Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Noem man en paard bij tekort aan ICT'ers

 

Expert

drs. Peter Ambagtsheer MSc
Eigenaar/managing consultant bij Mentaspex en Solar-systemen.nl Gelderland, Solar-Systemen.nl Gelderland. Expert van voor het topic .

Met de regelmaat van de klok komen berichten en waarschuwingen in de pers, over een ‘tekort’ aan ict'ers. Steevast kunnen zulke berichten en waarschuwingen rekenen op heel wat onbegrip bij de Iict-professionals. Tijd om daar wat aan te doen. Concretiseer de signalen!

Geregeld  staan er berichten en waarschuwingen in de pers, over een dreigend ‘tekort’ aan ict'ers. Zulke berichten en waarschuwingen stuiten vaak op onbegrip bij de lezers, ict-professionals. Desondanks is er wel degelijk een probleem aan het groeien. Voor zover dat probleem er niet al is, wordt het vanaf nu alleen maar groter.

We hebben geen van allen een glazen bol. Toch wordt verwacht dat naar aanleiding van zo’n waarschuwende analyse, er iets gaat gebeuren. Leerlingen zouden bijvoorbeekd vaker voor een ict-opleiding moeten kiezen; scholen zouden aantrekkelijker moeten worden; de match tussen opleiding en vraag bij werkgevers zou ‘nog beter’ moeten gaan matchen. Maar erg hard gaat dat niet. Er ontbreekt nog wat.

Voordat iemand de ingrijpende keuze maakt voor een toekomst in de ict, is beeldvorming nodig  van het werk, de aantrekkelijkheid en de kans op een baan. Maar in bijna alle analyses van de werkgelegenheid, wordt nauwelijks gespecificeerd om welke functies het gaat, noch om welke aantallen. Maar volgens mij kan dat wel degelijk verbeteren. Er zijn grote ict-werkgevers met een vergrijzende workforce die alleen al de aantallen preciezer kunnen aangeven. Van veel applicaties en systemen is nu al duidelijk wanneer ze gaan uitfaseren. Trends in technology shifts worden reeds voortdurend en uitgebreid in kaart gebracht.  Ondanks dat de eerste pogingen nog onnauwkeurig zouden kunnen zijn, is er wel degelijk materiaal om mee te beginnen. Ik vind het bijzonder hard nodig om concreter te voorspellen welke behoefte, waar, wanneer en hoeveel ervan gaat ontstaan.

Het risico dat er studenten lopen op een studie die mogelijk géén baan oplevert (of een vervelende, slecht betaalde baan) kan eveneens actiever worden beheerst. In het buitenland is het reeds heel gewoon om mensen aan te nemen, de studie voor ze te betalen tegen een opleidingen beding en een contract met een minimale looptijd. Ergens zal de aantrekkelijkheid van de ict-sector ook uit dit soort, voor ons innovatieve maar echt niet zo heel erg baanbrekende constructies moeten blijken. Het kan de onzekerheid van een prettige werkgever, uitzicht op werk en contact met de ict zelf wegnemen.

Aan de andere kant dwingt duidelijkheid vooral de grote ict-werkgevers om hun strategische beleid te concretiseren. Het drukt ze met de neus op de feiten, zeker tegen de tijd dat de trend toegespitst wordt naar werkgever niveau. De cijfers van werkzoekenden, scholieren en hun profielen zijn grotendeels al beschikbaar, via scholen en banensites. Het is duidelijk welke competenties de mensen nu hebben, het is grotendeels voorspelbaar welke daarvan over drie tot vijf jaar verouderd zullen zijn. Er zijn nog wel meer redenen te verzinnen om de behoefte specifieker in kaart te brengen. We hebben er allemaal belang bij.

Een goede start zou zijn om de top honderd grootste ict-werkgevers in Nederland eens te bevragen naar hun trendanalyses en lange termijn verkenningen.  Niet alleen wat hun specifieke behoefte (aantallen, soorten, tijdstippen) betreft, maar ook naar hoe ze van plan zijn om tekorten op te lossen.  Bijvoorbeeld door met de cijfers in de hand, geïnteresseerde studenten - ook werkende 'permanente educatie' studenten - tegemoet te komen in kosten en risicobeheer. Volgens mij komt de arbeidsmarkt dan veel eerder in beweging. Afwachten is geen oplossing: Dat leidt tot een nieuwe Y2K-achtige situatie, maar zonder te weten waar het breekpunt precies ligt.


