Managed hosting door True

Holland Railconsult en Alstom leveren nieuw systeem voor Betuwelijn

Seinloos beveiligen

Holland Railconsult gaat samen met Alstom de nieuwe beveiliging voor de Betuwelijn leveren. De invoering van dit zogeheten European Rail Traffic Management System kost 75 miljoen euro.

  
Bouwput voor de Betuwelijn. Een consortium van Holland Railconsult en Alsom beveiligt de 160 kilometer lange spoorlijn.
De Projectorganisatie Betuwe-route van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur, heeft de opdracht gegeven aan een consortium bestaande uit Holland Railconsult en het Franse technologieconcern Alstom. De Betuweroute is de 160 kilometer lange spoorlijn, uitsluitend bestemd voor goederenvervoer, die in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt aangelegd en in 2007 in gebruik wordt genomen. De gekozen beveiliging is gebaseerd op het European Rail Traffic Management System (Ertms), de nieuwe Europese norm op het gebied van spoorbeveiliging. Het systeem kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt, waarbij rekening wordt gehouden met de exacte positie en snelheid van de betreffende trein.
Nederland is een van de eerste landen in Europa die de nieuwe norm voor beveiliging invoert. Ertms moet het grensoverschrijdend treinverkeer vergemakkelijken, hogere snelheden mogelijk maken en meehelpen de capaciteit van de railinfrastructuur beter te benutten, waarbij de veiligheid niet in het geding mag komen. De nationale spoorwegmaatschappijen gebruiken tot nu toe meestal zelf ontwikkelde beveiligingssystemen die niet op elkaar aansluiten. Volgens Alstom zijn er ruim vijftien systemen in omloop voor treincontrole en -beveiliging.

Treinvariant van gsm

In het kader van Ertms zijn de afgelopen jaren in diverse landen proefprojecten gehouden; in Nederland op de Havenspoorlijn nabij Rotterdam en rondom Maastricht. Het nieuwe systeem wordt officieel geïmplementeerd op niveau 2. Dit houdt in dat Alstom en Holland Railconsult het opleveren volgens Etcs (European Train Control System), een beheerstandaard voor automatische treinbeveiligingsapparatuur, en GSM-R (Global System for Mobile communications-Railroads), de digitale radiotransmissie-standaard voor de Europese spoorwegen. In Nederland bouwen Siemens en KPN reeds aan een GSM-R-netwerk voor de Nederlandse Spoorwegen. Onlangs selecteerden de Franse spoorwegen en de tegenhanger van Prorail (Reseau Ferre de France) Nortel Networks om in Frankrijk het analoge radiosysteem te vervangen door een GSM-R-netwerk waarlangs alle spraak- en datacommunicatie in de treinen moet gaan lopen. Ook in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Polen, Slowakije, Zweden en Zwitserland lopen soortgelijke vervangingstrajecten.

Betuwe en HSL

Voor het Betuwe-Ertms levert Alstom de hardware en zijn treincontrolesysteem Atlas 200. Holland Rail Consult is verantwoordelijk voor de systeemontwikkeling en de integratie met de bestaande beveiligingsssystemen. Volgens Alstom is 62 miljoen euro van de totale 75 miljoen beschikbaar voor de hard- en software. De bijdrage van Holland Railconsult zou dan goed zijn voor 13 miljoen euro. Het advies- en ingenieursbureau is in het verleden betrokken geweest bij het op maat maken van buitenlandse systemen voor de Nederlandse Spoorwegen, die niet per se hoefden te beschikken over een geheel in eigen land ontwikkeld beveiligingssysteem.
Alstoms concurrent Alcatel sloot overigens afgelopen april een contract met Verkeer en Waterstaat om een Ertms-systeem in te voeren op de Hogesnelheidslijn Amsterdam-Belgische grens (HSL Zuid; 100 km, in 2007 klaar). Dit contract heeft een waarde van 36 miljoen euro.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1307889). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×