Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Outsourcing vraagt veel van eigen organisatie

 

Computable Expert

Gert-Jo van der Heijden
ICT Manager, Canon. Expert van Computable voor de topics Management, Outsourcing en Loopbaan.

Veel organisaties die kiezen voor het outsourcen van ict hebben daar tal van redenen voor. Zij beseffen zich alleen onvoldoende dat dit vooral voor de eigen organisatie een grote verandering is. Je dient immers de eigen organisatie aan te passen aan de werkwijze van de leverancier. Als demand-organisatie stel jij immers de eisen en wensen op, die de leverancier moet leveren. Leveranciers kenmerken zich door de organisatie zodanig in te richten, dat zij deze producten en diensten kunnen leveren. Zij denken in standaarden en werken procesmatig. Het is in veel gevallen vergelijkbaar met een fabricageproces.

Vanuit demand wordt niet zo gekeken naar de leverancier. Verwachtingen betreffende flexibiliteit en toegang tot kennis die de eigen ict-organisatie niet had, worden nu bij de leverancier neergelegd. Plat vertaald kan je zeggen: Wat eerst niet lukte bij de eigen ict-afdeling, probeer ik nu wel te bereiken bij de leverancier. Dit gaat natuurlijk niet werken. Leveranciers werken op een gestructureerde, procesmatige manier om de gezamenlijk gemaakte afspraken te realiseren.

Als je succesvol wilt outsourcen is het dus essentieel dat je als demand-organisatie ook op die manier gaat werken. Kies je ervoor om de ict buiten de deur te plaatsen, dan moet je de eigen organisatie hier ook op afstemmen. Dat vraagt om een andere werkwijze van de eigen organisatie. Richt de besturing van de ict anders in (vaak regievoeren genoemd), maar ook financiële, inkoop en facilitaire aspecten. De belangrijkste afstemming dient plaats te vinden bij degene die gebruikt maakt van de ict, zijnde de business. De business is de succesfactor in het slagen van de gekozen weg. Men dient te gaan denken in producten en diensten, maar bovenal moet er de bereidheid zijn om te gaan forecasten. Welke ict-ondersteuning heb ik nodig, op welk moment, om business te genereren? Van een leverancier mag je immers de kennis en kunde verwachten om dat te realiseren, maar dat moet je hem wel vertellen!

 Demand is verantwoordelijk voor de requirements, de leverancier voor de deliverables!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2866615). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.