Kortom: De ict-sector kan en moet veel verder zijn personeelsbehoefte concretiseren. Werk aan de winkel!
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4685427). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Je zier al jaren vraag naar de hoogopgeleide IT-er met 25 jaar ervaring, een leeftijd tot 30 jaar die tegen een modaal- salaris arbeid wil verrichten. Bij voorkeur nog gecertificeerd bij minimaal 5 verschillende organisaties.

Kortom, ik ben het eens met dit artikel met een hele sterke titel.

Ik denk overigens dat we af moeten van het omscholen van academici die exacte vakken hebben gekozen. Nederland moet toe naar een model met een stanford universiteit. Enschede lijkt hier het meeste op, maar dat moet naar een hoger niveau en met meer mogelijkheden voor incubatie van technologie. Ook uitruil met stanford, niet alleen studenten maar ook de staf zo moeten worden bevorderd.

In Nederland wordt IT met name geïmplementeerd en niet perse uitgevonden of geïnnoveerd, uitzonderingen daargelaten. We moeten hogerop in foodchain en dan onstaat de aantrekkelijkheid van IT als studierichting vanzelf.

Helemaal mee eens. Nederland moet in ICT-land veel vaker trendsetter dan volger zijn. Dat vereist natuurlijk niet alleen mensen met de juiste kennis, maar ook mensen met de juiste instelling. Ondernemende mensen die verder durven kijken. Helaas is het huidige economische klimaat in Nederland voor veel bedrijven een reden om innovatie op ICT gebied, als ze zich er al mee bezig hielden, in de koelkast te parkeren. Dat is jammer, want juist in deze tijd van kostenbesparingen en efficiënter en effectiever werken kunnen we met creatieve en innovatieve oplossingen heel wat problemen de baas. Nederland heeft in dat opzicht zeker een tekort aan ICT'ers.

Zo'n voor de hand liggend en actueel onderwerp, waarom heb ik dat artikel niet geschreven !
Het artikel slaat de spijker op zijn kop, vooral daar waar het om vaardigheden van pas opgeleide ICTers gaat.

Tegenwoordig is het zo dat bedrijven niet eens meer op zoek gaan naar kwaliteiten die ze nodig hebben, maar gewoon hun diensten aanpassen aan de kwaliteiten die ze vers van school kunnen plukken (en daar zal voorlopig enkel een overschot aan bestaan)

Willem heeft helaas gelijk, In Nederland kennen we vooral are you sure-next-next en denken we dat de zoveelste implementatie van een reeds lang bestaande oplossing of technologie inovatief is.

Het zou inderdaad eens mooi zijn als een auteur gewoon eens aangeeft bij welk bedrijf over vijf jaar een tekort aan welk soort specialisatie zal ontstaan.
Ben benieuwd hoe groot dan nog de vraag naar vloeiend Albanees sprekende systeem beheerders zal zijn.

Erg sterk artikel. Inderdaad een paar maanden geleden nog artikelen waren over dat er een tekort aan ICT-ers is en ondertussen ook alleen maar meer meldingen dat ICT-ers weggestuurd worden slaat natuurlijk nergens op.

Als we met zijn allen veel specifieker gaan worden, kunnen we veel makkelijker weer vooruit, dus deze oproep is heel goed.

@Willem: De beta's hebben natuurlijk wel een voorsprong wat betreft de omscholing. Alhoewel het omscholen zelf eigenlijk ook al fout is, zorg dat de mensen met de juiste opleiding op de juiste plek komen te zitten en kijk of er dan nog tekorten zijn, zou al een goed begin zijn.

toekomst voorspellen :
- 1993 : derde generatie programmeertalen worden snel vervangen door vierde
- 1990 : 640 KB RAM, meer is echt niet nodig
- MS en Internet 1995-1998 : gaat zo'n vaart niet lopen met dat Internet
- Sun tot jaar 2000 : Fat clients verdwijnen. The network is the computer
- 2000 : ADSL verdwijnt snel want is te langzaam
- 1998 : Programmeren wordt uitbesteed want eenvoudig te specificeren. Dit in tegenstelling tot beheer waar altijd mannetjes moeten rondlopen.
- Databases, daar valt goed brood in te verdienen. Of juist niet ?
- Dikke boeken over waterval methode, pas beginnen met programmeren als complete ontwerp af is. Nee, juist niet. Meteen lenig met prototype beginnen.
- specialist of allrounder, welke carriere is meest succesvol ??
- afgelopen 20 jaar : In ICT valt goed geld te verdienen, toch slecht, nou weer goed, nu weer goed met bepaalde opleiding, dan weer slecht

We weten het gewoon niet. Das maakt het ook weer leuk.

