Door de liberalisering van de markt moeten energiebedrijven zich bezinnen op de inrichting van hun automatisering. De hamvraag luidt welke koers ze moeten kiezen.
Vorige week maakte Computable bekend dat het Zuid-Hollandse energiebedrijf Eneco zijn computercentrum ACN wil uitbesteden aan Origin. Het grootste Nederlandse energiebedrijf Nuon ENW – afgelopen juni ontstaan uit een samensmelting van Nuon, Energie Noord West, EWR en Gamog – blijkt zijn automatisering in eigen hand te willen houden. "Wij beschouwen IT als een primair proces", zegt een woordvoerster. "Momenteel richten we onze IT-afdeling in. We kijken in eerste instantie of we door het opleiden van medewerkers de benodigde kennis in huis kunnen halen. Anders zullen we mensen moeten aantrekken." Voor EDS, dat jarenlang de IT-dienstverlener voor Nuon was, is in het fusiebedrijf geen rol meer weggelegd, meldt de zegsvrouw.
Maar het kan nog anders, weet Ben Pring, analist van de Gartner Group. "In Engeland slijt Vertex, een voormalig IT-departement van North West Electricity and North West Water, als zelfstandig bedrijf IT-diensten en -consultancy aan utiliteitsbedrijven in Groot-Brittannië." Volgens Pring staat één ding als een paal boven water: om de metamorfose van overheidsdienst naar commerciële te vervolmaken, moeten energiebedrijven wereldwijd hun automatisering moderniseren. "Ze komen er achter dat hun interne IT-afdelingen in hun ontwikkeling zijn blijven steken", zegt Gartner-analist Ben Pring. "Daarbij treden ook nog eens complicerende factoren op als fusies en overnames. Vaak kiezen gefuseerde partijen voor een nieuwe applicatiestructuur, gebaseerd op erp-software van SAP en Oracle, die binnen negen tot twaalf maanden moet worden opgeleverd. Daar hebben ze meestal hulp bij nodig. Voor systeem-integrators en adviesbureaus ligt veel werk te wachten."
Verandering
Nico Siepel, accountmanager bij EDS, onderscheidt drie grote IT-vraagstukken in de energiesector: customer relationship management en klantenbinding, het efficiënter maken van administratieve processen en het beheer van netwerken. "Deze thema’s zijn gekoppeld aan actuele onderwerpen, bijvoorbeeld de inzet van callcenters, het factureren via Internet, het wel of niet exploiteren van kabeldiensten en aanvullende diensten als automatische meterlezing en het afsluiten van energiecontracten bij benzinepompen, zoals in Zweden al gebeurt. De informatiehuishouding bij energiebedrijven moet flexibel genoeg zijn om dit soort ontwikkelingen snel op te vangen. Er ligt wat dit betreft een parallel met de telecom-markt: daar zijn netwerkbeheer en facturering eveneens belangrijke aandachtspunten."
Hoewel de rol van EDS bij Nuon ENW lijkt uitgespeeld, verwacht Siepel de positie op de Nederlandse energiemarkt te kunnen versterken. "Ons sterke punt is onze internationale ervaring op de utiliteitsmarkt, gecombineerd met de diensten van onze consultancy-tak AT Kearney. Daarmee bieden wij IT-diensten aan die gericht zijn op het begeleiden van veranderingstrajecten."