Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Het is Net Werken

 

Computable Expert

Dick Stegeman
Vennoot, IHomer. Expert van Computable voor de topics Management en Maatschappij.

Sinds ik iets nieuws gestart ben kom ik in hevige mate in aanraking met een voor mij wel bekend maar niet op waarde geschat fenomeen; netwerken. Natuurlijk, binnen een grote organisatie heb je daar ook mee te maken, maar meestal hebben die de mogelijkheden (of in ieder geval de arrogantie om het te denken) in huis om alles zelf te doen. Ook leeft een grote organisatie heel erg met het 'voor wat hoort wat' principe. Je doet niets voor een ander zonder dat je zeker weet dat je iets terug krijgt.

Als er iets niet werkt in netwerken is dat het wel. Netwerken is geen ruilhandel, ik doe wat voor jou en jij doet wat voor mij. Netwerken is ook niet iets waar de producten of diensten die je levert voorop staan. Netwerken is ook niet zoveel mogelijk visitekaartjes verzamelen. En ik heb ze meegemaakt hoor. Bezoekers van een netwerkbijeenkomst die als doel hebben zoveel mogelijk kaartjes van zichzelf te strooien, van anderen te verzamelen en zoveel mogelijk folders van hun product op tafel leggen. Mensen die mij bijvoorbeeld aanspreken om ons bedrijfspand te laten beveiligen zonder dat ze de interesse tonen wat ik doe om er achter te komen dat ik helemaal geen bedrijfspand heb. Een kansloze zaak en meestal zie ik die mensen ook maar één keer.

Netwerken is een veel subtieler en tijdrovend proces. Het is een investering die je doet, waarvan je niet weet waar en wanneer er wat voor jou uit gaat komen. Netwerken is in eerste instantie het verbinden van mensen waarbij de 'natuurlijke klik' voorop staat. Het elkaar mogen, vertrouwen en gunnen zijn hierbij de belangrijkste elementen. De intentie moet ook niet zijn wat kan de ander voor mij doen, maar veel meer wat kan ik voor de ander betekenen. Het voelt erg goed als het je lukt om de ander op weg te helpen met een goed advies, een relevante introductie of op een andere manier. Dan mag je er ook op vertrouwen dat de ander dat plezier ook zal beleven wanneer hij jou op weg kan helpen.

Zelf heb ik altijd wat moeite met de balans tussen doelgericht te werk gaan en oprechte aandacht voor degene met wie je spreekt. Waar ik niet van hou is het vluchtige gedrag van mensen die zo snel mogelijk proberen te achterhalen of jij iets voor hen kunt betekenen en tijdens het praten al aan het rondkijken zijn naar een volgend slachtoffer. Ik heb dan de neiging om het gesprek en de gesprekspartner niet serieus te nemen en gewoon onzin te vertellen. Wel leuk, maar niet netjes natuurlijk. Ook het targetten van mensen die je gesproken wil hebben op een bijeenkomst komt bij mij altijd wat opdringerig over. De intentie is dan niet contact maken met een mens, maar het verkopen van je dienst of product. 

Persoonlijk laat ik mij liever verrassen door toevallige ontmoetingen. Open Coffee is bijvoorbeeld een plek waar je de meest uiteenlopende mensen met de meest bijzondere ondernemingen tegenkomt. Het is heel inspirerend om te zien hoe enthousiast mensen praten over hun onderneming en hoe snel je daarbij zoiets hebt van 'als ik er ooit behoefte aan heb, dan ga ik het bij hem/haar halen'. Maar het tegendeel is ook waar. Ik kan ook al snel een negatief beeld hebben en besluiten geen gebruik te maken van de diensten of producten. En dat heeft niks met de kwaliteit van de dienst of het product te maken, maar alles met de 'klik' die ik heb of niet heb met de persoon. En daar komen de woorden mogen, vertrouwen en gunnen weer bij kijken. Als die positief zijn, dan zal ik mij echt inspannen om te kijken hoe ik die persoon kan helpen. Zonder andere bijbedoeling dan het goede gevoel wat ik eraan overhoud als het lukt.

Het is heerlijk om veel nieuwe mensen te ontmoeten, inspiratie op te doen en soms je eigen enthousiasme over waar je mee bezig bent te delen met anderen. Het is een vorm van ontspanning om energie en ideeën op te doen en om er daarna weer met goede moed tegenaan te gaan. En als je dan zelf een keer verrast wordt met een goed advies of introductie dan is dat natuurlijk mooi meegenomen en ben je daar heel dankbaar voor. Daarom kan ik netwerken ook niet werken noemen. 

Deze column is eerder verschenen op www.ihomer.nl/column

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3590439). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.