Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Bedrijfscultuur grootste struikelblok voor digitale transitie

 

Computable Expert

Jan van Dellen
Country manager Infor Benelux, Infor. Expert van Computable voor de topics ERP, Cloud Computing en Smart Logistics.

Het implementeren van digitale strategieën is niet langer optioneel. Om de concurrentiepositie, marktrelevantie en klantgerichtheid up-to-date te houden, moeten distributeurs hun activiteiten moderniseren. Hierbij is een technologie-update slechts een eerste stap naar transformatie.

Bedrijven hebben ook een nieuwe blik op zakelijke kansen nodig. Iets wat vraagt om een innovatieve bedrijfscultuur waarin veranderingen worden omarmd, nieuwe technologieën op waarde worden geschat en medewerkers die met creatieve oplossingen komen, worden beloond. Deze elementen zijn niet kant en klaar verkrijgbaar of kunnen simpelweg worden ‘aangezet’. De cultuur binnen een bedrijf is een weerspiegeling van de kernwaarden van het bedrijf, en die zijn afkomstig van de top.

Waarom cultuur ertoe doet

Digitale technologieën maken het mogelijk om mee te gaan met een veranderende bedrijfswereld. Of je nu een distributeur bent die zich op bouwmaterialen, industriële apparatuur of voedingsmiddelen richt, je hebt ongetwijfeld gezien hoe snel de wereldwijde distributie-industrie verandert. Dit zal alleen maar toenemen als meer bedrijven overstappen op innovatieve dienstverleningen en data-gebaseerde inkomensmodellen. Om tred te kunnen houden moet het personeel de visie van het topmanagement delen. Of het nu gaat om het verbeteren van de klantenservice of het stroomlijnen van processen, medewerkers moeten de nieuwe doelen begrijpen en de weg ernaartoe kunnen bewandelen.

Zeer betrokken personeel kan een organisatie ver op weg helpen om zijn evolutie goed te laten verlopen. Enthousiasme zorgt voor acceptatie waardoor het momentum groeit. Al snel staat er een succesvol programma dat werknemers trots zullen steunen.

Zonder bedrijfsbrede participatie blijven je nieuwe technologieën onbenut. Weerstand tegen verandering van een paar luidruchtige teamleden kan het hele proces ondermijnen, waardoor de goed bedoelde inspanningen geplaagd worden door honderden kleine struikelblokken die de raderen zullen verstoppen. Kleine hobbels in de weg kunnen escaleren tot torenhoge barrières die de vooruitgang maandenlang of zelfs definitief stilleggen.

Struikelblokken voor succes

Volgens de bedrijfsanalisten van McKinsey zijn tekortkomingen in de organisatiecultuur een van de belangrijkste belemmeringen voor het succes van bedrijven in de digitale tijd. Bedrijven noemen dit als hun grootste struikelblokken:

  • Cultuur- en gedragsveranderingen - 33 procent
  • Gebrek aan kennis over digitale ontwikkelingen - 25 procent
  • Gebrek aan talent op het gebied van digitale technologieën - 24 procent
  • Gebrek aan digitale infrastructuur - 22 procent
  • Organisatiestructuur niet afgestemd op de digitale strategie - 21 procent
  • Gebrek aan budget voor innovatie - 21 procent
  • Gebrek aan interne eenduidigheid - 19 procent
  • Te rigide bedrijfsprocessen - 16 procent

Zes van deze top acht reacties (vetgedrukt) hebben betrekking op personeel, organisatiestructuur en een (rigide) houding ten opzichte van processen. Deze bevindingen maken duidelijk dat budget en it-infrastructuur - de onderwerpen waar het meest over gesproken worden - een relatief klein deel van de belemmeringen vormen. Natuurlijk zijn investeringen in technologie belangrijk, maar ze vormen zelden het struikelblok dat vooruitgang tegenhoudt.

Als je de weg naar een digitale evolutie al bent ingeslagen, kan het nuttig zijn om dit proces te pauzeren en je bedrijfscultuur te beschouwen. Is die ondersteunend of remmend bij het bereiken van jouw doelen? Als je nog geen strategie hebt opgesteld, kun je de bedrijfscultuur meenemen als een van de elementen om aan te pakken voordat je van start gaat. Beschouw dit als onderdeel van het fundament dat nodig is om een digitale onderneming op te bouwen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6217722). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Goed daar de aandacht op te trekken.
Ex-collega consultant, Pics-instructor en auteur Walter Deleu stuurde mij een tijd geleden dit citaat: 'Je zal een analfabeet geen bril verkopen met de belofte dat hij dan kan lezen'
Te veel pseudo ERP concepten worden aangeboden met spectaculaire resultaten, die ze zelden op zich kunnen waarmaken , zondigen al tegen deze regel.

Het laatste punt, 'te rigide bedrijfsprocessen', is naar mijn mening de belangrijkste oorzaak van het tegenhouden van veranderingen dmv ICT. McKinsey is daarvoor overigens mede verantwoordelijk. De primaire processen, daar waar een onderneming uiteindelijk zijn bestaansrecht aan ontleent, worden meestal niet optimaal ondersteund door ICT. De afgeleide administratieve en procedurele processen zijn daarentegen meestal veel beter bedacht. Deze 'automatisering van de organisatie' staat de mogelijkheden van automatisering nogal eens hinderlijk in de weg!

@Dick: met pseudo ERP pakketten bedoel ik heel wat populaire pakketten waar 'alles een beetje aanwezig is' , maar veel maatwerk vragen, terwijl pakketten met meer functionaliteit afgdaan worden als moeilijk en gebruiksonvriendelijk. Geintegreerde it concepten en geintegreerde organisaties zijn niet eenvoudig! Met Excel achtige oplossingen, want 'iedereen werkt toch graag met Excel' blijf je aanmodderen en je troosten met illusies .

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×