Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Onderwijs en techniek: maak het aantrekkelijk

 

In de technieksector dreigt een serieus tekort aan personeel te komen de komende jaren. Als we slim zijn gaan we hier nu al op anticiperen. Er staat immers een nieuwe generatie klaar. Opgegroeid met tablets, telefoons en veelal technischer dan twee generaties terug. De vraag hierbij is: hoe krijg, en hou, je kinderen, via het onderwijs, enthousiast om hier al op jonge leeftijd mee door te gaan? En dat ze mogelijk later een keuze maken voor een techniekstudie? En nog belangrijker, hoe krijg je de kennis bij hen? Hebben we wel genoeg, goede, docenten?

Vorige week las ik het artikel van een van mijn collega’s waarin het tekort aan goede techniekdocenten werd besproken. Naar mijn mening hebben we nú nog geen groot probleem, maar dreigt het er inderdaad wel aan te komen. Er zijn niet veel docenten die op een boeiende manier kunnen vertellen over bijvoorbeeld een Drone of een RaspberryPI. Ik denk zelfs dat meer dan de helft van de docenten niet eens weet wat dit voor een dingen zijn. En let maar op, over een paar jaar vliegen ze gewoon achter je aan als je samen met je kinderen een fietstocht gaat maken. Hier moeten we dus wat mee.

Salaris remmende factor

Is het salaris van een docent nou de remmende factor? Dat denk ik niet, maar een echt goede bouwer kan veelal wel meer verdienen als hij bij een softwareontwikkelbedrijf in dienst gaat of voor zichzelf gaat werken. Maar een docent doet het veelal niet alleen voor het geld, daar zit ook iets van een roeping in.

De grootste uitdaging ligt hem mijn inziens bij het hebben van goede docenten, met kennis van de laatste technologieën. En dat kunnen geen echte nerds zijn, maar moeten ook nog eens techneuten met goede didactische vaardigheden zijn. Ik denk dan aan docenten tussen de dertig en veertig jaar die nog net met deze groep jongelui mee kunnen en toch de nodige bagage uit het bedrijfsleven hebben. En zie die nou maar eens te krijgen...

Goeroes als gastdocenten

Mijn idee is om hiervoor afspraken te maken met ict-bedrijven en de echte goeroes als gastdocenten in te huren. Innovatie gaat bij de kwaliteitshuizen vanzelf, anders prijzen zij zichzelf uit de markt, daar hoeven de scholen zich dan niet druk om te maken. En de bedrijven plukken hier weer vruchten van door meer kans op aanname van deze leerlingen, dus hoeven ook niet de hoofdprijs te gaan vragen.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw ideeën.

Edwin Damen, directeur van JPoint
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4747444). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Goed stuk. Goede suggestie ook.

Toch denk dat het ook goed zou zijn om de docent beter te belonen. Zo zouden meer mensen uit de ict de overstap naar lesgeven kunnen maken. Als het gat te groot is wordt de roeping vanzelf een droom.

Daarnaast zou het goed zijn als de techneut, de leraar, welke uitvoerende functie dan ook, meer gewaardeerd wordt. Nu zie je dat als je wilt 'doorgroeien' dat je 'manager' moet worden. Dat is dan ook de ambitie die veel jongelingen ontwikkelen. En dan toch maar geen techniek leren, geen docent worden, maar liever projectleider, projectmanager, programmamanager etc. worden... als we dat eens zouden kunnen doorbreken. Misschien dat meer mensen hun echte dromen gaan volgen.

Als ik terugblik naar mijn studietijd (afgestudeerd in feb. 2006) vond ik de gastcolleges altijd het meest boeiend. Ik denk dat er nog veel meer te halen is als bedrijven inderdaad sprekers/docenten leveren. Colleges en lesmateriaal moet dan wel worden getoetst aan het curriculum en het mag allemaal niet te commercieel zijn (dus over producten gaan) maar er zit wel een oplossing.

De scholen zouden dan meer in de rol moeten kruipen om dit te organiseren en de rode draad te bewaken. En uiteraard dit niet in een 100 procent model maar in een gezonde mix. voor sommige zaken is de 100 procent docent ook nog nodig.

Win voor student: boeiende, levende, praktijk leerstof
Win voor bedrijfsleven: perfecte aansluiting
Win voor organisatie: indirecte reclame en evt kleine vergoeding
Win voor school: community opbouw

kortom, ik ben voor meer samenwerking tussen educatie en bedrijfsleven.

Salaris remmende factor. De schrijver denkt van niet. Toch heeft hij waarschijnlijk zelf net weer wel een flink inkomen. Directeuren vinden geld nooit belangrijk ;-)
Studenten lokken met drome en raspberry pi verhalen..want ze vliegen straks achter je aan. Waarom geen gratis iPad kado voor iedere inschrijving bij TU ?
Sexy beroepen zijn : DJ, Topsporter in populaire sport, filmster, topspecialist. Wrom ? Omdat er gewoon vet the cashen valt, samen met het daarmee samenhangend aanzien. Net zoals rond het jaar 2000. Consultant yeah..iets in ICT. Cool.

Bla bla, maar uiteindelijk is het gewoon interesse (wat boeit je) en toekomst (kan je er lange tijd goeie boterham mee verdienen), dat bepaalt of een studie populair wordt. Een slimme meid is op haar toekomst voor bereid las ik vroeger. Nou eeh Meid, das dus geen interesse ;-) en wat toekomst betreft, ICT tarieven liggen lager dan ooit.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×