Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Management by oneliner

 

Computable Expert

Guido de Nobel MBA
Transformation Director, WIPRO. Expert van Computable voor het topic Management.

Op BOL.com staan 12.638 boeken (in de Nederlandse taal) onder de categorie ‘managementboeken’. Specialist Managementboek.nl heeft maar liefst 17.581 boeken te koop. Het cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van management is overweldigend. Van fulltime MBA’s aan gerenommeerde universiteiten tot 'Praktisch Leidinggeven' en 'Persoonlijke Effectiviteit' in enkele dagen. Input is er dus genoeg, maar hoe passen we dit toe in de praktijk?

Uiteraard is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Mensen leren verschillend en de manier waarop verworven kennis toegepast wordt is al even verschillend. Als ik om mij heen kijk, zie ik echter wel een patroon. Het lijkt er op dat heel veel managers enkele kernbegrippen uit de literatuur of training gebruiken als kapstok. Veel van de theorie, de oefeningen, de voorbeelden en de onderlinge verbanden verdwijnt snel naar de achtergrond. 
 

Wat blijft er dan over? De oneliner! Een goed ontwikkelde methode of visie is vaak prima samen te vatten in enkele rake begrippen of zinnen. Vaak wordt een beetje lacherig gedaan over motto’s, spreekwoorden en quotes. Dat is echter onterecht. Er zijn niet veel mensen die een compleet boekwerk of een uitgewerkte managementtheorie paraat hebben om toe te passen. Het is niet eenvoudig om  twee maanden aan theorie en college direct te reproduceren en te gebruiken. Het onthouden van een korte quote of opmerking is echter een stuk eenvoudiger, zeker als de quote herkenbaar is in de dagelijkse praktijk. Zo’n quote kan werken als een trigger, een reminder of als kapstok om de achterliggende theorie weer boven te halen. Daarnaast is het noemen van een onliner vaak voldoende om je publiek te laten weten welke kant je op wilt.

Om mijn stelling meteen op dit stukje toe te passen: enkele voorbeelden die je wellicht herkent of misschien wel gebruikt. Tijdens één van de eerste colleges, vijftien jaar geleden, van mijn MBA was het woord aan professor Georgio Inzerilli. Veel kan ik me niet meer herinneren van dat college, behalve die ene vraag die hij stelde: 'You can lead horses to the water, but you can’t make them drink. What makes horses drink?' Deze vraag, over de manier waarop mensen gemotiveerd worden om iets te doen en hoe je daar als manager mee om moet gaan, hebben we uitgebreid tijdens het college besproken. Het zijn echter niet de uitleg, de voorbeelden of de discussies die primair bij mij zijn blijven hangen. Regelmatig kom ik in situaties waar ik opeens denk: 'What makes these horses drink?' Als die trigger eenmaal is overgehaald, komt de achterliggende informatie ook weer beschikbaar. 

Een andere oneliner die ik graag gebruik, is de volgende: 'If you find yourself in a hole, stop digging'. Toegeschreven aan de Engelse politicus Lord Denis Healey als 'The first law of holes'. Wanneer je dit principe eenmaal onderkend hebt, zul je verrast staan hoe vaak je in situaties komt waarop deze wet van toepassing is.

Een oneliner die daarnaast ook nog eens een beperkt Droste-effect vertoont, is 'Management by Inflight Magazine'. Wie kent het niet. De collega of baas die terug komt van vakantie of de kapper, daar een leuke tagline in een blad gelezen heeft en de inhoud daarvan onmiddellijk in de eigen organisatie toe wil passen. Is dit slecht? Natuurlijk niet, probleem is alleen vaak dat het idee geen enkele band heeft met strategie, visie, huidige aanpak, ervaringen of gestelde doelen.

Het gebruik van oneliners heeft meestal voordelen. Makkelijk te onthouden, snel te gebruiken, eenvoudig uit te leggen en over te dragen. Ook zijn ze nog eens minder droog en complex dan de gemiddelde theorie uit een managementboek. Hou het luchtig, hou het kort!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4870522). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

'Niet l*llen, maar poetsen' is mijn motto en daar heb ik geen andere oneliner of managementboek bij nodig ;)

@ Guido: een kenmerk van een one liner uit je verhaal makkelijk uit te leggen,

Het lijkt er meer op dat het enige kenmerk van de one liner moet zijn dat die makkelijk te begrijpen...en dan wel graag uitlegloos... anders wordt het toch net zo iets als een mop die je daarna aan het publiek moet gaan uitleggen omdat die niet begrepen wordt.