De grote meerderheid weet het idd niet. En het kleine groepje die wat meer inzicht heeft door goed op te letten op de feiten en zich niet gek laat maken door speculaties zal een groot strategisch voordeel hebben.

Bijv. het aantal personen wat bij IT gerelateerde studies afmaakt is de afgelopen tijd bijna gehalveerd. Het aantal IT opleidingsinstituten is na diverse overnames, faillisementen en fusies nog maar beperkt tot twee groten en een aantal kleintjes. Niet bepaald een klimaat waar je als bedrijf snel kan omschakelen of groeien als de kans zich voor doet.

Peter, wat een goed en relevant artikel. Zoals Pascal zegt: Ik zou dit ook graag geschreven willen hebben.

@Mauwerd: Ik heb toch wel vaak plezier van je reacties, zo ook van deze.

On Topic: Ik roep van alles over cloud computing. Het feit dat ik tegen veel weerstand aanloop en de meningen zeer verdeeld zijn geeft het precies aan waar de schoen wringt.

We kunnen het OF hebben over het tekort wat we nu hebben en noem dan man en paard, OF we hebben het over een tekort als een bepaalde scenario aankomt.

Zo voorspel ik een overschot aan traditionele beheerders die servers als huisdieren beschouwen en deze als zodanig beheren, en een tekort aan beheerders die servers als vee beschouwen en gewoon een server afschieten en virtueel vervangen als ie het even niet doet.

Maar die voorspelling komt alleen uit als cloud computing mainstream wordt en de huidige beheerders deze verandering niet aan zien komen.

En zo kan ik nog wel een rijtje opnoemen van veranderende IT functies die mogelijk tot een tekort leiden.

Om er nog eentje te noemen: Een overschot aan maatwerk software prakkers en een tekort aan software inrichters die specifieke PAAS verticals in kunnen richten.

Ik herken het ook allemaal. Ik denk dat zowel werkgevers als werknemers een probleem hebben. De grote ICT-dienstverleners blijven nog hun oude business model handhaven (soms in een nieuw jasje, soms gewoon ouderwets). Werknemers moeten wel bijblijven, maar dat hoeft niet te verworden tot een haasje-over. Ik kan mij nog herinneren (in antwoord op @Mauwerd zijn leuke lijstje) dat ik in de jaren 90 op een blauwe maandag - uit angst achter te blijven - dat ik elk nieuw uitgebracht protocol/methode ging bestuderen. Na 1 week en ruim 100 artefacten verder, ben ik daar mee gestopt.
Het is ridicuul om te denken dat wij - als professionals - of de 'heren' bij de grote ICT-dienstverleners weten welke kant het opgaat. Het duurt in een bepaald deelgebied van ons vak als gauw minimaal 2 jaar wil je echt van wanten weten. Nu lees dat het SMAC is (Social Media, Mobile, Analytics en Cloud wat de klok slaat. Als dan vraag wat je dan voor expertise moet hebben, wordt het vaak stil. Bij Mobile kan ik me dan nog een app ontwikkelaar voorstellen. Maar bij Cloud, wat moet zo iemand dan kunnen? Een compleet datacenter in kunnen richten. Complexe Cloud contracten kunnen opstellen? Integratie vraagstukken bij klanten kunnen tackelen?
Kijk, ik vind dat mensen die een jaar of 5 a 6 geleden stevig in .NET of Java zaten prima de overstap naar apps ontwikkelen op Android of iOS. Dat moet geen al te groot probleem zijn. Het is ook zoals ik dat altijd noem een belendend vakgebied.
Maar wat moet een generalist (met het lef om zo nu en dan het diepe in te duiken, waar veel specialisten hun neus voor ophalen of zich op hun vierkante centimeter kennis gaan beroepen en daar dan maar niet verantwoordelijk voor zijn). Ik zie bedrijven vaak mensen zoeken en als ik vraag, welk vraagstuk wil je nu oplossen is het stil. Je zoekt toch geen mensen om een hiërarchische hark te vervolmaken? Wellicht kun je met aanpassingen aan het primaire (of secundaire) proces, toepassen van andere technische mogelijkheden helemaal zonder personeel. Je valt de arbeidsmarkt niet lastig met onzinnige profielen en je bent nog goedkoper voor je eigen organisatie bezig ook.
Overigens las ik laatst dat Cobol-programmeurs niet meer relevant zijn. Zolang hele bakken aan Cobol programmatuur draaien op veel primaire systemen bij grote financiele instellingen, denk ik - voordat (als het ooit gebeurt) deze systemen uitgefaseerd worden en gemigreerd naar "nieuwere" systemen, dat deze heren nog veel werk te verzetten hebben. We moeten eens ophouden - ook in onze eigen groep van professionals te doen alsof de hele wereld in 1 app is te vatten.

