Onlangs deed een ICT-beheerder met een organisatie van ca. 150 eindgebruikers de mededeling dat het beheer van een smartphone – inclusief de ingebruikname van sim-kaarten en e-mail – zijn organisatie gemiddeld 4 x zoveel tijd, geld en kopzorgen kost als het beheer van een reguliere mobiele telefoon. De meeste tijd zat in (1) het op weg en onderweg helpen van de eindgebruiker met zijn nieuwe en/of vervangende telefoon en sim-kaart, (2) het instellen van e-mail(settings) op de telefoon, en (3) een eenvoudige en inzichtelijke facturering.
Dit voorbeeld staat jammergenoeg niet op zichzelf en typeert de grootste uitdaging voor de mobility markt voor het MKB: de behoefte aan ‘Aannemersbedrijf Mobility BV’. Aannemersbedrijfs Mobility BV neemt verantwoordelijkheid voor een mobility totaal-oplossing bestaande uit de belangrijkste generieke beschikbare mobility bouwstenen op dit moment: hardwareleveringen, voice- en data netwerkproposities, (hosted) e-mail, 1 contract- en factuurrelatie, after-sales & end user support, back-up diensten, anti-virus en device management.
Op al deze afzonderlijke vlakken zijn toonaangevende partijen en dito oplossingen reeds voorhanden; wat echter ontbreekt: is de eenduidige integratie hiervan onder 1 factuur en onder 1 hoofdverantwoordelijkheid. De vraag is: wie gaat(n) deze handschoen met succes oppakken?
De Mobiele (Virtuele Netwerk) Operator? Zij hebben één heel groot voordeel en dat is de bestaande factuurrelatie met eindgebruikers; zij zouden moeiteloos mobility-diensten kunnen toevoegen aan de oorspronkelijke dienstverlening. Echter, zijn zij wel bereid mentaal en economisch te willen ‘partneren’ met ‘best of breed’ mobility dienstenleveranciers? Alleen dan kunnen zij verworden tot Mobility Operators!
De System Integrator? Is de meest voor de hand liggende naast de MO. Veel kennis aanwezig, maar neigen wellicht meer naar grote maatwerk- en consultancyopdrachten dan naar eenvoudiger, gestandaardiseerde mobility-diensten. Samenwerken met een MVNO of er zelf één starten biedt veel kansen.
ICT-resellers? Zitten vaak het dichtst op de eindgebruiker. Hebben alleen zelfstandig niet de grootte en zouden zich dienen te verenigen om zo belangrijke mobility en operatorpartnerships te kunnen afdwingen.
Solution Vendors? Met hun kennis van mobiele applicaties en mobiele data zal mobility integratie niet veel moeite kosten. Zij hebben echter niet altijd zin (gehad) in hardware. Ook zij zouden dienen te partneren met een MVNO.
Internet Service Provider? Verrassende outsider in deze. Hebben factureringsmachine en hebben bovendien veel kennis van email-platformen; als zij als MVNO starten, kan dit interessant worden!
Kortom, is er een hoofdaannemer mobility voor het MKB in de zaal ?
Robin Smits,
Regional Business Unit Manager, Brightpoint
Netherlands
In Navolging van de vele publicaties over de noodzaak van SOA (Service Oriented Archtecture) en SAAS (Software As A Service) zouden wij als Mobility Experts naar mijn idee ook maar eens moeten gaan nadenken en communiceren over MOA (Mobility Oriented Architecture) en MAAS (Mobility As A Service). Ik ben het eens met het feit dat er in de markt behoefte bestaat aan een een soort van Mobiele (Virtuele Netwerk) Operator die als het ware echt alle eindjes aan elkaar knoopt. Dit kan vanuit verschillende invalshoeken gebeuren en dus ook door verschillende partijen vandaar dat ik liever zou praten over een methodologie alsmede het definieren van de componenten die hier onderdeel van zouden moeten maken
Methec BV levert complexe mobile device oplossingen in warehouse, production & field force environments. Methec is de grondlegger van Mobility as a Service (MaaS(R)). Zowel MOA(R) als MaaS(R) zijn europese merknamen van Methec BV. Als onderdeel van het Franse Beursgenoteerde bedrijf Vinci worden mobility projecten As a Service geleverd.Vooral de betrokkenheid van diverse partijen bij mobility projecten levert de inzet van MaaS(R) gebaseerd op MOA(R) architectuur uitermate hoge flexibiliteit en dus kostenbeheersing.Het succes van het slagen van een mobility project is naar mijn mening gebaseerd op een goed MOA design en implementatie volgens MaaS principes.Maarten VenhovenManager Mobility Solutions Methec BVa subsidairy of Vinci Energies BV
Een aanvullende relevante vraag is of op termijn er nog veel verschillen zullen zijn tussen mobility vragen uit het MKB of vanuit de groot zakelijke markt. Zeer recent heeft Atos Origin ‘Atos in a Box’ gelanceerd, wat een nieuwe poging is om vanuit een grote SI diensten te leveren in de MKB markt (vanuit hun kennis van de groot zakelijke markt). Ik denk dat de kennis rol van Mobility voornamelijk zal liggen bij de huidige ICT leverancier van de MKB organisatie. Deze zal echter niet moeten aarzelen om de hulp in te roepen van meer gespecialiseerde bedrijven op mobiel vlak om zijn klant goed te bedienen.Wat daar draait het uiteindelijk om; tevreden klanten die hun mobiele zorgen hebben belegd bij hun (enige) ICT partner. En daar is het MKB niet uniek in.
