice versa. "Als teams over de grenzen samenwerken, biedt dit voordelen voor alle partijen. Dergelijke internationale samenwerkingen wil ik intensiveren." Hij geeft als ander de grote SAP-kennis van CSC Duitsland. "Daar heeft CSC speciale SAP-modules voor banken ontwikkeld die nu ook van andere klanten beschikbaar zijn. Daarvan kunnen we ook in Nederland profiteren.".

Maar, geeft hij toe, ook de Nederlandse organisatie kent zijn successen. Stevenson is erop gebrand ervoor te zorgen dat de rest van CSC hiervan op de hoogte raakt. Zo heeft CSC in Nederland diverse verkeersmanagementsystemen geleverd, en bouwt het het centrale systeem voor de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Deze expertise op het gebied van verkeer & vervoer zorgde voor een opdracht van de Vlaamse overheid om het eerste trajectcontrolesysteem van Vlaanderen te realiseren.

Saillant is dat de klacht dat CSC Nederland te weinig 'CSC' is, al eerder hoorbaar was. In 2000 vond de toenmalige directeur Guido van Spall ook al dat de Nederlandse organisatie niet in de pas liep met de manier van werken in het concern. Van Spall miste ook toen een duidelijke profilering.

Reorganisatie

Stevenson heeft drie jaar uitgetrokken om CSC Nederland uit te laten groeien tot een belangrijke 'business unit' binnen CSC Europa (het Britse CSC is met een omzet van twee miljard dollar goed voor de helft van alle Europese omzet). De organisatie bedient vanaf april - in lijn met het wereldwijde CSC - zes markten: zorg (1), overheid (2), chemie, energie & grondstoffen (3), financiële dienstverlening (4), technologie & consumentenindustrie (5), en productie, lucht- en ruimtevaart & defensie (6). Nu nog bestaat de organisatie uit drie takken: beheer (uitbesteding: 50 procent van de omzet), sectorspecifieke oplossingen (25 procent) en detachering en projecten (25 procent). "De detacheringsdiensten bouwen af. CSC doet niet aan bodyshopping. Daarmee bouw je geen relatie met klanten op. Er is te weinig 'leveranciersverantwoordelijkheid' waardoor je je als bedrijf amper kunt onderscheiden. Het levert voor ons geen meerwaarde op." Het gaat volgens de directeur om het 'uurtje, factuurtje'-werk; binnen een project kunnen er nog wel mensen worden gedetacheerd als de opdrachtgever dat wil.

De zes marktsectoren worden ondersteund door twee wereldwijde serviceslijnen: consulting, en infrastructuur-/applicatiediensten. Daaraan gekoppeld zitten de uitbestedingsdiensten die CSC wereldwijd aanbiedt. "De Nederlandse organisatie profiteert nog te weinig van de wereldwijde uitbestedingscapaciteit van CSC. Onze 'worldsourcing'-capaciteit is een belangrijk wapen. In Groot-Britannië zetten we dat succesvol in; in Nederland kan dat beter. De eerstelijnsactiviteiten en de documentatie zijn natuurlijk Nederlands, maar onze backend-ondersteuning kan ook elders worden ingericht."

Berg spaghetti

Met de herstructurering tracht de nieuwe directeur meer focus in het bedrijf te brengen. "Wij behoren scherper zicht te hebben op wat er in de marktsectoren gebeurt. Medewerkers moeten met klanten goede zakelijk betrekkingen onderhouden voordat een aanbesteding begint. Pas in een continue dialoog krijg je een vinger achter hun zakelijke problemen en kun je een passende oplossing aanbieden." Stevenson vindt dat de CSC-medewerkers te weinig halen uit hun positie op de markt. Er heerst in zijn ogen nog teveel een "wacht-op-de postbode"-houding vanuit het idee dat de opdrachtgevers zich zelf wel melden.

Als voorbeeld wijst hij op de diensten die CSC levert aan de financiële sector. Daar bekleedt de automatiseerder een sterke positie bij verzekeraars met de VP/MS-modelleer/rekenbox en Life400, een AS/400-polispakket. "Alleen, klanten zien ons te veel als softwareleverancier. Wij vertonen er ook het typische licentiegedrag. Het verkoper ervan staat centraal. Maar software leveren is het topje van onze ijsberg. CSC zou bijvoorbeeld een grotere rol kunnen spelen bij het opruimen van de legacy-systemen rond polissen van verzekeraars. Dat is nog steeds een ongelofelijke berg spaghetti."

CSC vereenvoudigt momenteel de backoffice-applicaties van verzekeringsmaatschappij RVS met VP/MS. CSC ondersteunt het op Life400 gebaseerde back-officesysteem, begeleidt de applicatie-ontwikkeling en beheert dit platform. "De verbeterde 'time-to-market' die hierdoor kan worden behaald, is waardevol voor de groeistrategie van de verzekeraar. Dit is een project in de goede richting."

Buitenwereld

Stevenson heeft zich voorgenomen om de buitenwereld meer te vertellen over wat CSC in Nederland doet. "Al zullen we morgen niet gelijk Tiger Woods inhuren om ons te profileren!" (Accenture voerde een campagne met deze golfer. RS). Hij heeft onder andere gemerkt dat het bestaan van The Leading Edge Forum hier slechts mondjesmaat bekend is. "Dit instituut is vergelijkbaar met marktonderzoekbureaus als Gartner en Forrester. Het levert bijvoorbeeld advies aan Unilever en Philips, maar dat de schaal kan veel breder."

Progressie in zorg

Stevenson ziet ook progressie in de zorgsector. Daar heeft CSC een paar jaar terug de order voor het Landelijk Schakelpunt dat nodig is voor het elektronisch patiëntendossier, binnengesleept. Ook kreeg de it-dienstverlener in 2008 de opdracht om een 'grouper' te bouwen voor DBC-Onderhoud, de beheerorganisatie voor de DBC-systematiek (DBC = diagnosebehandelcombinatie; de basis voor de bekostiging van verleende zorg in Nederland).

Via deze 'grouper' kunnen zorgaanbieders via internet automatisch de diagnose behandelcombinatie (dbc) afleiden. "Die opdrachten staat niet op zichzelf. Dat straalt af op de zorgsector. We werken bijvoorbeeld als systeemintegrator voor een paar grote ziekenhuizen bij het invoeren van nieuwe ziekenhuisinformatiesystemen." Een andere order was die van het College voor zorgverzekeringen voor het specificeren, bouwen en testen van software voor het elektronisch berichtenverkeer voor arbeidsomstandigheden, verzuim en reïntegratie (AZR).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2880877). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.