Ben het helemaal met je artikel eens Peter, er zijn echter een 2-tal kanttekeningen te maken:
1. De grotere werkgevers hebben slechts beperkt, en zeker geen centraal, zicht in hun huidige personeelbestand wat betreft kennis en kunde. Ook hebben zij moeite met strategisch plannen, want ze zijn erg korte termijn gedreven.
2. Het business model van uurtje factuurtje staat onder druk en zeker als het "consultancy" achtige diensten betreft. Het heden doortrekken naar morgen is aanlokkelijk, maar onjuist in deze.

Vroeger stuurde het uwv (arbeidsburo) mensen met een mogelijke match naar werkgevers en de werkgevers durfden het aan om deze mensen te laten werken. Nu worden mensen afgewezen door werkgevers die waarschijnlijk het werk wel zouden kunnen uitvoeren. Ik denk dat het probleem blijft als de werkgevers hun verantwoording niet nemen in deze.
ict-ers zijn er genoeg. 100% match ontstaat meestal in de loop van de tijd, maar net als met autorijden moet er eerst algemeen een rijbewijs worden gehaald en daarna leert men het rijden in de praktijk pas echt.
Kortom: het heeft geen zin om te wachten op de ideale match, maar men moet het proberen met mogelijke matchen, al is het maar om vooruit te denken. De glazen bol moet je maar niet te veel van verwachten....

Zoals Pascal ben ik het ook helaas met Willem eens.

IT is een dynamische wereld en je moet als ITer in deze wereld met de bewegingen in je vak meebewegen. Doe je dat niet dan lig je er vroeg of laat uit.
Houd verschillende ontwikkelingen in de gaten en je ziet welke weg je moet inslaan en wat je ontwikkeling voor de komende tijd wordt. Door snelle veranderingen in de IT-wereld kun je niet de toekomst voorspellen, je kunt beter korte opleidingen (tot 1 jaar) volgen om snel je huidige kennis en ervaring met de nieuwe ontwikkelingen te combineren en verder gaan dan lange trajecten. Als je dit zo opbouwt dan ben je altijd up-to-date en hopelijk aantrekkelijk! :-)

@Harold,

1) Als werkgevers slechts een beperkt zicht hebben op de kwaliteiten van het personeels bestand, hoe komen zij daarom tot de slotsom dat er een tekort aan ICT specialisten ontstaat ?

2) Met je opmerking twee geef je eigenlijk aan dat het artikel van Peter inhoudelijk niet strookt met de situatie voor detacheerders, terwijl juist dit soort organsaties het de door Peter getorpedeerde uitspraken het hardst roepen.

Leuk artikel, en ik ben benieuwd of we inderdaad nu een keer de feiten boven krijgen. Zoeken we ICT-ers met een duidelijk (en realistisch) functieprofiel, of blijven we zoeken naar het schaap met de 5 (of liever nog meer) poten?

Zelf heb ik de indruk dat als we maar vaak genoeg roepen dat er een tekort is, we ook gaan geloven dat er een tekort is.

Als er echt een tekort zou zijn, dan zouden de ontslagrondes van nu niet zo'n probleem hoeven zijn.
Als er echt een tekort zou zijn, dan zou Jeroen (CAP) geen 20% salarisvermindering hoeven te vragen aan zijn mensen

Toch ?!?

