Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Return on Investment,... Reken maar uit, maar wanneer begint het?

 

Expert

David Savage
Eigenaar, SavEdge business consulting b.v.. Expert van voor het topic .

ROI is wanneer x bedrag wordt terug verdiend op basis vanbesparingen in tijd, productiviteit, kwaliteit, efficiency, materialen enz. n.a.v.een implementatie van een oplossing. Dit n.a.v. mogelijk maanden lang interne,externe, verticale zowel als horizontale en strategische onderzoeken,… Maar zijn de cijfers betrouwbaar?

ROI berekeningen worden vaak gebaseerd op de terugverdientijd vanaf het moment van implementeren, alsof de uitgaande kostenallemaal op één dag vallen en vanaf dat moment de kosten worden terugverdiend. Datis heel mooi toch! Maar dat is helaas maar voor de helft waar. Pijn in eenbedrijfsproces wordt uitbetaald in cijfers onderaan de streep. De kostenkloktikt door tot het moment van uitrol, maar deze kosten worden meestal nietmeegenomen in de berekeningen. Met andere woorden prijsverschillen tussen oplossingen zijn ook afhankelijk van wanneer een oplossing wordt uitgerold. Ook na uitrol zijn er een aantal prijsverschillen, maar dat is een heel andere onderwerp.

Hoe lang heeft het geduurd om tot een beslissing te komen? Hoeveel hebben de pijnpunten in het bedrijfsproces in deze periode gekost? Warendeze kosten meegenomen in het kostenplaatje?

Hoeveel tijd heeft het geduurd om de oplossing teontwikkelen? Hoe veel hebben de pijnpunten in het bedrijfsproces in deze periodegekost? Waren deze kosten meegenomen in het kostenplaatje?

Hoeveel tijd heeft het geduurd om de oplossing teintegreren? Hoe veel hebben de pijnpunten in het bedrijfsproces in deze periodegekost? Waren deze kosten meegenomen in het kostenplaatje?

Het is geen overdreven inschatting om zes maanden tespenderen aan de ontwikkelingen van een project, dat is de traditionele maniervan doen. Daarna begint de Pilot periode, eenmaand is hier niets bij, soms worden hier drie tot zes maanden voor uitgetrokken. Nade Pilot komt de aanpassingsontwikkelfase, en daarna de integratiefase. Afhankelijkvan de complexiteit kan de integratie fase een maand tot een half jaar duren. Uitmijn ervaring schat ik in dat het gemiddelde project met een ontwikkelperiodevan zes maanden uiteindelijk een jaar doorlooptijd heeft voordat het echt live gaat. Metandere woorden, vanaf het moment van beslissen tot het begin van Return  duurt het ongeveer een jaar. Één jaar verdermet pijn in de bedrijfsprocessen. Één jaar kosten draaien voor deontwikkelingen, consultancy en integratie voordat je zover bent om een ROIberekening te kunnen gebruiken.

Naar mijn mening moeten de kosten van pijn in debedrijfsprocessen tussen het moment van tekenen van een opdracht tot hetmoment van uitrol ook meegenomen worden als kosten van een oplossing. Dan kunje appels met appels vergelijken en zorgen dat je niet aan de verkeerde kantzit van een mooi verkooppraatje van een account manager of consultant dieafgerekend wordt op basis van de hoeveelheid uren die hij of zij kan verkopen.

Even een voorbeeld in het kort: Bedrijf heeft 150 in de buitendienst, ingeschat Return is €50K per maand

Offertes:

Prijs oplossing A excl. hardware: € 168.000 (gebasseerd op 42 weken doorlooptijd @ € 800 per dag)

Prijs oplossing B excl. hardware: €  190.000 (gebasseerd op 30 weken doorlooptijd @ € 800 per dag + software licenties)

Werkelijke kosten:

Prijs oplossing A + vertraagde Return = € 318.000,-
Prijs oplossing B is nog steeds € 190.000,-

Dit is natuurlijk een heel erg eenvoudig overzicht, maar in de praktijk zal het niet veel afwijken. Kijk goed naar de doorlooptijden van een traject, niet alleen de prijzen op een offerte.

Één van de eerste dingen die ik in het Nederlands geleerd heb was: metenis weten. Weet wanneer de klok begint te lopen aan voor Investering voordat jeeen Return verkeerd gaat meten.

ROI, wanneerbegint het? My guess is, right about now,… the clock is ticking.Written byDavid Savage, VP EMEA, MobileDataforce Europe, david.savage@mobiledataforce.com

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2494556). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×