Managed hosting door True

Magazine

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Vlam in de pan van it-servicemanagement

 

Computable Expert

drs. Jan van Bon
directeur, Inform-IT. Expert van Computable voor het topic Management.

Na een periode van rust is it-servicemanagement (itsm) plotseling weer sterk in beweging gekomen. In de eerste plaats treden er eindelijk veranderingen op in de red ocean van de frameworks en best practices. ITIL domineert al decennia het speelveld waar jaarlijks miljarden in worden verdiend. Daar is dus wat te halen. Enkele nieuwkomers hebben het echter duidelijk niet gehaald: It4it is met veel geweld aangekondigd, gesteund door onder andere HP, OPEN Group en Shell, maar het is niet van de grond gekomen. Van SIAM heeft u wellicht zelfs nog nooit van gehóórd.

Agile-methodes, zoals DevOps en scrum, timmeren daarentegen fors aan de weg met sexy kreten als ‘continuous delivery’. Dat gebruikers elke dag nieuwe softwareversies om hun oren krijgen en worden gebruikt als proefkonijn, houdt de groei van deze werkwijzen blijkbaar niet tegen.
Een stillere nieuwkomer is IT-CMF (IT Capability Maturity Framework) van het Innovation Value Institute. Met een forse financiële injectie van de Ierse overheid kruipt dit framework
stilletjes via de top van grote bedrijven de markt van de digital enterprise binnen. Wees alert! IT-CMF wordt gesteund door een andere nieuwkomer, Itwnet, een nieuw community-platform voor de digitale expert.

Dat alles is koren op de molen van de grote aanbieders en de grote gebruikersorganisaties in de it. Aan de andere kant van het spectrum, in de blue ocean van principes en methodes, is echter een begin gemaakt met het overhevelen van itsm-kennis naar facilitair beheer, en het steunen van de organisaties die nog steeds veel achterstand hebben. Dat gebeurt met de universeel servicemanagement (usm)-methode, beheerd door de Stichting Survuz. Usm is een door kennis gedreven initiatief dat aansluit op de forse toename van (multidisciplinaire) shared service centers. Voor zulke fusieorganisaties is een eenvoudig leerbare, methodische aanpak onontbeerlijk om de bloedgroepen te laten samensmelten en de business te ontzorgen.

ITIL

Lees de whitepaper

IT Service Management (ITSM) strategie als basis voor digitale transformatie

ITIL laat het intussen afweten. Na 2011 was het lang stil. Beheerder Axelos gooide echter de knuppel in het hoenderhok door de examenmarkt op te blazen en alle omzet per 1 januari 2018 aan één examenpartij te gunnen. Dat kon natuurlijk niet zonder gevolgen blijven. In oktober werd VeriSM aangekondigd. Hoewel de auteurs keihard ontkennen dat het ITIL naar de kroon steekt, lijkt er eindelijk een strijd ontbrand om de heerschappij in itsm.

Axelos kon niet achterblijven en kondigde prompt aan dat er in 2018 een nieuwe ITIL-versie uitkomt. En als dan stiefkind ISO20000 ook nog aankondigt dat er een versie 2018 op de plank ligt, dan is één ding duidelijk: saai wordt 2018 niet.

(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6276269). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.