PaVaKe,
Ontslaan van mensen is geen reden te zeggen dat er geen tekort is! Zoals ik hierboven aangaf, ict is een dynamisch vak dat voortdurend verschillende ontwikkelingen en veranderingen meemaakt. Deze situatie zorgt ervoor dat na een tijd vraag naar iets afneemt (dus overschot) en ook vraag naar iets anders toeneemt (dus tekort) ontstaan.
Daarom heb ik voorgesteld om als ICTer een keer per jaar een opleidingsplan voor jezelf op te stellen om ervoor te zorgen dat je niet in de eerste groep (overbodige mensen) terecht komt.

Ik ben het met je eens dat veel bedrijven opzoek zijn naar schaap met 5 poten. Misschien door je ontwikkelingen op peil houden krijg je 4,5 of misschien 5 poten! Zo blijf je aantrekkelijk,niks mis mee :-)

Reza

Misschien niet goed verwoord mijnerzijds: ontslaan van mensen is inderdaad geen reden te zeggen dat er een tekort is. Maar als er zoveel mensen tekort zijn, dan zouden de onstlagenen in theorie weer snel aan een baan moeten kunnen komen, toch?
En daarmee is het dus niet zo'n groot probleem ontslagen te worden.


Een opleidingsplan klinkt leuk, maar bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb is één van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt als het wat minder gaat .... inderdaad, de opleidingen

PaVaKe,
Waarom zou ik de continuiteit van mijn inkomen en ontwikkeling, van mijn werkgever af laten hangen? Passieve houding rondom mijn ontwikkeling (ik heb het aangevraagd maar mijn werkgever is er nog niet mee akkoord gegaan)zorgt ervoor dat mijn naam op de Exit-list komt staan. Het probleem wordt nog erger als ik ontslagen word en ook niet meer aan een baan kan komen omdat mijn kennis en ervaring achterhaald zijn! Dat heb ik te danken aan mezelf!

==============================================
Zorg zelf voor je opleiding en ontwikkeling en wacht niet op je werkgever, die komt misschien alleen bij jou om te vertellen dat je weg moet en niet dat je een opleiding krijgt!
==============================================

Tijd geleden was er een artikel met een leuke reactie van je: (http://www.computable.nl/artikel/opinie/outsourcing/4682713/1276946/een-fyra-van-een-outsourcingdeal.html#4683516)

Over dat opleiden of het type mensen dat men zoekt het volgende.
Software ontwikkelaars, ICT-Infrastructuur specialisten, Projectmanagers kun je uit de grote bak van ICT-ers die nu buiten spel staan echt gewoon opleiden. Specialisten op het gebied van Analytics, Security en toepassing van Social Meda vereist vaak veel meer. Of zeer zeer diepgaande kennis van een deelvakgebied in combinatie met een marktdomein (bijvoorbeeld statistiek, combinatoriek (en dan bedoel ik niet die van het VWO) en geofysica. Liefst in beiden gepromoveerd. Andere takken van sport vereisen een meer "streetwisdom" van de manier waarop een en ander wordt gedaan.
Ik durf te wedden dat de toegevoegde waarde van "dingen" die er toe doen en dat zijn toch echt de zaken in de eerste groep van mensen, veel meer opleveren dan hopen op meer marktwaarde door te investeren in zaken waar je je zou kunnen afvragen of daar ooit iets uitkomt.
De crisis waar we nu inzitten raakt niet de ICT als vakgebied, maar de gehele economie. Er is gewoon een vraaguitval (minder productie, minder investeringen, minder van alles). Dan kunnen we wel doen alsof verbeteringen aan de marketingkant dat gaat veranderen, maar dat is kul. In goede tijden is behoeftecreatie (voor niet strikt noodzakelijke goederen) al een kunst. In deze crisis in mijn optiek compleet zinloos. De mensen houden hun hand op de knip om alleen nog de strikt noodzakelijke dingen te kopen. Waarom denkt een ondernemer dat hij alsnog bakken met mensen kan verleiden met onzin producten en diensten.
Volgens mij is er in de zorg en onderwijs nog heel veel werk te doen, door daar efficiënter met de reeds beschikbare middelen om te gaan. Laten we ons dan daar op concentreren als ICT-ers en andere dienstverleners.

@Reza: ik ben het niet met je oneens, maar ik denk dat e.e.a. wel afhangt van het soort cursussen wat je nodig hebt (denkt te hebben) om bij te blijven.

Bijv. in mijn mainframe tijd had ik alle cursussen bij IBM in Nederland gehad, waarmee ik de basis heb gevormd. Voor de specialistische cursussen moest ik al naar Engeland; collega's van mij zelfs naar Amerika.

