Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Micromouse

Overname Adobe maakt Microsoft niet innovatief

 

Computable Expert

Dick Stegeman
Vennoot, IHomer. Expert van Computable voor de topics Management en Maatschappij.

Tjonge, wat is er aan de hand met de eens zo trotse innovator, de it-gigant die iedereen jarenlang het nakijken gaf en het ene na het andere product succesvol op de markt bracht en zo de concurrentie wegdrukte? Microsoft, want daar heb ik het over, is die touch, waarmee zij alles wat ze aanraakte in goud veranderde, in de afgelopen jaren kwijtgeraakt. En nu lees ik dat Microsoft gesprekken voert om eventueel Adobe over te nemen om zo het gevecht op het mobiele platform nieuw leven in te blazen.

Gooit Microsoft met de aankoop van Adobe de handdoek in de ring voor wat betreft Silverlight? Deze tegenhanger van Adobe wordt nog steeds met veel inspanning de markt in gedrukt, maar heeft waarschijnlijk tot op heden niet dat gebracht wat Microsoft ervan verwacht had. Of gebruikt Microsoft deze aankoop om het negatieve sentiment rondom de weigering van Apple om flash te ondersteunen om zo aandacht en zieltjes te winnen? Anders kan ik de aankoop van Adobe niet verklaren. Het stoppen met Silverlight zou na het afblazen van de Kin-telefoon een debacle betekenen voor de mannen van Steve Balmer.

Microsoft kent natuurlijk met het Windows-platform op de pc nog een ongekende marktpositie. Ook in de kantooromgeving is Microsoft met de Office-suite de onbetwiste nummer één, alle pogingen van Google en OpenOffice ten spijt om zich daar binnen te wurmen. Maar zodra hij buiten de kantoorgrenzen komt, heeft Microsoft het erg lastig. In de mobiele wereld leiden zij al een tijdje een tanend bestaan en is alle hoop nu gevestigd op de Windows Phone 7-software. Er zullen voldoende volgelingen en bedrijven overgaan op dit besturingssysteem, maar ik twijfel of zij hiermee substantieel marktaandeel terug gaan winnen. Ook op de tabletmarkt speelt Microsoft voorlopig geen enkele rol van betekenis.

De laatste jaren lijkt het wel of Microsoft met de rug tegen de muur staan en verlamt van angst alleen nog maar aan het verdedigen van de marktpositie kunnen denken. Al tijden lopen ze achter de markt aan en komen alleen nog maar met imitaties van succesvolle producten van concurrenten. Producten waar ze dan ook nog niet zo lang geleden schamper over gedaan hadden en voorspelde dat er geen toekomst in zat. Ik kan mij geen succesvolle introductie van een innovatief product van Microsoft meer voor de geest halen van de laatste jaren. Of doe ik hiermee wellicht Sharepoint tekort?

In de strijd om de gunst van de consument loopt Microsoft ver achter de feiten aan. Wat te denken van bijvoorbeeld Microsoft Live Spaces, de implementatie van Microsoft op het gebied van social network. Het komt bij lange na niet in de buurt van marktleider Facebook en zal waarschijnlijk in het geweld wel sneuvelen. Of de zoekmachine Bing? Als concept niet echt vernieuwend en vooralsnog verre van een bedreiging voor Google. 

Het lijkt wel dat met de dictatuur van Steve Balmer de creativiteit uit de organisatie verdwenen is. Alle mooie woorden ten spijt kan Microsoft alleen maar toezien hoe al die nieuwe ontwikkelingen een hoge vlucht nemen. Ik raad ze aan om eens met de bedenkers van Mickey Mouse te praten. Die constateerde dat Walt Disney Studio's verouderd en vastgeroest was en een creatieve impuls nodig had. In antwoord daarop kochten zij een jong, creatief en succesvol bedrijf met de naam Pixar en die gaven ze de creatieve leiding in handen. Het gevolg is een ongekende stroom aan kaskrakers die van de lopende band af lijken te rollen.

Het toeval wil dat de toenmalige eigenaar en geestelijk vader achter het succes van Pixar ook actief is in een succesvol en innovatief it-bedrijf. Een bedrijf dat er in slaagt met vernieuwing bezig te zijn en bestaande technologieën zo te verpakken dat er geheel nieuwe ervaring ontstaat. Een bedrijf dat op de door haar gekozen gebieden de nieuwe standaard neerzet waar de concurrentie zich op gaat richten. Een bedrijf ook met een heldere visie en die dat ook in de praktijk weet te brengen. Dus Microsoft, waarom niet dat voorbeeld gevolgd? Richt je pijlen op dat bedrijf en geef de leiding en innovatie uit handen aan deze mensen. Ik denk dat dit een unieke kans is om een nieuwe stap in bestaande markten te maken en de hegemonie te versterken en uit te breiden. Leg je toekomst in de handen van de creatieve Steve.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3576493). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Volgens sommigen was hun laatste innovatie basic voor de homecomputer. Anderen zeggen dat de visie van iedereen thuis aan de computer een innovatie was.

Een ding dat de laatste tijd wel feit is, is dat hun reputatie na al die jaren echt op het laagste punt staat.

Ik ben het met je eens dat Microsoft op de consumenten markt de laatste jaren nogal vreemde beslissingen heeft genomen, met als dieptepunt inderdaad de introductie van Kin-phone. Het lijkt of ze kosten wat kost een vinger in elke pap willen hebben. Een van de weinige “succes” verhalen is hier de Xbox360, maar zelfs dit heeft kapitalen gekost.

Maar ik moet zeggen dat Microsoft op de software ontwikkelingsmarkt toch wel innoverend bezig is. Wat ze daar in de loop der jaren tegen het .NET platform hebben ontwikkeld is best indrukwekkend, o.a. ASP.NET, WPF, WCF, Sharepoint, WF,Silverlight en Azure. Op dit gebied hebben ze toch best een solide basis.

Ik hoop i.e.g. niet dat een overname van Adobe het einde van silverlight zal betekenen. Ik kan me het ook haast niet voorstellen aangezien silverlight vanuit ontwikkeloogpunt superieur is.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.