ABN Amro heeft zijn website vernieuwd. Niet door een nieuwe te bouwen, maar door de huidige site eens flink op te schudden. Het Baarnse Informaat heeft voor het herontwerp gezorgd.
Haal meer uit bestaande informatiesystemen in plaats van nieuwbouw, dat is volgens Ruurd Priester van Informaat de opgave waar ict-managers vandaag de dag voor staan. "Te vaak heerst nog de gedachte dat it-investeringen zichzelf terugverdienen en problemen kunnen worden aangepakt met nog meer technologie. Ons uitgangspunt is dat het rendement omhoog kan door het gebruik van een systeem te optimaliseren." Priester laat de term user experience vallen: hoe beter een gebruiker om kan gaan met een applicatie, hoe effectiever de toepassing werkt. "Het gebruik dient centraal te staan, niet het systeem of de infrastructuur. Zet iemand zijn hakken in het zand, dan kunnen de investeringen als verloren worden beschouwd." Informaat let volgens hem dan ook op zaken als de afstemming van functionaliteit op de gebruiker, het regelen van voldoende hulpmiddelen en het zorgen voor een adequate ondersteuning.
Het Baarnse bedrijf, waar zo’n honderdtwintig mensen werken, liet deze aanpak, met resultaatverplichting, los op de website http://www.abnamro.nl. Gerard Lindeboom, marketing-manager ABN Amro, vertelt dat de site aan een opknapbeurt toe was. "We monitoren het internetverkeer voortdurend. Uit evaluaties kwam naar voren dat de gebruikerservaring voor verbetering vatbaar was. Bij ons bestond teveel de neiging tot het opkletsen van de pagina’s. Er stond teveel informatie op de site, waardoor bezoekers antwoorden op hun vragen niet konden vinden. Zij willen alleen dingen zien waarmee ze iets kunnen doen."
Klaar voor langere tijd
In overleg met Informaat koos de bank voor een eenvoudiger, overzichtelijker opzet onder het motto ‘minder is meer’. Drieduizend webpagina’s werden teruggebracht tot negenhonderd, de lappen tekst over producten en diensten werden vervangen door vraag/antwoord-dialogen en er werd gekozen voor één paginaopzet met vier katernen. Lindeboom: "De website is zo ook beter beheerbaar geworden."
Informaat voerde het herontwerp uit. Het leverde herschreven html-templates aan, die de it-afdeling van de bank vervolgens van november tot maart implementeerde. Aan het contentmanagementsysteem en de backoffice hoefde nauwelijks iets gedaan te worden. Volgens Lindeboom is het sinds de vernieuwing drukker geworden op de site en vinden klanten er beter hun weg. "Meestal moet een website om de twee, drie jaar worden verfrist. Met dit concept zijn we voor langere tijd klaar."
Rik Sanders