Ook voor mijn huidige vakgebied geld dat deels. Ik werk veel met IBM tools, en hèt evenement op dat gebied is een jaarlijkse conferentie in Orlando.

Zo'n weekje Orlando kost al snel €3500 (conferentie, hotel, verblijf en reis); weekje cursus in Londen zit je daar ook al snel aan (zo niet overheen).
Dit worden dan wel hele grote investeringen als je dat zelf moet gaan betalen.

@PaVaKe, natuurlijk heb je als werknemer niet zo bijster veel trek om regelmatig dergelijke bedragen in je te moeten investeren, MAAR

je mag wel van de werknemer verlangen dat hij:
- Zelf bij zijn werkgever aangeeft welke cursussen/evenementen hij wil bijwonen en waarom
- Bereid is eigen tijd te investeren in kennis vergaring
- Zelf moeite te doen om te bekijken welke ontwikkelingen voor hem/haar in de toekomst relevant zouden kunnen zijn.
- ergens moeite voor wil doen (vooral dit laatste aspect vind ik nog wel eens tegen vallen)

Daar staat tegenover dat je van een werkgever mag verwachten dat de werknemer
- Een deel werktijd wordt geboden om kennis eigen te maken.
- De werknemer de mogelijkheid moet worden geboden ook kennis eigen te maken die niet direct een op een toepasbaar is, maar welicht later wel van pas kan komen.
- De werknemer de mogelijkheid en gelegenheid wordt gegeven eventuele externe cursussen / evenementen bij te kunnen wonen.

Verder geld voor beide partijen, een cursus of een evenement bijwonen, kan heel leuk zijn met een lekker etentje, en een gezellige babbel aan de bar, maar het is gewoon werk en geen vakantie reisje !

Kortom een samenspel tussen werkgever en werknemer waarin beiden moeten investeren voor de toekomst.
Welnu.... daar zie ik bij een hoop bedrijven nog heel veel mogelijkheden voor verbetering.

Peter,

Leuk artikel en ook interessante reacties waarvan de meeste best wel herkenbaar zijn. Maar eerst wil ik ingaan op je voorstel om te regeren door te kijken welke compententies er nu opgeleid worden in plaats van achteraf te reageren. Het afstemmen van vraag en aanbod vraagt namelijk enige 'bevriezing' omdat de lifecycle van meeste producten korter zijn dan de gemiddelde opleidingen. Want net als bij Y2K reageren we vooral op de ontwikkelingen omdat we dus van trend naar trend hobbelen, keurig aan de lijband van leveranciers dus. Vandaag zijn appels populair, volgende week peren en dan weer kersen waardoor het dus best wel moeilijk wordt om te weten wat je nu precies moet planten.

En hoewel het altijd verstandig is om niet op één paard te wedden wordt in een reactie al aangegeven dat cursus-, examengelden en het verlies aan productieve uren ervoor zorgen dat bijhouden van commerciele certificering een kostbare zaak is. Zeker omdat 'return on investment' meestal nogal laag is doordat lifecycle kort is en het aanbod groot waardoor er dus nog weleens sprake is van een varkenscyclus. Dit speelt vooral bij de 'bedieningscertificaten' waar leveranciers geen voordeel hebben van schaarste maar ook geen nadeel van korte geldigheid. Hierdoor worden de paarden waarop je gokt dus verkocht als rund om vervolgens als goedkoop vlees verwerkt te worden in de lasagne omdat marges belangrijker zijn dan moraal.


Dit alles klinkt misschien cynisch maar als ik kijk naar mijn eigen kinderen die nu op de basisschool zitten dan verbaas ik me over de staat van het onderwijs in het algemeen en de liefde voor techniek in het bijzonder. Want toen ik zo oud was als mijn zoon nu is kon ik al eenvoudige programma's schrijven, simpelweg omdat er niet zoveel 'kant-en-klaar' oplossingen waren. Tegenwoordig echter kan alles van het Internet geplukt worden zonder dat er enige kennis nodig is waardoor meeste mensen dus niet eens weten wat een IP-nummer is of hoe het systeem van DNS werkt. Dit laatste werd trouwens nog eens bevestigd toen ik enige maanden geleden samen met mijn collega Ruud een lecture over opslag gaf aan ICT studenten op een hogeschool.

