Managed hosting door True

Tips Beheer

 

Hieronder vind je allerlei tips op het gebied van Beheer. Heb je ook tips? Stuur dan een e-mail met toelichting naar lezers@computable.nl.

Service-orienteer het applicatiebeheer

Mark Smalley
Directielid
ASL BiSL Foundation
"Gewoon applicatiebeheer is niet genoeg om de voordelen uit een service oriented applicatie te halen. Om deze zeker te stellen heb je twee ‘patches' nodig: architectuur en governance. Wat betreft architectuur: denk goed na over de principes waarop het systeem gebaseerd is en zie erop toe dat de applicatie-artiesten zich daaraan houden. Anders heb je binnen no-time een zeer complex geheel dat niemand meer overziet. Het is dan spaghetti op een hoog niveau, maar het blijft spaghetti. Qua governance: In de praktijk blijkt het vraagstuk eigenaarschap van dit soort systemen lastig te adresseren. Toch als je het niet doet, ben je nog verder van huis."

Investeer in een monitoring-architectuur

Paul Leenards
Senior Business Consultant
Getronics PinkRoccade
"De ervaring leert dat monitoring van it-systemen en diensten vooral gebeurt op basis van een tool. Bij de inrichting van de tool heeft ook de inrichting van monitoring zelf plaatsgevonden, vaak door alleen de standaardinstellingen over te nemen. Na verloop van tijd is de infrastructuur veranderd, maar de monitoring tool is daarop niet aangepast. Bij wijzigingen aan de infrastructuur worden wijzigingen aan de beheertools meestal niet automatisch meegenomen. Uit de praktijk zijn verhalen bekend van grote investeringen in monitoring tools, waarvan vervolgens slechts vijf tot tien van de mogelijkheden worden benut. Het loont daarom de moeite te investeren in een monitoring-architectuur."

Definieer de gebruikerservaring in een SLA

Nicky Hoenderboom
Eigenaar
Wu Wise

"Het komt maar weinig voor dat Service Level Agreements (SLA) afspraken bevatten op eindgebruikersniveau. Dat komt doordat te veel externe (lees: niet door de beheerpartij te beïnvloeden) factoren van toepassing zijn. Denk hierbij aan de gebruikte soft- en hardware op clientniveau, de performance van door derden ontwikkelde applicaties of mogelijke explosieve stijging in benodigde capaciteit van online omgevingen. Zorg er echter voor dat je vooraf in kaart brengt welke factoren van invloed zijn op de ervaring van de eindgebruiker en zorg ervoor dat je ze in de klauw krijgt. Hetzij door middel van end user SLA's, hetzij door het maken van afspraken met de business en derden."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2501503). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×