Managed hosting door True
Sponsored
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Eerder verschenen in de Computable 100

 

De Computable 100 is een jaarlijkse ranglijst van de honderd krachtigste ICT-bedrijven van Nederland, gebaseerd op een financieel, een imago-, en een werkgeversonderzoek. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en negentien ict-deelgebieden. In het C100 magazine, dat verschenen is op 15 december 2017, zijn diverse artikelen van krachtige ICT-bedrijven naar voren gekomen. Download hier de artikelen!

Rijkswaterstaat - De innovatie één stap voorblijven

Lees de whitepaper

De innovatie één stap voor blijven

Rijkswaterstaat – de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Informatievoorziening is voor de organisatie een tamelijk nieuwe discipline, maar speelt een steeds belangrijkere rol. “ICT-techniek is dankzij de digitale transformatie in de primaire processen van Rijkswaterstaat terechtgekomen”, stelt Perry van der Weyden, Hoofdingenieur- Directeur van de Centrale Informatievoorziening, CIO Rijkswaterstaat en bestuurslid. “Van het verkrijgen van data tot monitoring, van hardware tot applicatieontwikkeling: wij moeten voor een betrouwbare IT zorgen. Actuele informatie is essentieel bij efficiënt watermanagement, verkeersmanagement, assetmanagement en beheer. Innovatieve toepassingen van nieuwe ICT-technieken kunnen daarbij een rol spelen en kostenbesparing opleveren. Intussen werkt een kleine duizend IV’ers bij ons en hebben we voor de discipline Informatievoorziening (IV) zowel een i-Strategie als een i-Visie ontwikkeld. Qua i-Strategie (met een looptijd van vijf jaar) zitten we nu in het derde jaar. Inmiddels hebben we een eigen cyber security center opgericht en werken we hard aan de verdere industriële automatisering, oftewel ‘pratende objecten’. Daar willen we naartoe, met als doel om nog meer betrouwbaarheid en voorspelbaarheid te realiseren. Sensoring en smart camera’s helpen ons hierbij.”

Prorail - Het bruist bij ProRail ICT

Lees de whitepaper

Het bruist bij ProRail ICT

ProRail is verantwoordelijk voor een van de drukste spoornetwerken ter wereld. En voor de bouw van mooie stations, een juiste verdeling van het spoor en het in goede banen leiden van het treinverkeer. Een gigantische 24/7-operatie met een razendsnel toenemende vraag naar digitalisering. “Digitalisering bij ProRail wordt steeds belangrijker. Dit zien we in zowel de bouw en het onderhoud van de infrastructuur als in de verkeersleiding en -planning. Met als doel om samen met onze partners efficiency in de keten te realiseren en door tijdig ingrijpen storingen te voorkomen”, begint Lars Vriesendorp, Manager ICT Assets en Bedrijfsvoering. “We werken aan ruim honderd grootschalige ICT-projecten tegelijkertijd. We beheren en ontwikkelen vier state-of-the-artdatacenters, een zeer uitgebreide infrastructuur en een indrukwekkend applicatielandschap.” ICT realiseert efficiency door het bouwen onderhoudsproces te baseren op data in plaats van op tekeningen van ‘spoorse’ objecten. Tijdens het proces wordt data verrijkt. Hiermee is relevante informatie op tijd beschikbaar, hetgeen de doorlooptijd verkort en de kans op fouten reduceert. Natuurlijk houdt Pro- Rail zich ook volop bezig met predictive maintenance. “We voorspellen samen met aannemers aan de hand van data steeds beter wanneer een storing zal optreden, zodat we preventief kunnen handelen. En dat voorkomt vertragingen bij de reizigers. Behalve voor storingen aan de infrastructuur doen we dit ook voor andere oorzaken van vertraging, zoals het voorspellen van spoorlopers. Om deze ontwikkelingen te realiseren worden nieuwe technologieën toegepast, zoals big data, internet of things, sensoring en geografische informatiesystemen. En ook mobility-, cloud- en augmented-realityoplossingen.”

