Je Praktijk Online heeft samen met zorgverleners een online toepassing ontwikkeld waarmee behandelaars en praktijken in de eerstelijns zorg hun cliënten ook buiten kantoortijden van dienst kunnen zijn. Het gaat om de JPO Cliëntenlogin. Met deze toepassing kunnen behandelaars en cliënten in een beveiligde omgeving berichten uitwisselen en bestanden delen. Maar ook online dagboeken, testen en videochat horen binnenkort tot de mogelijkheden.
Je Praktijk Online heeft de toepassing ontwikkeld vanuit de vraag van een aantal eerstelijns praktijkhouders. Die hebben behoefte aan het geven van meer (online) service, zonder dat het veel extra tijd vraagt of kosten oplevert. Uit onderzoek blijkt dat dit soort toepassingen motiverend werkt voor de cliënten. Ze ontlasten de behandelaar en versnellen zelfs de behandeling. Cliënten hoeven immers niet te wachten tot het volgende consult, maar kunnen direct hun vragen, opmerkingen, et cetera kwijt. Ze zijn niet alleen tijdens het directe contact met de behandelaar actief bezig met hun behandeling. Daarnaast kan de behandelaar in één overzicht alle digitale communicatie met zijn cliënt bijhouden, en ook met praktijkcollega’s via dit systeem communiceren.
Gebruikers moeten meteen aan de slag kunnen; daarom is de toepassing gemaakt met bekende consumententoepassingen in het achterhoofd (zoals Gmail en Outlook). De JPO Cliëntenlogin kan in principe zonder scholing worden gebruikt. De basisfunctionaliteit wordt de komende maanden onder meer uitgebreid met een online dagboek, videochat, testen en monitoring. Je Praktijk Online selecteert alle functionaliteit samen met de eerstelijnsprofessionals. Ook bij de uitwerking zijn zij nauw betrokken.