Managed hosting door True

OM digitaliseert de vervolging

Automatisering van strafrechtelijke actie na onderzoek door bijzondere opsporingsdiensten

 

Met behulp van ict-toepassingen zoals projectmanagementsoftware en gegevensdigitalisering raakt de rechtspraak niet meer achter bij de opsporingsdiensten. De officier van Justitie bij het nieuwe 'Functioneel Parket' wordt haast een accountmanager: "Bij binnenkomst van een zaak geven wij meteen aan wanneer deze voor de rechter komt."

Functioneel Parket
Dit nieuwe landelijke onderdeel van het Openbaar Ministerie is in Den Haag opgezet om criminaliteit te bestrijden op het gebied van milieu, economie, fraude en terrorisme. Het behandelt voornamelijk strafzaken waarin de landelijke georganiseerde 'bijzondere opsporingsdiensten' de belangrijkste partij zijn, zoals de Algemene Inspectiedienst van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (AID), de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst van het ministerie van Financiën (Fiod) en de Inlichtingen- en opsporingsdienst van het ministerie van Sociale Zaken (Siod). Voorbeelden zijn onderzoeken naar zwartwerkers in de landbouw, sigarettensmokkel, overtredingen door de visserij, beursfraude, ontduiking van loon- en inkomstenbelasting en van omzetbelasting en gesjoemel met boekhoudingen.
Het 21-ste parket van het Openbaar Ministerie wordt ook 21ste eeuws. Bedrijfskunde-software houdt de kennis en capaciteiten van de parketmedewerkers bij en maakt het mogelijk bij iedere strafzaak het beste team te selecteren, en werkzaamheden en kosten tot in detail te plannen.
"Wij weten straks vooraf hoeveel zaken we per jaar afronden, hoeveel administratieve ondersteuning we voor iedere zaak nodig hebben en wat deze kost."

Een container vol

Het parket wordt 93 man groot. "We willen per jaar duizend strafzaken afwikkelen", zegt Kees Takken, medewerker bij het Functioneel Parket in Den Haag.
Collega's bij een van de andere twintig parketten kijken altijd op van zijn boude uitspraken. Het team 'bestuurlijke vernieuwing' moet de bedrijfskundige aanpak van het Functioneel Parket geregeld opnieuw uitleggen, ook aan de eigen collega's. Prestatiecijfers zijn er nog nauwelijks geven: met het parket is anderhalf jaar geleden begonnen en het is net een half jaar in werking. "We doen dit jaar 865 zaken; geen winkeldiefstallen, maar bijvoorbeeld grote fraudezaken waarvoor een container vol documenten wordt bezorgd."
Volgens Takken moet straks 90 procent van alle onderzoeken die de bijzondere opsporingsdiensten binnenbrengen bij het 'Functioneel Parket', resulteren in een dagvaarding en een veroordeling. Scheiding van haalbare en onhaalbare strafzaken is hierbij een belangrijk middel. Het is echter niet het enige dat voorafgaat aan de intake. "Door het analyseren van de samenleving willen we criminele trends vooraf op het spoor komen. Dan zijn betrokkenen vooraf te confronteren, of is te zien of de wetgeving aangescherpt moet worden."

Projectmanager

Een tweede belangrijke laag in de nieuwe aanpak is de ict. Kees Takken en zijn teamgenoot Bram Diepstraten verdiepen zich in de software voor de ondersteuning van grote projecten. Centraal onderdeel bij de bedrijfskundige aanpak is de 'intelligence planner' van softwarefabrikant Augeo, Diepstratens voorkeur. De planningsoftware is gekoppeld aan een database van fabrikant Oracle.
De voormalige projectmanager van vliegtuigfabrikant Fokker: "Ik heb met verschillende planningprogramma's gewerkt, van Prima Vera tot en met Microsoft Project. Dit product is echt geavanceerd."
In 'Intelligence Planner' worden alle projectgegevens opgeslagen, plus zoveel mogelijke kenmerken van parketmedewerkers. "Hun competenties, talenkennis, hobby's, afspraken, bezoeken en reistijden, alles wat we van ze weten, gaat er in", zegt Takken. "Natuurlijk is daar soms weerstand tegen. Het systeem is echter niet bedoeld als controlemiddel. Voordeel van deze aanpak is dat je inzicht krijgt in je werkbelasting." Volgens Diepstraten is niet iedereen in staat zich te voegen naar het systeem. "Je moet er wel van houden. De sfeer moet goed zijn."
De afdelingen in Zwolle en Den Bosch draaien via een beveiligde internetverbinding mee in het systeem alsof ze op een andere verdieping van het Haagse kantoorgebouw zitten. Het tweetal zint nog op de manier waarop ze IP gaan koppelen met bijvoorbeeld een nog aan te schaffen documentbeheersysteem en de te digitaliseren bibliotheek. Takken: "Als het goed werkt, wordt deze aanpak wellicht standaard bij Justitie."
Iedere bijzondere opsporingsdienst (zie kader) krijgt een accountmanager, iedere strafzaak zijn eigen team en ieder team een projectmanager. "Dat wordt niet automatisch de Officier van Justitie. IP geeft ook aan voor een zaak de beste projectbeheerder is."
Over nadelen van de aanpak moeten de twee even nadenken. "Veel rechtbanken plannen zittingen niet verder dan drie maanden vooruit. Wij proberen echter om een rechtszaal te reserveren voor bijvoorbeeld februari 2004. 'Bel maar terug in november, zeggen ze dan.' Gelukkig past ook dat kattebelletje in ons systeem."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1347303). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×