KLM kortwiekt zijn automatisering met eenderde. De reorganisatie is de uitkomst van een langer lopend onderzoek. De plannen worden echter in een hoger tempo uitgevoerd nu de luchtvaartmaatschappij op alle fronten fors moet bezuinigingen.
Bij KLM staan 1750 automatiseerders op de loonlijst. Volgens woordvoerder Hugo Baas haalt de vliegtuigmaatschappij daar zeshonderd fte’s af. Vierhonderd arbeidsplaatsen sneuvelen door herplaatsingen, functiesamenvoegingen of het stopzetten van het werk. Tweehonderd fte’s verdwijnen door uitbesteding.
Het overgrote deel van het personeel werkt bij de interne ict-club Information Services, dat over een groot rekencentrum beschikt. Bij de zakelijke divisies zitten nog analisten, programmamanagers en functioneel beheerders. Een kleine ict-staf met aan het hoofd chief information officer Kees Koster zet de algemene lijnen uit.
Een ICT Taskforce heeft het saneringsplan, die dit jaar en begin volgend jaar zijn beslag moet krijgen, opgesteld. Zegsman Baas stelt dat niemand binnen automatisering gevrijwaard wordt. De ondernemingsraad wacht nog op de adviesaanvraag. Voorzitter Joy Bulters zegt dat vooral de standaardbeheeractiviteiten voor uitbesteding in aanmerking komen. In april legde KLM het werkplekbeheer van het hoofdkantoor al neer bij Fujitsu Services. De beheeractiviteiten voor vestigingen, zoals in Schiphol-Centrum en -Oost, die op grotere schaal plaatsvinden, zijn nu aan de beurt. Daarvoor worden twee leveranciers ingeschakeld: Fujitsu en IBM, dat al het werkplekbeheer voor KLM Cargo uitvoert.
Stroomversnelling
Bij KLM bemant Matthijs Wink het speciaal opgezette Sourcing Program Management Office. Hij vertelde op een eind maart gehouden seminar It & outsourcing bij Media Plaza in Utrecht dat KLM met uitbesteding minstens 5 procent op het ict-budget van driehonderd miljoen euro (5 procent van de omzet) wil beknibbelen. Wink benoemde vier trajecten: behalve de hierboven genoemde Fujitsu-deal en het afstoten van het overige werkplekbeheer betreft het een co-sourcingscontract met Accenture voor internet-vernieuwing en het aanwijzen van KPN als de enige netwerkbeheerder. Behalve kostenreductie is standaardisatie namelijk een andere belangrijke reden om zaken uit te besteden: de luchtvaartmaatschappij kampt nog steeds met verscheidene platformen, legacy-systemen en netwerken, en wil daar uniformiteit in aanbrengen.
KLM is al zo’n anderhalf jaar bezig met nadenken over een efficiëntere ict-infrastructuur. Baas erkent dat achter de plannen haast is gezet, nu de luchtvaartmaatschappij haar grote verliezen goed moet zien te maken. Bulters merkt veel ongerustheid onder het personeel, dat de afgelopen jaren van de ene in de andere herstructurering is gerold. In 1997 startte Focus 2000 waarbij onderzocht werd of het rekencentrum verkocht kon worden. Het traject TransIT moest Information Services uiteindelijk veranderen in een klantgerichte, professionele organisatie. In april 2000 stuurde KLM in het kader van Operation Baseline een groot aantal inhuurkrachten weg, een exercitie die het in oktober 2001 herhaalde, waarbij het tevens een rem zette op vernieuwingsprojecten.< BR>