De immigratie- en naturalisatiedienst (IND) ontkent dat computerfouten nu nog achterstanden veroorzaken bij het afgeven van verblijfsvergunningen. “Zowel technisch als functioneel zijn de problemen verholpen.”
Onder meer De Volkskrant stelde vorige week naar aanleiding van een brief van de Amsterdamse wethouder voor integratie Ahmed Aboutaleb dat computerfouten de oorzaak zijn van de vertraging. Volgens de wethouder kan de gemeente de vreemdelingen niets vertellen over hun inburgering, omdat hun papieren ontbreken. Amsterdam overweegt de schade te verhalen op het ministerie voor Vreemdelingenzaken. De IND wijst deze beschuldiging van de hand. De dienst heeft loketten ingericht en een informatienummer beschikbaar gesteld waar medewerkers van onder meer de gemeenten vragen konden stellen over dossiers. “De gemeenten zijn niet afhankelijk van het automatisch verkrijgen van informatie.”
Dat laatste liep deze zomer door fouten in de programmatuur wel vertraging op. De dienst kreeg in 2002 de opdracht de administratieve taken over te nemen die werden uitgevoerd door de Vreemdelingendienst, een onderdeel van de politie.
De overheveling van de data en dossiers is nog maar net afgerond; afgelopen zomer werden de fysieke gegevens en dossiers naar de nieuw ingerichte IND-systemen overgeheveld. Volgens Bob van Graft, ict-directeur bij de IND, ging die overdracht niet zonder problemen. “Een aantal functies van het systeem zaten nog niet goed. En de doorlooptijd van de batchverwerking moest nog goed worden afgesteld”.
Variatie
Een woordvoerder van het ministerie voor Vreemdelingenzaken wijt de vertraging van de overdracht aan de variatie van de systemen van de vreemdelingendienst. “Er zijn 25 politieregio’s, en bijna net zoveel verschillende registratiesystemen. Ondanks de uitgebreide tests, traden er bij de uiteindelijke overdracht wat problemen op.” Het nieuwe basis registratiesysteem is het centrale deel in een flink vertakt netwerk van aanbieders en vragers van gegevens in de vreemdelingenketen. Ketenpartners noemt Van Graft deze; daarmee bedoelt hij onder meer de Koninklijke Marechaussee, opvangcentra, Buitenlandse Zaken, de gemeente en contacten bij de 25 politieregio’s. Het centrale systeem bevat basisgegevens zoals naam en adres, maar ook die over het procedurepad, de status van een vreemdeling of de datum van aanmelding, zodat meerdere ketenpartners gebruik kunnen maken van dezelfde informatie.
Vanuit de IND-systemen wordt via het centrale systeem een GBA-code verstrekt, waaruit een gemeenteambtenaar kan afleiden welke status een persoon heeft. Een andere code zou kunnen aanduiden dat de persoon in aanmerking komt voor huursubsidie, vertelt Van Graft.
Overdreven mainframe
Om te communiceren met het centrale systeem in de vreemdelingenketen is bij de IND de Enterprise service bus-servers van middlewarefabrikant Sonic toegepast. Op de lijst van alternatieven stonden daarnaast nog Bizztalk van Microsoft en Mqseries van IBM. Van Graft: “IBM viel vrij snel af. Dat is echt voor heel grote systemen bedoeld, in een heterogene omgeving, ter grootte van een rekencentrum. Dat is wat overdreven, wij hebben geen mainframes staan.” Bleef over de keuze tussen .Net en Java (toegepast door Sonic). Om die knoop door te hakken, zocht de IND naar referentiegebruikers. Voor .Net waren die twee jaar terug niet direct voorhanden, stelt Van Graft. “Niet in de omvang van de IND.” Voor Sonic’s Java-implementatie wel: Philips gebruikt dezelfde technologie voor de informatievoorziening tussen wereldwijde kantoren. “We hebben met de Program Director Enterprise Application Integration bij Philips over de voor- en nadelen gesproken.” Een ander argument tegen .Net werd aangedragen door analisten van Gartner.
Volgens Van Graft verwachtten die dat .Net te zware hardware-eisen zou gaan stellen, als het berichtenverkeer in omvang zou gaan groeien. “Dan hadden we nu niet voldoende gehad aan een zware server, maar hadden we er drie moeten hebben en er clusteringsoftware voor nodig gehad. En je moet een server ‘stand by’ hebben, voor het geval dat er iets uitvalt. Sonic laat die groei gewoon toe, en vangt storingen op door het verkeer daaromheen te leiden. “Ik ben verantwoordelijk voor 3500 gebruikers en ik krijg het absoluut te horen als er iets niet deugt. Keteninformatisering is complex en continuïteit is van absoluut belang. Ik garandeer dat die stroom gegevens er is; mijn mensen klaren een hele goede klus.”< BR>