Managed hosting door True

Contacten (Wat is er leuk aan werken in de IT?)

 

Ik ben werkzaam op een afdeling waar een nieuw systeem in gebruik wordt genomen. Het oude systeem moet beslist in de lucht blijven totdat het nieuwe systeem klaar voor gebruik is. We kunnen het ons niet veroorloven om het oude systeem met al zijn gegevens een tijd te bevriezen en geen productie te draaien.

Tussen de bedrijven door moet er natuurlijk van alles gebeuren: bestanden moeten worden overgezet van oud naar nieuw, liefst netjes en volledig; de gebruikers moeten weten hoe oude taken straks op het nieuwe systeem verlopen (anders heb je de gegevens wel, maar kun je er niets mee). Ook het uitzoeken van wat gebruikers mogen (niks, lezen, schrijven) is een taak op zich.
En laat ik een belangrijk aspect niet vergeten: het nieuwe systeem draait onder Windows. Bedieners moeten zich schikken naar de Windows-normen. We willen geen overspannen helpdesk, dus moet er wel een behoorlijke helpfunctie komen. Verder reserveren we graag een plankje kastruimte voor een handboek dat de gebruikers stap voor stap vertelt hoe ze een taak moeten uitvoeren. Ook bestaat de wens om klanten te woord staan zonder dat ze zich arm hoeven te bellen vanwege de wachttijd. Het systeem moet dan ook snel zijn, niet alleen bij twee gebruikers, maar ook bij twintig.
Het systeem wisselt gegevens uit met andere systemen. Net als wij willen de ontvangers van onze gegevens foutarme invoer. Dit testen we. Of zulke tests nu vanzelfsprekend zijn of niet, voor ons geldt 'eerst zien, dan geloven'. Maker en gebruiker nemen elkaar dan ook serieus.
Dat leidt tot veel contacten met gebruikers, beheerders, leverancier en consultants. En juist dat is leuk. Automatiseren doe je niet om zoveel mogelijk stralingsarme kleurenbeeldbuizen op bureaus te dumpen. Nee, je doet het om mensen hun werk beter te laten doen. Het is geen doel, maar middel.
En als deze klus eenmaal geklaard is, komen de volgende uitdagingen: straks wordt de gulden ingeruild voor de euro. Dan moeten we de programmatuur aanpassen en weer op de pijnbank leggen. Nu wordt er nog gewerkt met Windows 3.11. Dat moet ooit Windows NT worden. Wij gaan dan met alle plezier bekijken hoe besturingssysteem en nieuw programma samenwerken of elkaar naar het leven staan.
Daarnaast beleef ik er plezier aan om informatie (snel) beschikbaar te maken voor mensen, door feiten die op papier staan in een database onder te brengen, er een zoekprogrammaatje omheen te bouwen en ervoor te zorgen dat zaken die vroeger slechts met veel zoekwerk te vinden waren, nu onder de knop zitten.
 
Rob Willig
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1387979). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×