Cibit Adviseurs/Opleiders heeft zijn ‘IT Service Capability Maturity Model’ in zakformaat gegoten. De handzame gids legt op een gepopulariseerde manier het model voor een it-beheerorganisatie uit.
Oorsprong Frank Niessink maakte in 1997, toen hij verbonden was aan de Vrije Universiteit, een begin met de ontwikkeling van het ‘IT Service Capability Maturity Model’ voor het vaststellen van de volwassenheid van een it-beheerorganisatie. Het idee hiervoor, gebaseerd op het CMM voor softwareontwikkeling van het Software Engineering Institute, kwam voort uit een traject om een ondersteunende methode voor it-management te bedenken. Dat werd vanaf 1995 in gang gezet door Capgemini, Twijnstra Gudde en de Technische Universiteiten in Delft en Eindhoven en de Vrije Universiteit Amsterdam. Niessink stapte later over naar Serc, een kennisbureau voor software-engineering en -kwaliteit. Daar werkt hij samen met Viktor Clerc aan de vervolmaking van ITS CMM. In 2003 kwam Serc in handen van Cibit. |
Beide heren hebben het zakboek IT Service CMM. A pocket guide (Van Haren Publishing) uitgebracht. De reden voor zo’n laagdrempelige, gepopulariseerde uitgave is volgens Clerc dat het model zelf met de complete specificaties en het jargon niet uitnodigt tot een kennismaking. “De pocketuitgave biedt een toegankelijker inzicht in het model.”
De Rabogroep en ING Direct gebruiken inmiddels ITS CMM. Clerc benadrukt dat het een open model is, vrij opvraagbaar op http://www.itservicecmm.org. Het tweetal staat open voor opmerkingen en suggesties. “Het is tevens onze bedoeling in kaart te brengen hoe dienstverlenend Nederland met diensten omgaat.” Bedrijven kunnen er zelf ook commerciële diensten voor ontwikkelen, zoals trainingen en assessments. Cibit en Sogeti doen dit al.
Clerc erkent dat er een overlap bestaat met Itil. Hij beschouwt ITS CMM als complementair. In zijn ogen kent Itil een praktischer opzet, omdat het met praktijkvoorbeelden werkt en tips geeft voor bijvoorbeeld service level agreements en klanttevredenheidsonderzoeken. Het ITS CMM is vooral te gebruiken om afspraken over de geboden it-dienstverlening te toetsen, het leveren van diensten te plannen en te bepalen wat de beheerorganisatie moet bereiken.< BR>