PostNL - IT-toppers geven Digitalisering vorm

Lees de whitepaper

IT-toppers geven Digitalisering vorm

In 2013 koos PostNL als het eerste grote bedrijf in Nederland voor een fullcloudstrategie. Nu die journey is afgerond, wil PostNL verder digitaliseren en innoveren. “Onze IT’ers staan mooie uitdagingen te wachten.” In 2018 sluit PostNL zijn datacenter. “Hardware, infrastructuur, netwerken: het zijn geen issues meer”, zegt CIO Marcel Krom. “IT kan zich nu volledig focussen op het verbeteren van de bedrijfsvoering. Enerzijds door intern kosten te besparen, een noodzaak gezien de dalende trend in de postmarkt. Anderzijds door op een agile manier nieuwe businessmodellen te ontwikkelen die logistiek, maar ook digitaal gedreven zijn. Bijvoorbeeld voor het thuisbezorgen van voedsel, bloemen of planten. Als beste logistieke dienstverlener in de Benelux kunnen we bedrijven helpen met het ontsluiten van de geweldige kansen die e-commerce hen biedt.”Een van de manieren om kosten te besparen, is het ontwikkelen van nieuwe planningsalgoritmes. Krom: “Hierbij wordt onder andere artificial intelligence ingezet.

Odin - Toekomstbestendig dankzij gezonde basis

Lees de whitepaper

Toekomstbestendig dankzij gezonde basis

"De Odin Groep is met eigen middelen uitgegroeid tot een toonaangevende IT-dienstverlener, zoals onder andere blijkt uit de ranking in de C100. Het bedrijf wil zijn marktaandeel verder vergroten. “Dankzij ons veelzijdige aanbod zijn we ook in de toekomst relevant.”"De Odin Groep is klaar voor de toekomst. “We hebben de afgelopen jaren een gezonde basis gelegd”, zegt algemeen directeur Hans Lesscher. “Zo hebben we zelf cloudinfrastructuren en platforms ontwikkeld en twee datacenters gebouwd. Ook koppelen we aan public clouds als Azure. Financieel staan we sterk; we zijn een puur Nederlands bedrijf dat niet gedreven wordt door investeringsmaatschappijen. Met 320 medewerkers zijn we groot genoeg om al in een vroeg stadium innovaties te adapteren. Als groep hebben we tevens facilitaire diensten zoals logistiek, hr en marketing in huis. Ook IT security, kwaliteitsbeheer en juridische zaken zijn centraal belegd. Dit alles maakt ons een thuishaven voor IT-bedrijven en organisaties die verder willen digitaliseren, maar ook voor IT-specialisten die een uitdagende werkomgeving zoeken om hun ambities vorm te geven. We zien in de Nederlandse markt veel groeimogelijkheden. Autonoom, maar ook via samenwerking of overnames.”

Conclusion - 'Nachtrust as a Service'

Lees de whitepaper

'Nachtrust as a Service'

Conclusion is al twintig jaar een ondernemende, puur Nederlandse IT-dienstverlener. Zij opereert vanuit een ecosysteem van – op dit moment – twintig gespecialiseerde IT-bedrijven. Afzonderlijk zijn zij actief in hun eigen markt en met elkaar helpen zij organisaties om digitaal te transformeren. Sinds dag één is bij Conclusion het ontwikkelen, bouwen en implementeren van technologie onlosmakelijk verbonden met kennis van de klant, diens processen, markt en klanten, vertelt CEO Engbert Verkoren. “Daarom helpen we onze klanten vanuit een ecosysteem van verschillende bedrijven. De start-ups die we opzetten en de acquisities die we doen, doen we dan ook om inhoudelijke redenen. Dankzij de overname van Furore bijvoorbeeld, beschikken we nu over kennis van de primaire processen in de zorg waarmee we onze klanten in die sector nog beter kunnen helpen.”

UWV - Van medewerkers verwacht ik dat ze zich blijven vernieuwen'

Lees de whitepaper

'Van medewerkers verwacht ik dat ze zich blijven vernieuwen'

UWV ruimt de oude IT-systemen systematisch op en focust op de vernieuwing van zijn digitale infrastructuur en applicatielandschap. Er wordt elk jaar voor € 100 miljoen verbouwd en dat vraagt onder andere om een verscheidenheid aan IT’ers. Vooral IT-vrouwen zijn welkom om met UWV het gesprek aan te gaan. Maandelijks verstrekt UWV aan 1,4 miljoen mensen een uitkering. Bovendien bezoeken dagelijks honderdduizenden mensen de UWV-website, wat het volgens CIO Aart van der Vlist tot de grootste Nederlandse transactieverwerkende overheidswebsite maakt. “De kern van onze massaprocessen is één grote digitale organisatie, die volcontinu stabiel draait”, zegt hij met trots. Op zich kun je alle werkprocessen automatiseren, maar is dat altijd het meest effectief? Van der Vlist: “Waar het om draait, is hoe je iemand die werkloos wordt zo snel mogelijk weer aan een baan krijgt. Met behulp van bigdata-analyse filteren we uit wie zich digitaal goed redt, en wie we het best persoonlijk kunnen benaderen omdat zijn of haar kansen minder goed zijn – liefst zodra iemand werkloos is geworden, want dan zijn de herinstroomkansen het grootst.” Uitdagingen blijven er volgens Van der Vlist altijd. “Zo hebben we veel systemen overgenomen van onze voorgangers.

