Managed hosting door True

Bouwfonds verbetert informatievoorziening en interactie met zijn doelgroepen

Case study

 

Bouwfonds

Bouwfonds is een internationale vastgoedonderneming en behoort in Nederland tot de grootste bedrijven in de sector. Bouwfonds richt zich op het ontwikkelen, financieren en managen van vastgoed. De website van Bouwfonds draait op Microsoft Content Management Server 2002, maar voldeed niet meer aan de wensen van de organisatie. Bouwfonds besloot de website te vernieuwen en een aparte internationale corporate website te ontwikkelen.

Het doel dat Bouwfonds voor ogen had bij aanvang van het project was het ontwikkelen van een thema / vraaggerichte website, waarbij de informatiebehoefte van de verschillende doelgroepen centraal staat. Avanade werd gevraagd om de templates en de achterliggende architectuur van de websites te ontwikkelen op basis van Microsoft Content Management Server. De consultants van Avanade hebben het bestaande systeem omgezet in een oplossing op maat.

Klant

Bouwfonds is een internationale vastgoedonderneming en behoort in Nederland tot de grootste bedrijven in de sector. Bouwfonds richt zich op het ontwikkelen, financieren en managen van vastgoed. Deze activiteiten zijn ondergebracht in drie verschillende business units: Property Development, Property Finance en Asset Management. De onderneming richt zich met haar activiteiten zowel op particuliere als op zakelijke klanten. Vanaf 1 december 2006 maakt Property Finance onderdeel uit van SNS Reaal. De overige onderdelen van Bouwfonds gaan over naar Rabobank.

Uitdaging

Internet speelt een steeds belangrijkere rol in de communicatie met de klant. De website van Bouwfonds draait op Microsoft Content Management Server 2002, maar voldeed niet meer aan de wensen van de organisatie. Er was onvoldoende uniformiteit in lay-out en interface en de content was verouderd. De structuur van de website was ingedeeld naar divisies, waardoor informatie voor bezoekers vaak lastig te vinden was. Daarnaast bood de website onvoldoende mogelijkheden voor marketingactiviteiten. Bouwfonds besloot daarom de website te vernieuwen en een aparte internationale corporate website te ontwikkelen.
Het doel dat Bouwfonds voor ogen had bij aanvang van het project was het ontwikkelen van een thema / vraaggerichte website, waarbij de informatiebehoefte van de verschillende doelgroepen centraal staat. De Nederlandse website (www.bouwfonds.nl) informeert zakelijke en particuliere klanten en prospects binnen de Nederlandse markt en biedt algemene bedrijfsinformatie aan geïnteresseerden. Tevens is de Nederlandse website het uitgangspunt voor overige landensites van Bouwfonds, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje. De internationale bedrijfswebsite (www.bouwfonds.com) richt zich op klanten wereldwijd en bevat vooral informatie over de organisatie en de activiteiten van verschillende business units.
Avanade werd gevraagd om de templates en de achterliggende architectuur van de websites te ontwikkelen op basis van Microsoft Content Management Server. De consultants van Avanade hebben het bestaande systeem omgezet in een oplossing op maat.

