Managed hosting door True
Zakelijke Telefonie
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Netwerkupdate: een duik in het 4G-only netwerk

De weg naar het sterkste netwerk, de juiste bandbreedtes en security

Een simpel telefoontje. U drukt op de knop of geeft Siri mondeling een opdracht en het is geregeld. De verbinding komt tot stand en probleemloos voert u een gesprek van uitstekende kwaliteit over 4G. Als gebruiker staat u waarschijnlijk niet stil bij alle aspecten die goed geregeld moeten zijn om dit gesprek mogelijk te maken. In dit artikel neemt Senior Business Consultant Eric Buckers u mee in de wereld van het 4G netwerk van Tele2. Hoe ziet dat netwerk eruit, hoe staat het ervoor en hoe werkt het nu precies met de frequenties in Nederland? Hoe zorgt Tele2 ervoor dat u veilig belt? En natuurlijk: waar gaan we naartoe?

"Lange tijd zat de telecommarkt in Nederland muurvast”, vertelt Buckers. Tele2 was al jarenlang actief op de Nederlandse mobiele markt, maar als virtuele operator. De mobiele frequenties waren verdeeld en in handen van slechts enkele aanbieders. Geen goed recept voor concurrentie, zo bleek: want relatief kende Nederland de hoogste kosten voor mobiele telefonie en bleef het datagebruik vergeleken met andere Europese landen enorm achter. In 2010 kreeg Tele2 voor het eerst de mogelijkheid om zelf een frequentie aan te kopen bij een frequentieveiling. “Tele2 heeft toen de frequentie op de 2600 Mhz band weten te bemachtigen.”

“Wij verkopen nu alleen nog maar toestellen die geschikt zijn voor 4G. Deze technologie wordt steeds meer omarmd, er is geen toestel meer te koop zonder 4G.”

’s-werelds eerste 4g only netwerk operator

Hoewel Tele2 blij was met de aankoop, was deze frequentie onvoldoende om zelf een 4G-netwerk mee te bouwen. “Vanwege de hoge frequentie heeft het een beperkte uitstraalmogelijkheid. Na een paar kilometer ben je het signaal grotendeels kwijt. Als je daarmee Nederland wil bedekken met een interessant aanbod voor klanten, dan moet je enorm veel masten bouwen.” Tele2 heeft bij de overheid aangegeven dat er ook een lage frequentie nodig was om echt de strijd aan te kunnen gaan met de gevestigde netwerkaanbieders.

Na het WhatsApp fiasco in 2011 (toen KPN aankondigde dat er voor WhatsApp betaald moest worden) liep de emmer van de overheid over. “Ze zagen in dat het verkeerd liep. De gevestigde drie aanbieders hielden elkaar in stand, er was meer concurrentie nodig. Er moest een nieuwe provider in beeld komen om de boel op te schudden.” Daarom voerde de overheid een veiling van 800 Mhz uit met een beschermd kavel. Dat onderdeel van de veiling was alleen bedoeld voor nieuwkomers. Tele2 wist de frequentie voor de komende 17 jaar te bemachtigen.

Geen oude legacy: op naar stoppen met 3G

Vanaf die tijd heeft Tele2 niet stil gezeten. “In 2014 hebben we het netwerk opengezet voor 4G gebruik. Toen waren we dus geen virtuele operator meer maar een echte Mobiele Netwerk Operator – met eigen netwerk. De focus lag aanvankelijk op landelijke dekking van 3G bij T-Mobile (het netwerk waar onze klanten op terugvallen mocht er ergens geen 4G-dekking zijn) gecombineerd met een deel 4G van onszelf.” In november 2015 heeft Tele2 zelf een landelijk dekkend 4G-netwerk kunnen openen en sindsdien is het bedrijf zich meer gaan richten op 4G-toepassingen en 4G-handsets. “Wij verkopen nu alleen nog maar toestellen die geschikt zijn voor 4G. Deze technologie wordt steeds meer omarmd, er is geen toestel meer te koop zonder 4G.”