Wat dat betreft had er toch wel een strakkere boodschap in je verhaal mogen zitten....

kortom: I am confused, but on a much higher level.

@Cordny Niet l*llen maar poetsen. Ik denk aan: komt tijd komt raad, alleen rust kan je redden, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, haastige spoed is zelden goed. En zo zijn ervast nog veel meer gezegden die passend op de ict kunnen zijn.

Oftewel managers verbloemen hun gebrek aan visie door met oneliners te strooien?

De waarheid is hard.

Guido,

Wat een ingewikkeld verhaal voor zo'n leuk onderwerp. Keep it simple is iets wat ik gebruik en denk. Misschien iets voor je volgende artikel?

@Louis dat zijn ook mooie gezegden voor de IT.
Wat dat betreft heeft Willem ook gelijk, er wordt te vaak te ingewikkeld gepraat en ontwikkelt terwijl het vaak ook simpeler kan

@Willem ... er is een bedrijf dat een variant had op keep it simple; iets met "sense and simplicity" :)

@Cordny Maar dat is misschien het allermoeilijkst: geen ingewikkeld gepraat en het zo simpel mogelijk te houden. Ik vind het wel wat om leentje buur te spelen bij de spreekwoorden en gezegden, het zijn niet voor niets volkswijsheden.

@Peter Net zoals technische ict'ers in het nauw zich kunnen verschuillen achter een onbegrijpelijke brei van technische terminologie?

Ik hou ook van one-lines, maar als dit een management filosofie is schiet het wat te kort :-) (is ook een one-liner)

Zo ben ik een fan van deze Quote van John Gall : "A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. The inverse proposition also appears to be true: A complex system designed from scratch never works and cannot be made to work. You have to start over, beginning with a working simple system."

Niettemin duidt je hiermee wel een filosofie aan, maar is slecht een detail en aspect, een richting zogezegd. Ik ben bang voor managers die graag hun "helicopter view" houden. Je moet af en toe afstand kunnen nemen van de materie, maar niet de hele tijd!

De one-liner is vooral om de materie wat kracht bij te zetten, inception van een idee zeg maar.

@Henri Ik lees deze uitspraak van deze John Gall ook op zijn Wiki pagina maar wat opvalt is dat het een logische uitspraak is en het ook een open deur is die ingetrapt wordt. Dat is denk ik ook belangrijk bij zo een one liner, het moet wel een open deur zijn dan blijft die wel hangen. Al zijn de open deuren vaak nog lastig te benoemen.

Louis, de quote is in mijn ogen geen open deur en is ontstaan uit zeer veel ervaring & onderzoek en vergt toch echt wel een diep inzicht waaraan veel ontwikkelaars / projectmanagers et cetera aan voorbij gaan.

Het is ook niet makkelijk.

Het diepere inzicht uit de quote is het fundamenteel erkennen van Darwin en wat evolutie is.

Een ander inzicht van Gall (en helaas kan ik de bron niet vinden) is dit: Evolutie is het enige systeem wat intelligentie heeft geproduceerd. Een inzicht waar ik nog regelmatig lyrisch over ben.

Maar goed. Ik sla weer op hol :-)

@Henri Een open deur is inderdaad te enthousiast maar als je zijn quote leest dan komt het me logisch en begrijpelijk over. Ook als is dat misschien na jarenlang ervaring en onderzoek bedacht. Ik denk dat er wel vaker aan zinvolle open deuren voorbij wordt gegaan bij ontwikkel trajecten.

Het diepere inzicht is me volledig ontgaan, ik ga eens googlen (uiteraard) naar meneer Gall.

@Pa Va Ke, je kunt keep IT simple ook te ver doorvoeren en vervolgens de babies met het badwater weggooien. TSMC en ASML te vroeg verkopen en vervolgens ook nog eens producten ontwikkelen voor de onderkant van de markt. Simplicity without Sense.

Van EGO naar LEGO is een mooie oneliner, die ik de laatste tijd steeds vaker voorbij zie komen; bijvoorbeeld in verklaringen waarom de Duitse economie veel beter presteert dan de Nederlandse.

Zo veel zielen, zo veel meningen ;-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×