Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

RFID kruipt uit zijn schulp

 

De hype maakte rfid een aantal jaren geleden tot de technologie met de meeste potentie om na internet de gehele wereld in de ban te krijgen. Nu komen vanuit dezelfde publicitaire hoek geluiden dat de beloften nooit zullen worden waargemaakt. Sander de Ridder vindt het niet correct om een ontwikkeling die nog niet is gerijpt als mislukt te beschouwen.

Rfid, radio-frequency identification, wordt steeds vaker toegepast, al zijn er terechte kritische en sceptische geluiden, die - niet geheel verrassend - ook uit de barcodewereld afkomstig zijn. Nu vervangen rfid-tags steeds vaker de stickers met de bekende streepjescode. De nadelen van deze laatstgenoemde techniek - eenvoudig te vervalsen en beperkte unieke identificatie - rechtvaardigen in vele gevallen de investering in rfid-oplossingen. Wie echt wil innoveren, kijkt naar de andere voordelen. Rfid is snel, betrouwbaar en nauwkeurig, beter te integreren met geautomatiseerde systemen (productie, logistiek, administratie en communicatie), klein en onopvallend in het product of op de verpakking aan te brengen.

Tweedeling

Bij de toepassingen van rfid tekent zich een tweedeling af. De consument denkt dat alle artikelen in de supermarkt een rfid-tag hebben en dat hij met het winkelwagentje alleen maar door een poortje hoeft te lopen en alles automatisch door de kassa wordt geregistreerd en afgerekend. De handel denkt aan productherkenning, houdbaarheid, authenticiteit en logistiek, handig bij productieprocessen, voorraad, magazijnbeheer en transport.

Voor de consument is het geschetste supermarktscenario er voorlopig nog niet. De prijs van gemiddeld 10-15 eurocent per tag lijkt nog te hoog voor producten met een geringe marge. Is dat wel zo? Een ieder die het gedachtegoed hanteert dat de rfid-tag de barcode moet vervangen zal daarop bevestigend antwoorden. Echter, bekeken vanuit de totale supply chain met alle betrokken participanten, kan daar wel eens een ander rekensommetje uitkomen. Jammer dat de gemiddelde ondernemer daar nog te weinig oog voor heeft, ofschoon ik moet constateren dat de ict en daarmee ook de rfid-technologie gelukkig steeds meer in de ‘boardroom' besproken wordt en daarmee de ketenbrede gedachte steeds vaker wordt toegepast.

Terugverdienen

Er zijn veel toepassingen te bedenken waar de rfid-investering binnen korte tijd is terug te verdienen. Ik noem er een paar:
- Bederfelijke goederen; hoe belangrijk is het op dit gebied niet, dat de afzet van artikelen zo snel mogelijk gebeurt? Vooral als de marges klein zijn en de winst uit een grote omzet moet komen, is onverkoopbare waar een forse schadepost.
- Beveiliging is eveneens een aspect. In de praktijk blijken veel minder goederen uit voorraad en onderweg te ‘verdwijnen' zodra rfid ingevoerd is.
- Ook is de echtheid van producten met rfid beter te waarborgen dan met andere technieken. Sommige markten worden overspoeld met gesmokkelde en namaakartikelen. Niet alleen afnemers van nepproducten zijn gedupeerd, ook overheden besteden veel tijd en moeite aan het bestrijden van deze vormen van criminaliteit, waarvan de materiële schade in de wereld wordt geschat op meer dan honderd miljard dollar per jaar.

Bij het gebruik van RFID-tags is de informatie voor het gehele logistieke traject te programmeren. Snel en nauwkeurig scannen van objecten vormt de opmaat voor een complex proces. De signalering maakt onderdeel uit van het totale automatiseringssysteem, waardoor een naadloze integratie tot stand moet komen met bovenliggende applicaties zoals erp, scm, bpm en wms. En of het allemaal al niet complex genoeg is, vereisen de systeemarchitecten dat het geheel wordt ingebed in een soa. Dat internet in deze infrastructuur een essentiële rol speelt, spreekt voor zich.

Belangrijke bijdrage

Eigenlijk is internet één van de belangrijkste beweegreden voor de inzet van rfid-technologie. Internet dwingt ons, veel meer dan vroeger, vorm te geven aan ons eigen leven, brengt ons allemaal aan zet en noopt, dringt en dwingt individuen en organisaties tot profilering en tot ondernemen! De consument wordt steeds mondiger, bepaalt zelf, laat zich niet meer dwingen en krijgt uiteindelijk toch wat hij of zij wil. Ik ben er van overtuigd dat rfid hier een belangrijke bijdrage aan kan leveren.

En niet alleen internet is een belangrijke beweegreden om verder te gaan met deze technologie, ook maatschappelijke ontwikkelingen (denk aan de vergrijzing en de factor arbeid, die niet goedkoper zal worden) spelen een rol van betekenis. En wat te denken van de opkomende economische machten? Die beperken zich niet alleen tot productie, maar zijn inmiddels ook de logistieke domeinen aan het verkennen. Wij moeten ons realiseren dat wanneer wij op wereldniveau mee willen blijven doen, we zullen moeten investeren in lef, kennis en technologie. Het is kiezen of verliezen. Voorts moet je als ondernemer nu eenmaal in Nederland de zaken slimmer realiseren, binnen een kortere tijd, met minder financiële middelen en met een betere kwaliteit. Samenwerken wordt steeds belangrijker; het is immers bewezen dat bij samenwerking, ongeacht of dat nu binnen de onderneming zelf, de branche of met aandeelhouders in bijvoorbeeld een supply chain is, er tot 40 procent rendement behaald kan worden. Tijd om onze horizon eens te verbreden en te ontwaken.

Sander de Ridder, directeur CaptureTech

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2633759). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures bij KPN
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×