QNH - Succes door goed te luisteren naar klant en medewerker

Lees de whitepaper

Succes door goed te luisteren naar klant en medewerker

QNH doet het erg goed. Omzet en werknemersbestand zijn in vier jaar tijd met de helft gestegen. Dit succes komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. CEO Hen Snackers en CFO Erwin van den Bosch stellen dat goed luisteren naar de - trouwe - klanten en de eigen medewerkers cruciaal is. Daarnaast doet een dynamische markt- en technologiefocus ook een duit in het zakje. QNH heeft sinds 2013 ‘themagebieden’ benoemd en daar zijn de activiteiten op gericht. Momenteel zijn dat business analytics, cloud, digital experience en collaboration. Deze themagebieden hangen met elkaar samen en convergeren. De focus heeft het bedrijf goed gedaan, getuige een gestage groei. Van den Bosch: “2016 was een absoluut recordjaar. We hebben een netto-omzet van 67 miljoen euro gerealiseerd en zijn gegroeid naar 470 medewerkers. Voor de komende jaren verwachten we in consulting een verdergaande omzetgroei van 10-15% per jaar. Onze procentuele EBITDA gaat richting de 10% en daar ben ik trots op, want er zijn genoeg grote system integrators die daar ver onder zitten of zelfs rode cijfers schrijven.”

ING - Digitale transformatie dankzij gedreven vakmensen

Lees de whitepaper

Digitale transformatie dankzij gedreven vakmensen

Bij de digitale transformatie van ING staat vakmanschap voorop, vertelt Peter Jacobs. De inzet en passie van vakmensen helpt de bank om snel en slagvaardig relevante diensten te ontwikkelen die echt toegevoegde waarde hebben voor de klant. “Digitalisering geeft ons een grote kans om veel persoonlijker te worden voor onze klanten”, antwoordt CIO Peter Jacobs op de vraag wat digitale transformatie voor ING betekent. “Persoonlijk en digitaal zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt het vergelijken met Netflix, dat gebruikers tips geeft voor een volgende film of serie op basis van hun kijkgedrag in plaats van klantkarakteristieken. Digitalisering helpt ons om als bank relevanter te worden en meer toegevoegde waarde te bieden.” ING verwacht hierbij veel van samenwerking met andere bedrijven op platforms; betalen is dan een van de onderdelen van de klantreis. Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten is pionieren. “Het is heel uitdagend. Iedereen voelt aan dat de financiële sector zich goed leent voor verdere digitalisering, maar niemand heeft een kristallen bol die voorspelt wat zal aanslaan.”

Hot Item - Privacy beïnvloedt gepercipieerde waarde van data

Lees de whitepaper

Privacy beïnvloedt gepercipieerde waarde van data

Big data is de hypecycle inmiddels voorbij. We gaan nu de voordelen oogsten, maar er zit een lelijke adder onder het gras. Rob Honing, commercieel directeur van de Amsterdamse dataspecialist Hot ITem, schetst dat de aanstaande invoering van nieuwe Europese privacywetgeving veel bedrijven een stuk zwaarder zal vallen dan gedacht, en een hoop bigdatavoordelen neutraliseert. “De opkomst van big data heeft de dataawareness enorm vergroot. Er is door nieuwe technieken veel waarde uit data te destilleren en te consolideren. Tegelijk neemt, door de mondiale digitalisering, de hoeveelheid data enorm toe. Nu komt het erop aan die (big) data te verzilveren en dat betekent een heleboel werk voor bedrijven, en ook voor Hot ITem. Wij hebben integrale kennis van en ervaring met BI/datawarehousing, analytics, big data, governance en privacy gecombineerd; een bewezen aanpak. Daarbij gaan we bij onze projecten altijd uit van de business: wat is de visie, wat zijn de drivers. Het maakt ons daarbij niet uit of de implementatie on premise of in de cloud moet worden uitgevoerd; we hebben daarin inmiddels veel expertise opgebouwd. Het scheelt namelijk nogal of je simpel on site een Oracle- of Microsoft- based datawarehouse opbouwt of dat je dat in bijvoorbeeld de Azure-cloud doet. Daar kun je vele verschillende softwaremodules gebruiken waarmee je je architectuur inricht en je data kunt ontsluiten. Inmiddels is 40% van de oplossingen die we bouwen cloud-based.”

