Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

EWT verstevigt basis van informatievoorziening

 

EWT verstevigt basis van informatievoorziening

Emergya Wind Technologies (EWT) is sinds 2004 actief in het ontwikkelen, bouwen en plaatsen van windmolens. Het bedrijf concentreert zich op kleinschalige projecten van één of enkele windturbines. Het is een kleine organisatie met weinig it’ers. Dat betekent dat ze met weinig mensen alle it draaiende moeten houden. Met IFS Applications is dat goed mogelijk.

Emergya Wind Technologies (EWT) ontwerpt en produceert zogenaamde 'direct drive' windturbines (zonder tandwielkast) met variabele rotorsnelheid, waardoor het mogelijk is om zowel bij hoge als lage windsnelheden optimaal energie te produceren. Wereldwijd zijn er nu zo’n vijfhonderd turbines operationeel. Die worden allemaal vanuit het kantoor in Amersfoort 24 uur per dag gemonitord.

'Wij richten ons in Nederland met name op research en development, assemblage, plaatsen en onderhoud', zegt Pieter Dingjan, it-manager bij EWT. 'De onderdelen voor de molens komen uit allerlei landen en worden deels naar Nederland getransporteerd of direct naar de locatie waar we de molen plaatsen. Dat maakt een soepele supply chain voor ons erg belangrijk.' Met het oog daarop koos EWT enkele jaren geleden voor de implementatie van IFS Applications. Aanvankelijk lag het accent sterk op de financiële administratie en material resource planning (mrp).

Stevig ERP-platform

Deze implementatie was net afgerond toen de economische crisis losbarstte en de investeringen in windmolens sterk terugliepen. Dingjan: 'We hadden daardoor een erp-omgeving die groter was dan we op dat moment nodig hadden. Gelukkig ging het in de jaren erna weer een stuk beter, waardoor het belang van een stevig erp-platform weer toenam. We hebben toen in eerste instantie versie 7 - waar we mee zijn gestart - opnieuw ingericht. Enige tijd later zijn we overgestapt naar versie 8, wat een behoorlijke verandering was. Deze versie had een veel modernere gebruikersinterface. De belangrijkste reden om over te stappen was het feit dat versie 8 moderner was qua technologie.'

Tot 2015 waren zoals gezegd de financiële functies en de mrp-mogelijkheden de belangrijkste pijlers. In 2015 startte EWT met de implementatie van de module, die de operations ondersteunt. Daarnaast wordt vanaf eind 2015 ook het servicemanagement met IFS Applications ondersteund. Verder heeft het bedrijf al besloten om in 2016 te migreren naar de nieuwe versie 9 van IFS Applications die begin 2015 tijdens de wereldwijde gebruikersconferentie in Boston werd geintroduceerd. Dingjan: 'Daarbij hebben we als groot voordeel dat we altijd hebben gewerkt met de standaardversie van IFS Applications. Maatwerk is nooit gebouwd. Wij hebben altijd kritisch gekeken naar onze processen en die aangepast aan IFS Applications. Daar profiteren we nu van, nu we nieuwe modules in gebruik nemen en in 2016 overstappen op de volledig nieuwe versie.'

Gebruiksgemak

EWT is vooral gebaat bij het sterk toegenomen gebruiksgemak van achtereenvolgende versies van het IFS Applications-platform. 'Wij zijn geen grote organisatie met veel it’ers. Dat betekent dat we met weinig mensen alle it draaiende moeten houden. Met IFS Applications is dat goed mogelijk. Na diverse trainingen kunnen we het systeem goed beheren en verschillende rapportages creëren. Doordat de technologie bij IFS Applications zich in de loop van de tijd sterk heeft ontwikkeld, is het aantal supportcases in de afgelopen jaren drastisch afgenomen.'

Voor EWT vervult IFS volgens Dingjan vooral de rol van samenbinder. 'In IFS Applications komen al onze processen samen. Wij kunnen goed het overzicht houden en weten wat er binnen de organisatie gebeurt. Daarbij is het belangrijk alle gebruikers goed duidelijk te maken dat we allemaal afhankelijk zijn van de juiste informatie. Je moet het systeem goed gebruiken. IFS Applications gaat de komende tijd vooral een centrale rol spelen bij het behalen van onze onderhouds-sla’s. Het onderhoud gebeurde tot nog toe met Excel, maar gaat nu via de servicemodule verlopen. Daarmee kunnen we het proces slimmer organiseren en klanten van nog betere service voorzien.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5793231). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×