Onderdeel van de transparantie zou ook kunnen/mogen zijn of het een kennistekort is of een tekort aan betaalbare mensen. Als blijkt dat werknemers door de zeer goede jaren eigenlijk allemaal te duur zijn geworden dan is het wellicht beter dit direct aan te geven. Dan voorkom je wellicht dat er opeens 150 man "te duur" is.

@Peter, er is al jaren een kennis tekort, maar inmiddels is dat al zo hoog opgelopen dat we dat zelfs niet meer in de gaten hebben.
Als we zoals Ewout gaan turven wat we aan kennis hebben en wat we denken nodig te hebben,
gaan we niet heel veel verder komen met MSCE, dotNet, Cisco en aanverwante poep.
Gewoon lui die snappen hoe de vork in de steel zit en op basis daarvan zelfstandig de benodigde kennis eigen kunnen maken, iets dat zoals Ewout terecht aangeeft niet eens zo heel lang geleden facto standaard was, ga je tegenwoordig nauwelijks nog vinden.
Als je ICT-specialisten daar op aan spreekt krijg je een reactie waaruit blijkt dat ze inderdaad geen idee hebben waar je het over hebt.

Het artikel van Peter Ambaghtsheer is in zijn eenvoud briljant, zo is eigenlijk ook de reactie van Ewout..... ondertussen zitten we nu wel met het probleem dat bedrijven als ze al weten hoe pijnlijk de situatie is, echt niet met de billetjes bloot willen...

@Pascal: Ironie van die papiertjes, is dat als je ze niet hebt, dit veel zegt, maar als je ze wel hebt, het niets zegt :)

Eigenlijk zouden solicitatie procedures moeten bestaan uit 1 uur mondeling proberen provoceren en daarna krijg je een 1 uur de tijd een of andere gesaboteerde proefopstelling te repareren.

Ik herken veel van de reacties. Wegens de prettige afwezigheid van 'hoezo waar is dat tekort dan - ' reacties, prijs ik mij gelukkig. Ik heb aan het artikel nu niet veel toe te voegen, behalve misschien een herhaling van de wens om vanaf nu niet alleen te waarschuwen voor een vaag 'tekort', maar ook een spade dieper te spitten een aan te geven wat dat tekort dan is, waar en wanneer. Anders schieten we er immers geen bal mee op.

We zullen nooit een perfecte "planning" kunnen maken, maar alleen ik zelf heb al een aantal organsaties in het vizier die nu nog teveel met de crisis bezig zijn, maar die over twee jaar in veel diepere problemen komen (dan een simpele economisch crisis) door vergrijzing en kennisuitstroom. Zonder meteen alles goed te hebben, zijn er wel een paar processen die VEEL beter in kaart te brengen zijn, dan nu gebeurt.

Laten we het probleem bij de kop vatten: Top ICT professionals opleiden is niet een kwestie van een paar cursussen, maar iets wat qua ontwikkeling en kennisoverdracht gemakkelijk vijf tot tien jaar duurt. Nooit hoor ik signalen dat de pijplijn inmiddels weer gevuld raakt. De vergrijzing (om er slechts één te noemen) gaat wel gestaag verder.
Ik maak mij daarom bezorgd, wat ik met dit artikel tot uiting wil brengen.

Hartelijk dank allemaal voor de uitstekende reacties!

Probleem speelt in Engeland ook: "Jaarlijks tekort van 40.000 STEM (Science, Technology, Engineering & Maths) graduates"...

http://www.hrmagazine.co.uk/hro/news/1076660/economic-rebalancing-thwarted-shortage-uk-graduates-stem-sectors-think-tank-warns

...In oktober2012 ging het nog om een tekort van 'slechts' 10.000 STEM graduates....

http://www.timeshighereducation.co.uk/news/economy-needs-10000-extra-science-graduates/421334.article

Maar ook hier geldt dat STEM heel algemeen is. Ook in Engeland noemt men nog geen man en paard.

En toen was het stil.
De detacheringsmanagers die anders zo hoog van de toren blazen over een tekort aan specialisten die ze daarom maar uit Siberië moeten halen zaten ineens heel stil in een hoekje wachtend tot het door het (hopelijk door Nederlandse ontwikkelaars opgezette) geautomatiseerde systeem van Computable dit vervelende artikel stilletjes naar de achtergrond verschuift.

En dan ineens... kick... weer die vervelende Pascal...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×