Experis Ciber - IT-benadering vanuit businessmindset

Lees de whitepaper

IT-benadering vanuit businessmindset

Ciber heeft, na de overname door ManpowerGroup, forse stappen gezet in het ontwikkelen van een nieuwe strategie en focus. En dat terwijl de core competences van Ciber zichtbaar intact blijven. Een boeiende exercitie, omdat vooral de meerwaarde van IT bij klanten centraler komt te staan. De overname door ManpowerGroup heeft Experis Ciber aangezet tot kritisch nadenken over zijn marktpositie. "Experis Ciber heeft zich altijd onderscheiden door focus op de klant", zegt managing director Barbera de Graaf. "We committeerden ons aan de parameters van de opdracht, zodat we kwaliteit binnen de gestelde opdracht leverden en aansloten op de verwachtingen van de klant. Anderzijds is er de Experis Ciber-cultuur: het is mensenwerk en we doen het samen. Dit DNA gaat makkelijk in een overname verloren, maar we zijn echt onszelf gebleven." “De markt is continu in beweging, dus moet je dynamisch opereren”, zegt Raymond van Turnhout, director Digital Transformation Services. “IT was voorheen vooral het domein van IT-medewerkers en de afdeling Finance. Nu is IT de onderscheidende factor waarmee bedrijven overleven en klanten aan zich kunnen binden. Door aan te sluiten bij die nieuwe rol van IT maken wij voor onze klanten het verschil. In plaats van een nadruk op kosten, focussen we ons op de meerwaarde van IT voor het bedrijf.”

Motiv - Nederland veiliger maken

Lees de whitepaper

Nederland veiliger maken

Motiv ICT Security levert cybersecurity services aan (middel-)grote ondernemingen en overheidsinstellingen. “Vanuit ons Security Operations Center (SOC) bewaken we 24x7 de systemen en data van onze klanten”, vertelt directeur business development Bastiaan Bakker. “Recentelijk is ons SOC door onafhankelijke auditors van Security Intelligence & Operations Consulting (SIOC) getoetst. Wereldwijd hebben zij zo’n 150 SOC’s beoordeeld op volwassenheid, aanpak en toekomst. Wij bleken tot één van de beste SOC’s ter wereld te behoren, zoals is terug te lezen in het nieuwsitem op onze site. Ook vergroten we de digitale weerbaarheid van bedrijven met slimme filters tegen datalekken, phishing, ransomware en cyberaanvallen.

Aareon - Join Forces: sterker door krachtenbundeling

Lees de whitepaper

Join Forces: sterker door krachtenbundeling

"De afgelopen jaren heeft de Aareon Groep Nederland een aantal dochterondernemingen aan zijn portfolio toegevoegd. Investeringen in de breedte én diepte, vertelt commercieel directeur Peter Hanen. “Van oudsher zijn we actief in de markt van corporaties, overheid en zorginstellingen. Met de meest recente acquisitie van Kalshoven staan we nu ook sterk in de commerciële vastgoedmarkt. Daarnaast ondersteunen we met Facilitor de secundaire processen van welke onderneming dan ook. 2017 stond in het teken van ‘Join Forces’: de kracht en kennis binnen onze gehele organisatie bundelen en de ontwikkelingen uit de verschillende bedrijfsonderdelen samenbrengen. Bestaande producten zijn daardoor doorontwikkeld of breder toepasbaar geworden."

Sentia - Innovatief Technologiebedrijf is er voor de klant

Lees de whitepaper

Innovatief Technologiebedrijf is er voor de klant

Wij hebben een enorme drive om onze beloften aan klanten waar te maken”, aldus Paul van der Marck, Commercieel directeur bij Sentia. Al bijna 20 jaar levert het technologiebedrijf bedrijfskritische IT-outsourcing, private- en publieke cloud-oplossingen en technisch applicatie beheer voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven en Zorg- en Overheidsinstellingen. Van der Marck zegt: “Om dit te realiseren organiseren we ons om de klant heen. Dit betekent dat we customer dedicated zijn. Onze klantenteams bestaan maximaal uit elf mensen. Door deze kleine omvang functioneren we als een verlengstuk van de eigen IT-afdeling van de klant.” Dat klanten van Sentia dit ook werkelijk zo ervaren blijkt voor de tweede jaar op rij uit Sentia’s 100 % score in Giarte Outscourcing Performance - Giarte meet en rapporteert over de kwaliteit van sourcing relaties.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6275955). © Jaarbeurs IT Media.

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×