Of een cloudimplementatie nu voortkomt uit een wens van de IT-afdeling of vanuit de business, in veel gevallen houden bedrijven hierin niet genoeg rekening met de belangen van alle stakeholders. Daardoor zijn de doelstellingen niet altijd even realistisch en kan de implementatie uitlopen op teleurstellende resultaten. Dat zegt Sebastian Zilch, innovation and new businness models manager van NetApp. NetApp introduceerde om die reden Cloud Value Management (CVM), een methodologie om cloudmigratie vanuit een holistisch oogpunt kunnen benaderen.
Welke businessuitdagingen kan de cloud helpen oplossen? Het antwoord op die vraag varieert al snel, afhankelijk van aan wie deze gesteld wordt, stelt Zilch. Als voorbeeld noemt hij een bedrijf dat overstapte op Office 365. “Daar hadden ze prima redenen voor. Dankzij de cloud konden ze efficiënter samenwerken, en kon er dus bespaard worden op interne meetings en reiskosten. Maar voordat het pakket kon worden geïmplementeerd, moest er toch nog weerstand worden weggenomen.”
Verschillende interpretaties
De oorzaak voor de weerstand bleek te liggen in de interpretatie van efficiënter werken. “Waar de business en de IT-afdelingen het vooral zien als een manier om op kosten te besparen en om meer gedaan te krijgen, was de ondernemingsraad in dit geval bang voor het verlies van banen”, legt Zilch uit. Volgens hem kunnen situaties als deze eenvoudig voorkomen worden, als de business en de IT-afdelingen van tevoren duidelijk maken en onderbouwen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.
Zilch: “Het moet duidelijk zijn wat de toegevoegde waarde is van cloudmigratie voor de hele business. Het uitbreiden van opslagcapaciteit alleen is niet voldoende reden. Je moet verder doorvragen: wat voegt zo’n uitbreiding toe aan het bedrijf? Helpt het bijvoorbeeld om uiteindelijk meer omzet te boeken? En zo ja, hoeveel? Is dat genoeg om de financiële investering in de cloud te verantwoorden, of moet je misschien toch een ander model kiezen? Alleen door de overkoepelende waarom-vraag te beantwoorden kun je een weloverwogen beslissing nemen.”
Om zijn punt te illustreren haalt Zilch het voorbeeld aan van een ruimtevaartbedrijf. “Dat maakte gebruik van satellietbeelden om wateropstoppingen rondom de stad in kaart te brengen. Een proces dat meer dan vijf dagen in beslag nam, en dat de organisatie dankzij de cloud terug wilde dringen naar één dag. Een concrete reden waarom dat binnen een dag moest hadden ze eigenlijk niet echt. Terwijl die doelstelling wel om extra investeringen vroeg. Je kan je dan afvragen of vier dagen, of drie dagen ook goed is. Maar omdat het bedrijf geen echt antwoord had op de waarom-vraag, wisten ze niet hoeveel dagen acceptabel was voor de business.”
Financiële afweging
Overigens wordt de finance-afdeling als stakeholder niet snel overgeslagen, al vindt Zilch dat bedrijven ook daar meer voor een holistische aanpak moeten kiezen. “Nu wordt de cloud vaak nog als een kostenpost gezien, waarbij daarnaast hoogstens ook nog naar de kostenbesparing ten opzichte van een eigen infrastructuur wordt gekeken. Maar in veel gevallen levert een cloudimplementatie ook een concurrentievoordeel op, en daarmee meer omzet. Wie een compleet beeld wil, moet dus niet alleen naar total cost of ownership kijken, maar ook de financiële baten van cloudmigratie opnemen in zijn financiële afweging.”