Managed hosting door True

De Hypotheker versnelt doorloop hypotheekaanvraag

 

In een markt waar alles en iedereen onder druk staat, moet je je kunnen onderscheiden. De Hypotheker doet dat met Skydoo en de kwaliteit van de Davince DTA-engine daarin speelt een belangrijke rol. Davinci staat met DTA aan de basis van Skydoo. Skydoo is het online samenwerkings- en communicatieplatform waarvan intermediairs gebruik kunnen maken om documenten en informatie te delen en uit te wisselen met de aangesloten geldverstrekkers.

Onder meer SNS, BLG en Aegon zijn actief op Skydoo als geldverstrekker en De Hypotheker is de grootste van de inmiddels bijna 1000 intermediairs die gebruik maken van het platform. Daardoor zijn deze in staat de doorloop van een hypotheekaanvraag terug te brengen van dagen naar minuten.

In een sterk concurrerende markt is het zaak om processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dat dit in deze tijd zeker voor de hypotheekmarkt geldt, hebben ze bij De Hypotheker goed door. Ict is een welkom hulpmiddel om die efficiencydoelstelling te verwezenlijken. Skydoo is een beveiligd samenwerkings- en communicatieplatform binnen de hypotheekmarkt voor de uitwisseling van documenten en aanvragen, inclusief beoordeling. Onder de motorkap zit de Document Text Analyzer (DTA) van Davinci (met een forse component van Abbyy, marktleider in tekstherkenningstechnologie), aangestuurd door de relevante business rules van de hypotheekmarkt. Het resultaat: een forse inkorting van de doorlooptijden voor hypotheekaanvragen, minder handwerk dus minder kans op fouten, een grote efficiencyverbetering en sneller resultaat voor de klant.

‘De grote kracht van DTA en het Skydoo platform is de automatische beoordeling aan de hand van alle relevante business rules', zegt Jaap van Raak, product manager bij De Hypotheker. ‘Het herkennen en digitaal maken van die documenten is al een mooie winst, maar de echte winst zit nog meer in het proces dat daarop volgt. Doordat nu geen ‘mensenhanden' meer nodig zijn om de beoordeling te doen, krijgt de acceptant een ‘kant-en-klaar' dossier voorgeschoteld. De laatste beslissing is wel van zijn hand, maar al het voorwerk is hiermee voor hem uit het proces gehaald. En dat scheelt veel tijd en dus geld. Bovendien hoort de klant binnen enkele minuten of zijn hypotheekaanvraag wordt gehonoreerd. En niet dat hij een paar dagen later nog een documentje moet toesturen of iets dergelijks.'

Van Raak: ‘In de toekomst kun je als klant zelf een groot deel van dit proces afhandelen door documenten te scannen en te uploaden. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een technologieplatform als Skydoo, dat borg staat voor een juiste en volledige verwerking van de gegevens, geheel volgens wet- en regelgeving en zo transparant als maar kan. De klant heeft dan de keus om het op de manier te doen die het best bij hem past.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4935596). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Ik kan dit stuk lastig plaatsen in de huidige tijd. Er zijn al veel vereenvoudigingen doorgevoerd op het gebied van hypotheken. Daardoor stellen veel hypotheekverstrekkers tegenwoordig als doel om het digitale proces (vanaf input klant tot antwoord hypotheekverlener) volledig STP te laten verlopen. Doordat dit traject volledig transparant moet zijn en STP afgehandeld kan worden is er steeds minder plaats voor een intermediair. Als gevolg daarvan communiceren steeds meer hypotheekverstrekkers direct met de eindklant.

Daarnaast kunnen vrijwel alle vooraanstaande leveranciers van scansoftware nu al documenten met een mobiel device scannen en verwerken (zowel content als context). Ter bevordering van het proces (100% STP) kan via een slimme App (gekoppeld aan backend systemen) de juiste metadata eenvoudig met het gescande document meegestuurd worden.

Dit is technisch geen toekomstmuziek, maar…. HET HEDEN.
Ik spreek dagelijks bedrijven en vraag me oprecht af hoeveel daarvan al echt toe zijn aan een mobiele scanoplossing.

De bottleneck zit in mijn ogen niet bij de gebruiker, maar bij de ontvanger. Ontvangers stellen vragen bij de acceptatie van aangeleverde digitale documenten zoals:
- Hoe past mijn security officier in deze nieuwe manier van werken;
- Hoe past de compliance officier in deze nieuwe manier van werken;
- Hoe ga ik om met de vereiste ‘natte’ handtekening;
- Hoe zorg ik voor de juistheid van de aangeleverde data;
- Hoe garandeer ik de data integriteit van aangeleverde data.

Kortom, de techniek is er al lang klaar voor. Maar er zijn volgens mij nog wel aanpassingen in de bedrijfscultuur nodig.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×