De automatisering van de belastingdienst staat momenteel vrijwel volledig in het teken van de eeuwwisseling en de introductie van de euro. Beide problemen slokken alle aandacht op. Ook volgend jaar zal weinig vernieuwends kunnen gebeuren op andere terreinen. Daarna komt de nadruk te liggen op nieuwe IT-ondersteuning van de ‘klantbehandeling’, voor het hele proces van aangifte tot aanslag.
Van de vitale systemen waarbij de eeuwwisseling een rol speelt, was op 1 juni dit jaar al 24 procent aangepast, getest en opnieuw ingevoerd. De fiscus streeft ernaar alle aanpassingen voor begin volgend jaar klaar te hebben. Als dit niet haalbaar blijkt, wordt in ieder geval de werking van vitale systemen zeker gesteld. Al deze aanpassingen zullen dit jaar en volgend jaar 271 miljoen gulden kosten.
Ook de komst van de euro betekent een forse klus. Dat vereist aanpassing van het grootste deel van de geautomatiseerde systemen, om onderscheid te kunnen maken tussen gulden- en euro-bedragen. Ook hier geldt 1 januari 1999 als streefdatum.
Efficiënter werken
Na 1999 verschuift de aandacht naar de vernieuwing van de zogenoemde klantbehandeling. De verwerking van de belastingaangiftes wordt verder geautomatiseerd. Het moet mogelijk zijn nog efficiënter te werken. De fiscus zal de dienstverlening aan het publiek verbeteren. Verder is gekozen voor een geïntegreerde behandeling. De verschillende belastingplichtigen zullen in doelgroepen worden ingedeeld. Een ander uitgangspunt is werken in de actualiteit.
De automatiseringsuitgaven (inclusief kantoormachines) zullen dit jaar oplopen naar 735 miljoen gulden. Deze piek is het gevolg van het 2000-probleem en de euro. In 1999 volgt een daling naar 511 miljoen. De investeringen zakken met 108 miljoen naar 180 miljoen. Spectaculair is ook de daling bij het inhuren van personeel. Dit jaar kost dat bijna een kwart miljard gulden, en in 1999 iets minder dan 177 miljoen. CORR.
PC-privé actie
Dit jaar organiseert de Belastingdienst intern een PC-privé-actie. De deelnemers betalen het voor de aanschaf van hardware en software benodigde bedrag van 12,5 miljoen gulden in drie jaar terug.