Oplossing

Bouwfonds is in augustus 2005 gestart met de voorbereidingen.Tijdens deze selectie- en oriëntatiefase is een projectplan ontwikkeld waarin beschreven staat aan welke voorwaarden de internationale bedrijfswebsite en de website voor de Nederlandse markt zouden moeten voldoen. Op basis van dit plan heeft Lost Boys als hoofdaannemer van dit project het concept, de interface en de structurering van de informatie ontwikkeld.
Nadat overeenstemming was bereikt over hoe de websites eruit zouden moeten gaan zien is de productiefase in januari 2006 van start gegaan. Avanade heeft de ontwerpen bestudeerd en de unieke pagina's geïdentificeerd. Voor alle verschillende paginatypes die nodig zijn hebben de consultants van Avanade een aparte template ontwikkeld. Ook heeft Avanade een zoekmachine ingericht en geïntegreerd waarmee bezoekers van de websites de mogelijkheid krijgen om geavanceerd te zoeken. Aangezien de wensen van Bouwfonds verder gaan dan de standaard mogelijkheden die Microsoft Content Management Server biedt, heeft Avanade het platform aangepast aan de specifieke wensen van Bouwfonds. De functionaliteiten zijn stapsgewijs opgeleverd. Het voordeel hiervan is dat er geen vertraging ontstaat, doordat de content ook in verschillende fases geproduceerd kan worden. Daarnaast is er meer tijd om bij te sturen wanneer dit noodzakelijk is. Deze werkwijze heeft er toe geleid dat het project binnen de afgesproken planning is opgeleverd en dat aan het einde van de implementatie alles werkte zoals het moest werken. Twee consultants van Avanade hebben tijdens de productiefase fulltime bij Bouwfonds gewerkt, waarbij zij gebruik maakte van de aanwezige ontwikkelomgeving. Door nauw samen te werken met de beheerders en overige betrokkenen bij het project is het productieproces voorspoedig verlopen.

Resultaat

De website is exact volgens planning op 2 augustus 2006 live gegaan en het project is binnen het budget gebleven. Aangezien de websites al in een eerder stadium zijn getest is de migratie probleemloos verlopen. Bouwfonds is zeer tevreden met het eindresultaat. Voor de Nederlandse markt is er nu een website die overzichtelijk is voor bezoekers en die zowel qua lay-out als wat betreft content uniform is. Op basis van deze website gaat Bouwfonds in een later stadium ook in andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje, specifieke websites lanceren. Ook de internationale bedrijfswebsite is een aanwinst. Voorheen had Bouwfonds geen website om zijn internationale klanten te informeren over de activiteiten van de onderneming.
Het project heeft bovendien intern erg positief gewerkt. Doordat de verschillende functionaliteiten stapsgewijs werden opgeleverd zijn de verschillende divisies al in een vroeg stadium betrokken bij de totstandkoming van de websites. Door te bespreken hoe de websites eruit moesten gaan zien en welke content interessant was voor de websites is er meer samenhang ontstaan in het informatie-aanbod naar de verschillende doelgroepen. Omdat er overeenstemming is tussen de verschillende business units is het nu eenvoudiger om de website up-to-date te houden.

Samenvatting

Markt
Financiële dienstverlening
Land
Nederland
Oplossing
Application Development
Technologie
Content Management Server 2002
Voordelen
- Een portal die aansluit bij de doelgroep en gebaseerd is op het tegemoetkomen aan wensen van de klanten.
- Eén oplossing die uniforme branding biedt voor alle business units.
- Een uniforme en verbeterde interface voor het creëren van content.
- Verbeterde werking dankzij uitgebreide optimalisaties en het gebruik van caching.
- Minder onderhoudskosten dankzij de minimale inzet van templates.

Kader

"We hebben nu een internationale bedrijfswebsite gericht op de buitenlandse klanten en een Nederlandse website die gericht is op de nationale doelgroepen. Wij zijn zeer tevreden met het eindresultaat. Dit was wat we uiteindelijk voor ogen hadden", aldus Hans Langendoen, Corporate Brand Manager bij Bouwfonds. "Ondanks dat iedere divisie zijn eigen doelstellingen en activiteiten heeft is het toch belangrijk dat de externe communicatie van deze divisies goed op elkaar is afgestemd. Dit geldt zeker voor het internet, omdat dit medium de verschillende bedrijfsonderdelen samenbrengt. Wij zijn er denk ik goed in geslaagd om overeenstemming te bereiken over de websites en de content. Het feit dat de consultants van Avanade binnen de afgesproken tijd en het budget zijn gebleven vind ik knap. Als je kijkt hoe ingewikkeld de websites achter de schermen zijn dan is dat een prestatie van formaat."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2368354). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Nou niet echt een ECM ding; meer een nieuwe website en het is ook nog uit 2005/2006.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×