Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De macht der meningen

 

Computable Expert

dr. Bernhard van Oranje
Eigenaar, Levi9 Global Sourcing. Expert van Computable voor de topics Outsourcing, ICT-branche en Maatschappij.

'Nederland als innovatiebron' wordt werkelijkheid als je bedrijven tegenkomt zoals Oxyme. Dit bedrijf is in 2007 ontstaan vanuit een onderzoek van de Vrije Universiteit naar de impact van meningen van consumenten op internet over producten. Door blog's en vergelijkingsites wordt de mening van de consumenten steeds belangrijker bij de aankoopbeslissing of de merkwaardering van je bedrijf. Daarom is er een duidelijke behoefte bij producenten ontstaan om iets met deze informatie te doen. Vanuit die behoefte houdt Oxyme zich bezig met vragen als: Hoe kun je die enorme hoeveelheid informatie in weblog's inzichtelijk maken voor producenten en interessanter nog? Hoe kun je die informatie analyseren? Zijn er conclusies te trekken, verbanden te leggen of zelfs lessen te leren uit al die informatie?

Pro-actief

Naarmate de zaken goed gingen en er steeds grotere bedrijven (Philips, Nike, Microsoft) klant werden bij Oxyme, moest er een nieuwe applicatie ontwikkeld worden die kon voldoen aan de grotere verzoeken. De marketeers van Oxyme besloten daarom in zee te gaan met een bedrijf die hen kon helpen bij de ontwikkeling daarvan. Na een teleurstellende ervaring vanwege het gemis aan pro-activiteit bij een niet nader te noemen bedrijf, kwamen zij met hun vraag bij ons terecht. Zij hadden verscheidene outsourcingpartijen bekeken, ook in India, maar misten steeds factoren als pro-activiteit en meedenken, het van tevoren problemen zien en oplossen. Tenslotte zijn zij geen techneuten en willen ze werken met een partij die niet alleen pro-actief is maar ook hun belang vertegenwoordigt, een echte partner dus.

Weten wat er speelt

De nieuwe applicatie probeert inzichtelijk te maken wat mensen vinden van het product, wie iets zegt, wat mensen bijvoorbeeld vinden van bepaalde features op producten, maar daarnaast wordt ook gekeken naar wat dat betekent voor de verkoop. Hebben meningen op internet direct effect op de verkoopcijfers? En daaraan gekoppeld: op welke sites kun je het beste adverteren? Waar hebben je marketingcampagnes het meest effect? Ook kunnen klanten tegenwoordig zelf inloggen op de database om ieder moment van de dag vinger aan de pols te houden hoe het met het product gaat en wat de laatste meningen in de markt zijn.

Het uitbestedingproject met Oxyme naar ons Roemeense development Center is in juni 2008 begonnen en verloopt voorspoedig, dat wil zeggen op tijd en binnen budget. Ook de samenwerking tussen de programmeurs verloopt prettig. De Roemenen komen regelmatig ook naar Nederland en dat is belangrijk en bovendien een voordeel ten opzichte van uitbesteding naar India. Oxyme is momenteel hard op zoek naar mensen en wil net als haar klanten Europees gaan opereren. Gedacht wordt aan het openen van vestigingen in Duitsland, Frankrijk en Spanje zodat lokale kennis meegenomen kan worden in de analyses en dat klanten op deze manier een geïntegreerde oplossing geboden kan worden.

In deze globaliserende, steeds kleiner wordende wereld, wordt communicatie en flexibel anticiperen op ontwikkelingen mijns inziens steeds belangrijker. Bedrijven die kunnen luisteren en zich kunnen aanpassen aan wat er leeft, maken zich sterk voor de toekomst. Een gat in de markt?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2811867). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Bedrijven hebben steeds meer moeite om zich te onderscheiden van de concurrentie. Veel bedrijven investeren in hum mensen, verbeteren hun processen of kiezen voor de beste technologie. Maar als iedereen dit doet valt het onderscheidend vermogen weer weg. Uiteindelijk is het hebben van informatie (als verbindende factor) en in staat zijn op basis van die informatie snel te kunnen handelen (sneller dan de rest) wat echt leidt tot beter prestaties. Dat betekent een goede kennis van je eigen bedrijf (Business Intelligence), je klant (Customer Intelligence) en je belangrijkste stakeholders (Ecosystem Intelligence). Dat is meer dan een gat in de markt. Het is een keiharde noodzaak om te overleven.