“De weg naar 4G-only is de basis van al onze netwerk gerelateerde activiteiten. Ik denk dat andere providers daar ook naar streven want het is veel te duur om al die andere technologieën in de lucht te houden inclusief alle frequenties die je daarvoor nodig hebt. Je kan beter je focus op één technologie leggen. Ik verwacht dat 3G sneller weg is dan 2G. Waar andere providers voorlopig nog steeds moeten blijven investeren in oude technologieën, hoeven wij dat niet. En dat scheelt in de kosten.”

Geen pleisters plakken

Behalve een goed netwerk, willen gebruikers natuurlijk ook vooral veilig bellen. En daarvoor zorgen is nog niet zo eenvoudig. Hackers gaan namelijk veel geavanceerder te werk de laatste jaren, merkt Buckers. Terwijl de beveiligingstechnologie nog stamt uit het einde van de jaren ’90. En dat is zorgwekkend. “Daar zijn wel wat slagen in gemaakt maar dat is meer een kwestie van pleisters plakken op een zwak security systeem. Standaardisatie-instellingen hebben daarom besloten dat er een nieuw basisprotocol voor security opgesteld moet worden als de stap van 4G naar 5G gemaakt wordt.”

Omdat we voorlopig toch gebruik gaan maken van 4G, heeft Tele2 besloten om zelf extra beveiliging toe te voegen. Zo kunnen klanten veilig bellen. “ In de traditionele situaties zat er alleen encryptie tussen het toestel en de zendmast. Om te voorkomen dat mensen met een server een eigen netwerk kunnen bouwen om tussen onze apparatuur in te komen, hebben we een extra encryptie toegevoegd tussen de zendmast en ons core netwerk. Stel dat het iemand lukt om een kast open te breken in het veld, dan heeft het geen enkele zin om data af te tappen want er zit een beveiligde tunnel tussen elke mast naar ons core netwerk in het datacentrum. Dat is een vooruitstrevende maatregel die zorgt voor extra veiligheid.”

Zendmasten bouwen

Behalve veilig, moet een verbinding bovenal van hoge kwaliteit zijn en moet er overal uitstekende netwerkdekking zijn. De hoge kwaliteit wordt gewaarborgd door het 4G-only netwerk met fall back mogelijkheid naar 3G. Aan de netwerkdekking wordt nog steeds dag en nacht gewerkt. Met succes. “We hebben nu zo’n 2800 sites en we bouwen nog steeds door. Met die 2800 sites hebben we nu al landelijke dekking, maar willen de dekking verder optimaliseren en indoor de dekking verder verbeteren. Om de gebruikservaring verder te verbeteren gaan we ook de capaciteit opvoeren op plekken waar veel klanten tegelijkertijd van het netwerk gebruikmaken, bijvoorbeeld in binnensteden.”

Op plekken waar Tele2 onverhoopt nog geen dekking heeft, valt het bedrijf terug op het netwerk van T-Mobile. “De klant merkt daar niets van; de verbinding blijft staan maar je gaat wel terug naar 3G. Nu hebben we landelijke populatiedekking, dat betekent dat we dekking hebben waar de mensen zitten. In 2018 zullen we 100 procent landelijke dekking hebben.”

Zakelijke klanten willen zeker zijn van een goede verbinding. Altijd en overal. Tele2 weet dat. Daarom werkt Tele2 dag en nacht aan het sterkste 4G-netwerk van Nederland.

Kijk hier voor de dekking en meer informatie over het 4G netwerk van Tele2.

Wat iedere IT-manager moet weten over de ontwikkelingen in mobiele communicatie

In 1994 met de introductie van GSM (2G) dachten de ontwikkelaars daarvan dat het mobiele netwerk voltooid was en niet beter kon, maar toch kwam er al snel een opvolger: 3G. En inmiddels wordt het 4G-netwerk uitgerold. Blijft het bij deze vierde generatie? Nee: er wordt nu al hard gewerkt aan de ontwikkeling van 5G. Wat staat ons de komende jaren te wachten?

Lees het antwoord op deze en meer vragen in deze whitepaper over de mobiele evolutie op de werkvloer: van 2G naar 5G.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6173186). © Jaarbeurs IT Media.
 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Connected Lounge: State-of-the-art experience center


Ins & Outs van vast-mobiel integratie


Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×