Managed hosting door True
Sponsored
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De end-point security uitdagingen voor een bouwmarktgigant

Dit artikel delen:

HUBO beschikt in België over 150 doe-het-zelfwinkels en een sterk uitgebouwde webshop. Voor alle IT die daarachter ligt, draait er een netwerk met ruim 1.500 clients en servers op volle kracht. Een vierkoppig IT-team staat daarbij in voor het systeembeheer. Ze doen daarvoor niet alleen beroep op hun eigen hands on DIY-mentaliteit, maar ook op Business Suite Premium van F-Secure.

Besparing en gemoedsrust

“Met onze vorige securityoplossing hadden we zo’n vijftal keer per jaar af te rekenen met cryptolockers”, vertelt Van Regenmortel. Door de virussen moesten ze niet alleen grote delen van servers herstellen, maar lagen sommige HUBO-departementen ook een halve dag lang plat. De kosten liepen hierdoor flink op. “Een gepeperde rekening die we niet meer krijgen nu F-Secure die cryptolockers tegenhoudt. Voordat de systeembeheerders van HUBO beslisten om met F-Secure in zee te gaan, verkenden ze de rest van de markt. Die taak is part of the game voor de systeembeheerders die verantwoordelijk zijn voor het inplannen en aankopen van de beste IT-oplossingen voor HUBO. “F-Secure scoort zeer goed qua virusdetectie”. Een zwaarwegende, maar niet de enige voorwaarde. “Ook de gemakkelijkheid om de toepassing te managen is voor ons team van doorslaggevend belang.”

Strakke timing, flexibele oplossing

"De doe-het-zelfmentaliteit zit bij HUBO namelijk ook in het DNA van de IT’ers"

Na een gesprek met een vertegenwoordiger van F-Secure werden al snel de eerste concrete stappen gezet: de ontwikkeling van een POC en heel wat testen. “Onze timing was echt zeer krap, want de licenties van onze vorige provider waren nog amper vier weken geldig. We zijn daarom meteen met het uitrollen begonnen, maar één maand is te weinig als je met meer dan 450 servers werkt. Software en databases moeten stopgezet worden voor zo’n omschakeling.”

Daarom zocht F-Secure mee naar een flexibele oplossing op maat van HUBO. Enkele vorige licenties werden kort verlengd om een betrouwbare omslag mogelijk te maken.

Eind 2016 tekende HUBO voor F-Secure. Daarna kwam een consultant van F-Secure meteen langs om meer uitleg te geven. “We kregen duidelijke antwoorden op onze vragen en gingen daarna zelf aan de slag. De doe-het-zelfmentaliteit zit bij HUBO namelijk ook in het DNA van de IT’ers. Dankzij onze interne expertise konden we meteen beginnen met het schrijven van scripting en group policies.”

Vandaag draait het Business Suite Premium-pakket al ruim een jaar mee en kan Van Regenmortel het dus perfect evalueren. “Er wordt via F-Secure misschien iets meer geblockt dan vroeger. Uit ons voorafgaand marktonderzoek bleek dat er een hogere kans op een false positive kon zijn. Niemand beschouwt dat echt als een nadeel, liever de moeite ondernemen om zelf iets toe te voegen aan de white list dan het risico nemen dat een virus ongemerkt door het securitysysteem raakt.” Gemiddeld telt Van Regenmortel zo’n tien malware blocks per week. In de praktijk zijn dat er niet meer dan bij de vorige verdeler. “Toch zijn we er zeker hard op vooruit gegaan.”

Betrouwbare updates in een handomdraai

Doordat het pakket op alle servers en computers in de winkels en laptops van medewerkers aanwezig is, behouden de systeembeheerders een volledig overzicht. “Voor alle devices maken we ook gebruik van de software updaten die in de anti-virusoplossing zit. De updates voor Chrome, Adobe Reader en Java verlopen nu allemaal via F-Secure. Die hielden we vroeger vaak tegen omdat we anders geen overzicht op de updates of op het openklikken van online documenten konden bewaren. Het was uitgerekend via die weg dat vroeger het grootste aantal security breaches ontstonden.”

Snelle support

De software updates zijn niet alleen betrouwbaar, ook qua communicatie valt het F-Secure pakket in de smaak. “Vroeger kregen we vaker klachten over de agressievere messaging. Ik vind de messaging naar de gebruiker van F-Secure heel goed zoals bijvoorbeeld de pop-ups die aangeven wanneer er een reboot komt.” En wat met de support? “Intussen hebben we twee keer beroep gedaan op de helpdesk. De antwoorden kwamen zeer snel, tegen de volgende werkdag en waren perfect in orde.”


Interesse?

Ben je F-Secure partner/reseller of ben je geïnteresseerd in ons portfolio en wil je reseller worden? Klik hier voor meer informatie.

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.