Uiteraard betreft dit zeer relevantie informatie voor, vooral grote, bedrijven. Het is echter de vraag of het kostenplaatje van het in kaart brengen van dergelijke 'ecosysteem' zoals Jorgen het noemt, opweegt tegen de baten? Hoe accuraat is je informatie en zijn de gezochte verbanden causaal of slechts gebaseerd op incomplete informatie en dus nutteloos? Ik heb daarom mijn bedenkingen rondom deze specifieke oplossing. Dat flexibiliteit noodzakelijk is om te excelleren staat natuurlijk buiten kijf.

Hmm... Fascinerende insteek die wel iets los maakt in mij. Twee zaken springen daar uit:

1) van mezelf weet ik dat ik koopbeslissingen van allerlei producten, maar ook diensten laat afhangen van de fora e.d. Dat dit dus potentieel 'goud' is voor organisaties, kan ik mij geheel in vinden. Sterker nog, voor steeds meer produkten en hun organisaties denk ik dat dit soort informatie en het gebruik ervan het verschil is tussen uiteindelijk al dan niet overleven (je concurrent doet het namelijk wel!). ' Competing on analytics' moet zijn 'Surviving on analytics', al was het maar om de noodzaak nog meer te onderschrijven--->eens met Jorgen dus in zijn laatste zin.

2) Als fanaat op het gebied van datamanagement oplossingen en het bedrijfseffect waar ik altijd op zoek naar ben, is dit nog fascinerender. Hoe maak je dit soort gegevens geschikt voor besluitvorming, voor wijziging van koers en hoe maak je dat meetbaar. Hoe kun je in de fora/blogs/etc.. het kaf van de koren scheiden (ik zou bv. ook graag willen weten hoe vaak de site bezocht wordt e.d., of hoe de concurrentie 'scoort' in de fora etc..)? Laat ik voorop stellen dat ik er heilig van overtuigd ben dat het zeer goed mogelijk is - dat het misschien zelfs wel laaghangend fruit is - en dat er voorbeelden van in de praktijk zijn waar dit goed tot zeer goed werkt en resultaat heeft.

De twijfels van Kristiaans deel ik in zijn geheel niet. Dit lijkt me zeer kansrijk, wel degelijk lastig en risicovol om opgestart te krijgen, maar waar de potentiele baten erg groot zijn. En dat is best wel een mooie mix om in te ondernemen.

Ondanks het enthousiaste bericht van Ronald blijf ik sceptisch. Ik ben echter wel getriggerd door de praktijkvoorbeelden waar het klaarblijkelijk werkt. Kun je daar een specifiek voorbeeld van geven Ronald? Ik ben erg benieuwd.

Binnen mijn bedrijf (Deloitte Consulting) leveren we al een tijdje dienstverlening op dit gebied onder de noemer Online Customer Intelligence. Het is inderdaad van toenemend belang om de ?buzz? op internet actief te volgen en te analyseren om daarmee concrete verbeteracties te kunnen formuleren.

Ik ben benieuw naar de tool. Wereldwijd zijn er nu ongeveer 35 van dit soort tools beschikbaar met een enorme vari?teit aan functionaliteit maar ook in prijs. Op de Nederlandse markt zijn er een klein aantal toolleveranciers actief. Er zijn dus wel alternatieven, maar iedere nieuwe toolleverancier is welkom.

Voorheen werden dit soort tools vooral gebruikt door marketingpartijen om het effect van marketingcampagnes te meten en om in te zetten als ondersteuning voor conversational marketing.
Naar mijn mening is dat dweilen met de kraan open. Veel belangrijker is om deze rijke stroom van informatie in te zetten als feedbackstroom voor je organisatie.

Om dit te kunnen doen moet er meer gedaan worden dan alleen luisteren en interpreteren van wat er op internet gezegd wordt. De informatie moet teruggebracht worden in de organisatie en wel op zo?n manier dat het voor een organisatie duidelijk is waar zijn pijnpunten liggen. Ondersteuning met rapportages vanuit andere kanalen is hiervoor cruciaal.
Er komt dus ook meer bij kijken dan alleen marketingadvies of analyse. Je kunt denken aan service management, portfolio management, recruitment, etc. Het is dus een redelijke multidisciplinaire aangelegenheid.

Kortom: Tools zijn maar tools. Het gaat om hoe je de tool inricht en hoe je vervolgens om gaat met de informatie die eruit komt. Hiervoor is meer nodig dan alleen marketingkennis. Kennis van het bedrijf en verschillende disciplines is key!

Leuke discussie!

Namens Oxyme; de verzamelde data is echt pas het begin. Analyse, gevoedt door onze achtergrond in de wetenschap, wijst vervolgens uit wat er echt gebeurd, en wat er moet gebeuren om te verbeteren en te groeien.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×