Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Business begrijpen belangrijkste voor IT-carrière

Expert

Ramon Kinneging
Salesmanager, Brunel IT. Expert van voor het topic .

De it-functie verandert. Op vrijwel alle niveaus, zo merken wij dagelijks weer. Dat betekent ook dat organisaties gebaat zijn bij it’ers met andere capaciteiten. Wie de business begrijpt, heeft het voor het zeggen. Ongeacht het aantal jaren werkervaring.

Informatie technologie is een ingewikkeld vak, waarbij ervaring nogal eens de doorslag geeft. Voorheen waren de hoogvliegers in it dan ook vrijwel altijd senior vakprofessionals, technici die veel ervaring hadden opgebouwd en op basis daarvan op de belangrijke posities binnen it-afdelingen terechtkwamen. Die professionals bekleden ook vandaag de dag nog mooie functies binnen it.

Maar zij hebben concurrentie gekregen. En wel van de generatie die na hen is gekomen. Meer specifiek: van de it-professionals die zich enerzijds met it en anderzijds met de business bezighouden. Zij die begrijpen wat de business doet en snappen hoe je it dient toe te passen om de business zo goed mogelijk te ondersteunen. Of nog sterker: hoe it en de business samen het beste kunnen optrekken. De business weet namelijk steeds beter op welke manier ze it wil inzetten. Daarnaast neemt de integratie van ict-systemen nog steeds toe en dus ook de complexiteit van de systemen.

De business verwacht en vraagt een kortere time-to-market van maatwerk. Dit leidt tot de keuze voor meer agile en interactieve ontwikkelmethodes. Een ontwikkelaar zit daarom tegenwoordig veel dichter óp de business om de klantvraag te begrijpen. Dat betekent ook dat ontwikkelprocessen veel sneller plaatsvinden, met alle voordelen voor de organisatie van dien.

Communicatief sterk

Deze ontwikkelingen zien we terug in de veranderde wensen van organisaties als het gaat om kennis en vaardigheden van hun personeel. De talenten van nu hebben tijdens hun opleiding - bijvoorbeeld Informatica of Bedrijfskundige Informatica - it-kennis opgedaan, maar zijn daarnaast ook communicatief erg sterk. Zij willen de business begrijpen en begrijpen die ook door de juiste (klant)vraag uit de business naar boven te krijgen. Bovendien kunnen zij meebuigen met de business doordat zij het proces beter begrijpen. Want het bedrijfsresultaat, dát is het uiteindelijke doel.

Dit alles wil overigens niet zeggen dat technische kennis ondergeschikt is. Juist hun Informatica-achtergrond bepaalt dat zij begrijpen wat er wel kan met it en wat niet. En wat een bijdrage levert voor de business en wat niet.

Leeftijdsonafhankelijk

Genoemde verandering in gewenste personeelskenmerken en -capaciteiten leidt er ook toe dat je tegenwoordig sneller al carrière kunt maken in de it. Het is immers niet meer alleen de technische ervaring die bepaalt hoe goed je bent, maar de manier waarop je je werk aanpakt. En dat laatste is leeftijdsonafhankelijk.

Om carrière te maken binnen it hoef je tegenwoordig geen 40+ meer te zijn. Iemand met enkele jaren ervaring in de it en de juiste skills kan wel eens de juiste man of vrouw zijn. Of het nu gaat om infrastructuurspecialisten, functioneel of technisch applicatiebeheerders of ontwikkelaars. Op het snijvlak van it én de business, dáár liggen de kansen voor it'ers.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Dit is niet nieuw. Dit is al 30 jaar zo.

@Nos,

Als jij dat uit ervaring zegt, dan zal de schrijver van dit artikel dat wellicht naast zich neer leggen. Dan ben je oud en begrijp je de business niet. Vraag maar aan je veel jongere manager hoe het allemaal in mekaar zit ;-)

Opleidingen als (business) information management, informatiekunde, bedrijfskundige informatica hebben al sinds de jaren '80 ingespeeld op de behoefte voor meer business georiënteerde professionals.

De kop en de laatste zin klopt, het verhaal van geen kanten.

Al in de jaren zeventig zijn er brede ICT-opleidingen ontstaan waar ook de business veel aandacht kreeg of zelfs centraal stond. Denk aan de methoden en concepten van Porter, Mintzberg, Ansoff, McKinsey, McFarlan, McCarthy, Stewart & Humphrey.

Op de inzichten van de leermeesters van toen bouwen we nog steeds verder. Deze pioniers met dit artikel wegschoffelen is weinig fraai.

Profiel ICT-er van boven de 40 :-)
- oud, zegmaar te oud
- star
- zitten hele dag over ponskaarten te praten waar ze nog mee gewerkt hebben
- hebben vieze baard, stinken helemaal ook beetje
- of heel dik en eigenwijs
- weten niets van moderen ontwikkelingen als iteratieve ontwerpmethoden, UML en extreme programming
- pulken in harige neus.
- Object Orientatie vinden ze maar onzin
- verlangen naar pensioen en hopen op terugkeer VUT
- hebben stokpaardjes en zijn gefrusteerd dat er "nou nooit eens naar ze wordt geluistered".
- hebben met tegenzien ITIL foundation gehaald, maar snappen het eigenlijk nog niet.
- denken dat ASL en BiSL uitkeringen zijn.
- krijgen redelijk salaris, alleen vanwege leeftijd
- tamelijk autistisch
- denken dat business case een attache koffertje is, of iets met wallstreet te maken heeft
- verlangen terug naar Cobol, kon je tenminste lezen.
- hebben thuis nog computertje met vierkante rubber toetsen waar ze trots op zijn

@zomaar, zijn er tegenwoordig ook vierkante rubber toetsen?

En kunnen we onze Babbage en Enigma machines daarmee upgraden? We krijgen zere vingers van het verwerken van de ponskaarten. Noodgedwongen gebruiken we de styluspennen die we bij onze oude touchscreens hebben gekregen.

Ongeacht het aantal jaren werkervaring? Klopt, als je wel maar niet ouder dan 25 bent.

@zomaar: ik zou eens wat verder kijken dan je eigen cubicle. Er is namelijk een heel grote wereld buiten jouw oogklepvisie. De meeste 40-plussers die ik ken zijn zeer deskundig, leren nog dagelijks bij en krijgen kunstjes klaar waar jij het laat afweten en alleen maar van kunt dromen. Dus ik zou mijn oogklepmening naar je oudere collega's maar snel even bijstellen. Jij wordt namelijk ook een keer 40 (dat gaat helemaal vanzelf) en dan wordt er ook zo over jou gepraat. Hoe zou je dat vinden?

Zomaar. Jij bent nou echt het voorbeeld van de collega die niemand wil hebben en waar iedereen over klaagt. Wat een instelling zeg!

@zomaar, 26-10-2010 17:42
Leuk die relativerende smiley boven die tekst van je.
Veel succes met je ITIL foundation !

Meeste collega's vinden mij wel lollig met mn zelfspot.
Volgens mij zegt de schrijver van het artikel ongeveer hetzelfde, maar gebruikt andere bewoordingen.

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.