Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Softphones, waarom gebruiken we ze niet?

 

Computable Expert

Joost Lucassen
Senior Consultant, Mitopics. Expert van Computable voor de topics Infrastructuur, ICT-branche en Overheid.

Softphones kan je al meer dan tien jaar kopen, alleen niemand doet dat. Bellen via een gewone telefoon heeft blijkbaar nog steeds de voorkeur boven bellen via een pc met een headset (of losse hoorn). Ook mensen die vaak Skype gebruiken hebben daarnaast nog gewoon een (vaak mobiele) telefoon, en zelfs organisaties die OCS (of Lync) grootschalig inzetten hebben daarbij soms nog steeds ook een ‘hardphone’.

Kort geleden deed ik een klein marktonderzoek en het blijkt dat er in Nederland maar enkele organisaties zijn die grootschalig hun vaste telefoons vervingen voor softphones. Softphones worden soms wel gebruikt, maar dan alleen incidenteel voor een paar medewerkers, nooit voor alle medewerkers.

Onhandiger

Er blijken dan ook een paar aandachtspunten te zijn bij gebruik van softphones: pc's moeten aanstaan om te kunnen bellen (inclusief het gedoe met pc's die op slaapstand of screensaver gaan), headsets die na een jaar of twee toch wel aan vervanging toe zijn, een softphone-licentie die bijna even duur is als de hardphone, pc's/laptops zonder goede geluidskaart en het bellen via een softphone (met de muis) is toch wel onhandiger dan via een gewone telefoon.

Belangrijkste vraag is natuurlijk waarom een organisatie voor grootschalige inzet van softphones zou kiezen. Is het goedkoper? Is er functioneel meer mogelijk? Integreert het makkelijker met andere systemen? Vragen die niet eenduidig zijn te beantwoorden en voor iedere organisatie en gekozen oplossing verschillend zullen zijn. Dat zal voor ieder project vooraf moeten worden uitgezocht.

Pilot

Wel is het zo dat steeds meer medewerkers gewend raken aan bellen via de pc, al is het maar via Skype of OCS/Lync. Je zou daarom mogen verwachten dat in de toekomst steeds meer softphones gaan verschijnen, al is het natuurlijk ook de vraag of mobiele telefonie de 'vaste telefonie' niet overbodig maakt. Indien wordt overwogen om softphones te gaan inzetten, is het daarom wenselijk om door middel van een pilot uit te zoeken welke van de bovengenoemde aandachtspunten spelen en hoe hiermee moet worden omgegaan.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3904551). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Als er geen groot voordeel is voor gebruikers om de softphone te gebruiken zal men altijd de makkelijke weg nemen van de vaste telefoon of mobiel als deze beschikbaar is. Er zijn twee belangrijke drivers om toch een softphone te gebruiken:
1) kostenvoordeel
2) Het gemak van integratie met instant messaging en het opschakelen van collaboratie tools, video etc.

Microsoft Lync mikt met name op punt 2. Een gesprek begint met een regeltje tekst in instant messaging (kan ik je even storen), waarna het een kleine stap is om door te stappen naar voice, video en bijv. het delen van een applicatie. Vanuit Lync kan dan ook makkelijk een andere collega, of externe betrokken worden. Middels pilots zal moeten blijken of dit allemaal zo goed en handig is als het ons voorgespiegeld wordt.

Ik moet veel bellen, new business calls, dus ik heb een goede headset op de usb poort gezet en een softphone geinstalleerd, het is ideaal. Paar lastige punten: toch wel vaak een echo met voip bellen, en hoe koppel je zo'n softphone aan je database zodat je met een klik kan bellen.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.