Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Slechte maatregelen

Redactioneel commentaar

Een gevoel van plaatsvervangende schaamte bekroop mij toen ik de goede voornemens las over spam-bestrijding die EZ-minister Laurens Jan Brinkhorst deze week naar de Tweede Kamer stuurde. De Nederlandse overheid maakt de Opta en de Fiod gezamenlijk verantwoordelijk voor handhaving en aanpak van het spamprobleem.

Opta moet controleren of verzenders zich houden aan toestemming voor verzending (opt-in), waar Nederland net als andere EU-lidstaten voor heeft gekozen. Afzenders die zich verstoppen achter valse adressen of die verzuimen een afmeldprocedure onder hun bericht op te nemen, krijgen de Fiod op hun dak. Mij is onduidelijk naar welke instantie ik straks welk spam-berichtje moet doorsturen. Want reken maar dat ik de dagelijkse tientallen penisverlengers en financiële buitenkansjes straks trouw door ga sturen. Ik ben ze goed zat.
Aan één nationaal meldpunt ofwel één adres waar burgers en bedrijven terecht kunnen voor klachten over spam, wil Brinkhorst niet. Zo'n meldpunt zou volgens hem alleen symbolisch zijn, omdat het spam alleen zou kunnen registreren en analyseren maar niet aanpakken. Hij gaat totaal voorbij aan het feit dat één loket burgers en bedrijven duidelijkheid geeft. Welke overheidsinstantie vervolgens met klachten aan de slag gaat, doet er namelijk niet toe. Zo'n meldpunt zou ook andere mogelijke strafbare feiten op internet kunnen verzamelen. Daar wil de Nederlandse overheid nog steeds niet aan.
Voorlichting aan bedrijven en burgers doet Brinkhorst in zijn spam-brief met kleine bijzinnen af. Hij onderschat zijn voorlichtingstaken daarmee. Initiatiefnemer van Spamvrij.nl Rejo Zenger weet te melden dat het vrijwilligerscollectief dat sinds een jaar Nederlandse spammers in kaart brengt, bijna aan zijn succes ten onder gaat. Het opsporen van spam-bedrijven kost nog de minste tijd. Zengers stelt dat hij vooral bezig is met het bijpraten van bedrijven die via een klacht van Spamvrij.nl erachter komen dat zij spam hebben verstuurd. De kennis van het Nederlandse bedrijfsleven schiet klaarblijkelijk schromelijk tekort. < BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1416631). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×