De samenleving transformeert door digitale technologie en daarmee verandert de rol en de plaats van de mensheid. Maar de visies verschillen. De een verwacht dat robots en algoritmes de wereld overnemen, de ander ziet een prachtige samensmelting van mens en cybernetica, terwijl weer anderen de mensheid via ict de vervuilde aarde zien terugbrengen naar een biologisch juiste balans. Hoe het ook zij, de mens staat centraal in onze informatiemaatschappij en behoort centraal te blijven staan; ook bij alle huidige en toekomstige veranderingen.
De kern van de eerste, maar vooral de tweede ontwrichtende veranderingsgolf heeft een ongekend grote impact op professionals én op de organisaties waarin deze professionals werken. Er rust dan ook een grote verantwoordelijkheid op de schouders van die informatieprofessional 3.0.
De rol van de informatieprofessional is belangrijk, maar inmiddels kan de samenleving de digitalisering en de verandering niet autonoom laten gebeuren. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid, iedereen zal zich moeten leren verhouden tot de technologische mogelijkheden.
Smart Humanity
Iedereen moet zich bewust zijn van de kwesties die nieuwe technologie, nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe manieren van communiceren met zich meebrengen. De mensheid wordt slim, de mensheid wordt ‘smart’. We gaan toe naar het decennium van smart humanity.
Smart humanity staat voor mensen die digitale ontwikkelingen weten toe te passen. Voor een samenleving die ethisch verantwoord omgaat met deze technologie. Voor een samenleving die de aarde en het gebruik van de grondstoffen weer in balans weet te brengen. Een samenleving die technologie inzet om de vervuiling en de uitputting van de aarde om te keren. En een samenleving die innovaties inzet om misstanden tegen te gaan en ieder individu – geen uitgezonderd – een kans op een waardig leven geeft.
Andere benadering
Vanuit dit perspectief bezien, is er geen tekort aan ict’ers in Nederland; er is een tekort aan opleidingen om mensen betekenisvol en waardevol werk te laten houden. Er is geen tekort aan banen en kansen; er is een tekort aan organisaties die de stap durven maken naar nieuwe bedrijfsmodellen. Er is geen tekort aan kennis; er is een tekort aan opleiders die vooruit kijken en scholieren en studenten klaarstomen voor hun taak in de nieuwe samenleving.
Er is geen tekort aan beleidskaders; er is een tekort aan goed geïnformeerde en opgeleide politici en beleidsmakers. Er is geen tekort aan goede curricula, er is een tekort aan kennis bij politici en opleiders over al bestaande competentieframeworks en de Europese en mondiale ontwikkelingen.
Wouter Brongeest, duovoorzitter bij beroepsvereniging KNVI