Automatisering en KPN: leeft die combinatie nog na de uitbestedingsdeals met Atos Origin en TNO? Jazeker. Het telecombedrijf heeft een it-groep die diensten aanbiedt aan zakelijke klanten.
|
Na het afstoten van KPN Datacenter, Softwarehuis en Werkplekdiensten aan Atos Origin, en Research aan TNO leek het erop dat het telecombedrijf definitief afscheid had genomen van zijn automatiseringsactiviteiten. Niets is minder waar, aldus Rob Damoiseaux, manager business development bij Managed Application Services. "Dit betreft het uitbesteden van de interne automatisering. Er is nooit sprake van geweest dat KPN om de schulden te verlichten een koper zocht voor zijn extern aangeboden it-diensten."
Bij Managed Application Services (voorheen Enterprise Solutions Nederland) werken zeshonderd man, die goed zijn voor zo’n 5 procent van de omzet (253 miljoen op 4,7 miljard euro). Het onderdeel maakt deel uit van de KPN-divisie Vast. Het beschikt over cybercenters in Schiphol, Heerlen, Amsterdam en Capelle, presenteert zich als it-beheerdienstverlener en werkt voornamelijk voor de grootzakelijke klanten. Het biedt – al dan niet via asp-modellen – diensten aan die een aanvulling vormen op het telecomaanbod. Het gaat bijvoorbeeld om applicatiebeheer, opslagoplossingen, hosting, berichtenstandaarden (voor 400net en internet), messaging (Microsoft Exchange) en enterprise application integration. De automatiseringsclub van KPN beschikte nog over een staartje, niet meer lonende, werkplekdiensten, maar dat is begin dit jaar eveneens aan Atos Origin overgedaan (inclusief vijftig medewerkers).
Afscheid DSM
Vanaf 1992 verleent KPN it-diensten aan klanten. In dat jaar nam het toenmalige PTT Telecom het rekencentrum en de software-afdeling van DSM in Heerlen over. Volgens Damoiseaux duurde het een paar jaar voordat de organisatie het dictaat van de vrije markt onder de knie had, waarna het de vleugels buiten Heerlen kon uitslaan. Opvallend is dat ex-moeder DSM tien jaar na dato vrij wel alle banden heeft doorgesneden. Het chemieconcern heeft besloten om voor het SAP-beheer – de belangrijkste activiteit van zijn toenmalig rekencentrum – in zee te gaan met Atos Origin. DSM heeft productlocaties in Europa en de VS. Het zocht hiervoor één it-partner met wereldwijde ondersteuning. Het ex-rekencentrum bedient voornamelijk klanten die hun hoofdtaken in Nederland uitvoeren.
"Zo’n besluit laat altijd een teleurstellend gevoel achter", zegt Damoiseaux. "DSM is toch tien jaar klant van ons geweest en heeft nu als ex-moeder voor een ander gekozen. We moeten het echter ook weer niet dramatiseren. Het was niet meer onze grootste klant. Bovendien blijven we nog wel hun messagingsysteem ondersteunen " Hij wijst er tevens op dat het grootste deel van de automatisering van Sabic bij de KPN-vestiging in Heerlen blijft. Dit chemieconcern uit Saudi-Arabië kocht de petrochemie en bijbehorende it-systemen van DSM.
Breder dan Tele 2
"Onze centrale activiteit is beheer. We zijn niet gericht op het verlenen van advies of ontwikkeling en implementatie", zegt Francis Willemsen-Handels, manager e-Business Services b2b. "Klanten van KPN kunnen voor hun dataverkeer onze cybercenters gebruiken om hun applicaties onder te brengen." Deze integrale aanpak van telecom en it biedt volgens haar duidelijke voordelen, vooral op de convergerende vlakken van spraak en data, zoals voice over ip. Met KPN Mobile heeft Managed Application Services een e-declaratieconcept voor uitzendbureau’s uitgedokterd, waarbij urenverantwoordingen via iMode kunnen worden doorgezonden.
Damoiseaux wijst erop dat KPN een eigen netwerk bezit en niet afhankelijk is van hoe anderen omgaan met beveiligingsissues. "De dienstverlening van KPN is veel breder dan de Tele2’s van deze wereld. We hanteren hoge beveiligingstandaarden, zoals CIB en BS7799, en de cybercenters zijn dubbel uitgevoerd om 100 procent beschikbaarheid te garanderen." De belastingaanvragen via internet worden bijvoorbeeld via het KPN-netwerk afgehandeld. Voor autofabrikant Nedcar regelt het it-bedrijf de gehele automatisering. < BR>