Door de groei van het aantal lokale zoekopdrachten die mensen in Google invoeren, neemt het aantal webpages dat op een plaatsnaam plus een zoekterm is geoptimaliseerd flink toe. Concreet betekent dit dat websitebeheerders voor een product of dienst een webpapagina aanmaken en daarbij een plaatsnaam in de tekst terug laten komen. Vervolgens wordt de tekst van die pagina naar een nieuwe pagina gekopieerd, waarbij alleen de plaatstnaam wordt vervangen voor een andere plaatsnaam. Het idee is dat de website op die manier op de combinatie van de plaatsnaam en de zoekterm beter wordt gevonden in zoekmachines zoals Google.
Door deze techniek toe te passen, zijn er bedrijven die tientallen (bijna) indentieke webpagina’s op op hun website hebben staan. Denk aan pagina’s zoals: ‘autoslooperij Den Haag’, autoslooperij Rotterdam’, autoslooperij Amsterdam’ enzovoorts. Ongetwijfeld dat er op dergelijke zoektermen wordt gezocht, maar heel effectief is het meestal niet als een bedrijf geen fysieke vestiging in die plaatsen heeft.
Waarom local SEO pages vaak niet rendabel zijn
Om bij het eerdere voorbeeld te blijven: als iemand in Google zoekt op ‘autoslooperij Amsterdam’, dan zit daar een intentie achter dat die persoon waarschijnlijk in Amsterdam een autoslooperij zoekt, omdat hij daar woont of werkt.
Als een websitebeheerder vervolgens een pagina op ‘autoslooperij Amsterdam’ heeft geoptimaliseerd, maar daar geen fysieke vestiging heeft, dan raakt een websitebezoeker eerder geirriteerd, dan dat hij blij is dat hij de website heeft gevonden. Het gevolg is waarschijnlijk dat de bezoeker de website telleurgesteld wegklikt…niemand die daarmee geholpen is.
Zoekmachines zoals Google hechten overigens waarde aan goede en unieke content. Websitepagina’s waar de inhoud ongeveer hetzelfde is en alleen de plaatsnaam steeds uniek is, zullen waarschijnlijk niet als goed en uniek worden gezien. Op de lange termijn ben je beter af als je voor een logische opbouw van je website kiest en geen vreemde technieken toepast om hoger in Google te komen. Een online marketingbureau kan je hierin adviseren.
Wanneer local SEO pages wel effectief zijn
Door de inhoud van dit artikel zou je misschien denken dat local SEO pages per definitie niet effectief zijn, maar dat is absoluut niet waar. Weer even terug naar het voorbeeld over autosloopbedrijven: als je daadwerkelijk meerdere fysieke vestigingen hebt, dan kun je prima voor iedere vestiging een pagina op je website aanmaken.
Maar zorg dan dat de tekst op iedere pagina net weer even anders is geschreven, andere foto’s bevat (bijvoorbeeld van het bedrijfspand en het personeel van de vestiging) en dat er praktische informatie over de specifieke vestiging is te vinden (bijvoorbeeld openingstijden, adresgegevens en het telefoonnummer). Als je op die manier te werk gaat, zijn local SEO pages prima en kunnen ze je lokale vindbaarheid flink verbeteren.