Er is een antwoord. Dat antwoord vraagt om de samenwerking tussen partijen uit de business en de techniek die gezamenlijk de vereiste expertise en mogelijkheden in huis hebben. De term hoofdaannemer is wel treffend gezien het praktijkvoorbeeld dat ik in deze context wil geven. In Frankrijk heeft Capgemini de solution integrator rol vervuld in een samenwerkingsverband met La Capeb, Orange, Microsoft en Dexterra. La Capeb is een nationale confederatie van ambachtslieden en kleine bedrijven in de bouw. De voor deze doelgroep gerealiseerde oplossing heet MOBIBAT (www.mobibat.fr) en wordt aangeboden als Software As A Service door Tibco Mobile. Voor eindgebruikers is het een combinatie van een mobiele applicatie een Internet portaal om de samenwerking tussen kantoor en het veld te stroomlijnen. In feite was Capgemini hier de hoofdaannemer en La Capeb de klant namens de doelgroep. Zoals aangegeven is het eindresultaat ondergebracht bij Tobco Mobile als service provider. De oplossing slaat aan en is recent met een trofee bekroond door SFR in het Mobile IT programma.
Het MKB vraagt niet om confectie maar om maatwerk;Het MKB is een belangrijke economische motor en een hele grote doelgroep. Dat maakt het voor aanbieders lastig om een maatpak te ontwikkelen voor deze ondernemers. Maar con-fectie past niet. De vraag blijft; hoe organiseer je dat dan. Dat komt er vooral neer op het creëren van schaalgrootte om tot maatwerk te komen. Maatwerk per sector. Namens de stichting Nederland BreedbandLand (NBL) heb ik de afgelopen jaren een aantal sectoren (mode, automotive, horeca, slagers) begeleid op dit vlak. Waarom deze sectoren? Omdat ze allemaal een krachtige brancheorganisatie hebben die namens hun leden schaalgrootte kunnen bieden aan aanbieders van (mobility) diensten. Is het zo simpel? Nee. Ook branche-organisaties zijn niet in staat om namens hun leden de vraag duidelijk te formuleren. En de aanbieders zijn niet in staat om een simpel begrijpelijk aanbod neer te leggen. NBL helpt de MKB-ondernemers, in casu de branchevereniging, om de vraag te formuleren. Vervolgens helpt NBL aanbieders om daar een simpel verwoord en compleet aanbod tegenover te zetten. Een aanbod waarin verschillende diensten gecombineerd worden, waarvoor ondernemers maar één telefoonnummer hoeven te bellen als er iets hapert, en waarvoor ze maar één factuur ontvangen. Zo komen vraag en aanbod bij elkaar en worden de MKB-ondernemers in zo’n sector eindelijk echt op hun wenken bediend.
Een voorbeeld als antwoord: Op dit moment zijn wij betrokken bij een bedrijf die op zoek is naar een mobiele oplossing. Wij zijn echter één van de negen partijen die in beeld is. Dit houdt in dat Partnering op het gebied van Field Service oplossingen nog niet goed doorgevoerd is, wij zijn tegen elkaar aan het vechten ipv “best of breed” functionaliteit neer te zetten voor de MKB. Voor de Enterprise markt wordt wel goed samengewerkt, maar voor de bedrijven die daar onder zitten is het diep triest. Ze krijgen nu zo veel aangeboden dat ze het zelf niet meer kunnen behappen.Ik ben er van overtuigd dat een deel van het probleem is dat MKB Europa behoorlijk veel indruk van zichzelf heeft, ze willen al te vaak voor een dubbeltje op de eerste rij. Enigste manier denk ik om dat te doen is via Maas/SaaS, anders zijn de start-up kosten te hoog of de opbrengsten te laag voor de aanbieder.
Het zou bij deze vraag m.i. de Mobiele Operator moeten zijn die hierin voorziet. Vooral omdat twee van de 3 genoemde disciplines bij de probleemstelling (gebruikersinstructie/training en facturering) bijna als vanzelfsprekend horen bij de dienstverlening van een operator. Juist daar waar operators meer willen zijn dan een bitpipe en toegevoegde waarde diensten zoeken om zich te kunnen onderscheiden, ligt hier een kans. Die wordt echter helaas nog onvoldoende gezien en gegrepen. Het probleem zit hem in 1. de interne orchestratie en 2. externe positionering heb ik het idee. Een operator als KPN heeft alle componenten in huis (zelfs hosting en backupdiensten) om een dergelijke rol op zich te nemen en ook de partnerships met partijen (als bijv. E-Office) die hierbij passen. Het ontbreekt echter nog aan het aan elkaar knopen van de componenten tot 1 all-over propositie en dus is er behoefte aan intern Hoofdaannemerschap.Maarten SonneveldBusiness Group Lead – Mobile CommunicationsMicrosoft