Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

De rol van empathie in een offshoring context

Vorige week gaf ik een presentatie op de TU in Delft en één van mijn onderwerpen was ‘empathie’. Ik krijg altijd wat rare blikken als ik een slide laat zien met de definitie van empathie erop. Vaak leren technologen over rationaliteit en data, niet over mensen en relaties.

De definitie van empathie die ik gebruikte: Ik denk dat empathie offshoring samenwerking kan helpen op verschillende manieren. De eerste manier is het overbruggen van cultuurverschillen en de tweede manier is het werk zelf (mensen, bedrijf en project).

Eerste manier: cultuurverschillen overbruggen
*Door empathie te tonen kunnen we de verschillen accepteren. Ik denk dat het uitgangspunt voor samenwerking tussen verschillende culturen is dat mensen erkennen dat er verschillen bestaan. Mensen moeten niet proberen hun eigen normen en waarden te forceren bij mensen met een andere cultuur. Ze moeten proberen te begrijpen welke normen en waarden de anderen hebben en waarom en hoe ze verschillen.
*Van daaruit kunnen we rekening houden met de verschillen: samenwerking. Als we erkend hebben dat er verschillen zijn kunnen we er rekening mee houden. We kunnen er bijvoorbeeld rekening mee houden dat mensen in India op een andere manier ‘nee’ zeggen. We kunnen een andere vraagstelling gebruiken om uit te vinden of ze het er mee eens zijn of niet. Of we kunnen een paar maanden in India doorbrengen om mee te maken hoe deze Indiase manier van ja-nee werkt.
* Als we de verschillen niet accepteren kan samenwerking leiden tot frustratie. Ik heb veel gevallen meegemaakt waarbij iemand vasthoudt aan zijn eigen wereldbeeld en normen en waarden, dit kan leiden tot frustratie omdat de één gefrustreerd raakt omdat de ander zijn kijk op de wereld niet deelt. Deze frustratie kan ook leiden tot een mislukt project.

Tweede manier: in het werk of in de projecten
In het werk helpt het om empathie te stimuleren:
* Tussen teamleden: investeer in reizen. Hierdoor kunnen de onshore- en nearshore-teamleden elkaar (regelmatig) ontmoeten. Mensen creëren een onderlinge band als ze samen een biertje drinken of een chapatti eten. Hierdoor zullen ze elkaar beter begrijpen en dit helpt het team betere resultaten te behalen.
* Met de bedrijfscultuur: missie, visie, waarden. Het offshore team drinkt ’s morgens geen koffie met u, ze spreken de ceo niet die elke dag zijn visie uitlegt. Het beste is als de offshore-mensen zichzelf als collega’s zien en dus een essentieel deel van het bedrijf. Om dit te creëren moeten ze zich kunnen identificeren met het systeem van normen en waarden, waarom het bedrijf bestaat en de toekomstplannen van het bedrijf.
* Met de producten:: Wie gebruikt ze? Waarom? Hoe verdienen we geld? Vaak weet het onshore team veel over een softwareproduct. Zij hebben het gebouwd en hebben het er iedere dag over, het product ‘leeft’ en ze wonen ook in een land waar het product gebruikt wordt. Dit is anders voor het offshore- of nearshore=team. Het overdragen van productkennis is belangrijk, vooral in de eerste stadia. Offshore moet men zich kunnen identificeren met en empathie tonen voor de producten en deze begrijpen.

Klik hier!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4620975). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Inhoudelijk ben ik het eens met wat er staat, maar het roept wel vraagtekens op bij het totale kostenplaatje van offshoring.

"We kunnen een paar maanden in India doorbrengen", "Investeer in reizen": beiden helemaal waar.

Echter, als ik kijk naar het prijskaartje wat daar aan hangt, dan moet je of lang lopende projecten, of hele goedkope mensen hebben op je offshore lokatie wil het rendabel blijven.

Ook ik ben het inhoudelijk met je eens, echter het commentaar van PaVeKe deel ik niet. Namelijk, uit ervaring blijkt dat het reizen essentieel is voor de sleutel personen. De kosten van reizen zijn beperkt tussen India en Europa, en veelal verdien je de "kosten" (ik zeg investering) vrij snel terug.

Wat je ook doet, het is mensen werk en emphatie creer je niet over de telefoon of skype. Nog sterker, ik denk dat emphatie een van de meest onderschatte aspecten is binnen het bedrijfsleven. De hoger de emphatie de hoger de resultaten op alle vlakken. Mensen zijn efficienter, effectiever, creatiever als ze zich prettig voelen. Het blijkt dat IT'ers ook mensen zijn, ook al is niet iedereen het daar mee ens.

Mooi artikel, nu de zachte kant van de IT'er er aan komt!

Computable Expert
Hugo  Messer

drs. Hugo Messer
CEO, Bridge Outsourcing B.V.. Expert van Computable voor de topics Outsourcing en Loopbaan.
Hele profiel

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×