Het huidige bestuursklimaat verandert; processen rond strategievorming en beslissingen volgen elkaar in rapper tempo op. De aard van de organisatie verandert naar een 'netwerk' en/of hybride gedreven model. Door technologische ontwikkelingen is meer informatie (big data) beschikbaar dan ooit tevoren. En de noodzaak tot transparantie neemt toe, gedreven door fraudes, incidenten en nieuwe wetgeving.
Boardroom security is derhalve niet meer alleen een aandachtspunt van de ceo van een grote, beursgenoteerde organisatie. Het is strategisch voor elke organisatie, derhalve ook voor ceo’s van niet beursgenoteerde ondernemingen en familiebedrijven. Zo heeft de Engelse overheid richtlijnen opgesteld voor CxO’s die voor het bewustzijn moeten zorgen dat de board zelf ook key-target is voor cybercriminelen.
Gelukkig zien we in de praktijk steeds meer organisaties nadenken over hoe het strategisch besluitvormingsproces en de samenwerking daarin met externe stakeholders (RvC, toezichthouder, auditor, aandeelhouder, dochterbedrijven) veilig en efficiënt vorm te geven ter bescherming van de kroonjuwelen en het imago. Niet alleen voor- en tijdens het besluitvormingsproces, maar ook achteraf. Want de informatie op basis waarvan beslissingen genomen zijn, dient achteraf ook inzichtelijk gemaakt te worden.
Door de hierboven geschetste ontwikkelingen is het de verwachting dat ‘de (nieuwe) commissaris’ veel dichter op een organisatie zal gaan zitten dan voorheen. Er ontstaat een grotere informatiebehoefte en ook de wens bij de jongere generatie commissarissen om deze digitaal tot zich te nemen. De relevantie van een ‘Board portal’ om veilig samen te werken en het opbouwen van archief neemt toe. Zeker in de situatie waarin je als commissaris een geheimhoudingsverklaring hebt getekend en in geval van een incident wilt aantonen niet aansprakelijk of verantwoordelijk te zijn.
Hoe veilig en efficiënt zijn jouw bestuurlijke en toezichthoudende processen in 2016?
Ruud Scholten, oprichter/directeur Admincontrol Nederland
De overheid zou nog veel meer moeten doen, zowel vanuit het perspectief van de sociale zekerheid en vanuit het belang van (ook de digitale) infrastructuur voor Nederland. Recent is de digitale infrastructuur van Nederland bijvoorbeeld formeel “gepromoveerd” tot derde mainport van NL. “Oude” maatschappelijke problemen kunnen deels worden opgelost met inzet van nieuwe ICT, en nieuwe kansen kunnen worden gegrepen met behulp van diezelfde ICT. Nieuwe problemen die hierdoor ontstaan zou je vanuit een integrale visie op Digitaal Verantwoord Ondernemen (DVO) moeten aanpakken.
Zie onderstaande twee artikelen voor meer detail:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/kpn-lokale-overheid/digitaal-verantwoorde-overheid-wie-wordt-de.9482393.lynkx
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/kpn-lokale-overheid/digitaal-verantwoorde-overheid-en-wie-wordt-de.9495028.lynkx