Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De ideale ICT’er is een schaars goed

 

Computable Expert

Ruud Mulder
Advisory Systems Engineer, Dell EMC. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Infrastructuur en Loopbaan.

Ondanks het feit dat er naar mijn idee genoeg goede ict’ers rond lopen in Nederland, deel ik de mening van recruiters dat deze lastig te vinden zijn. Maar laten we beginnen bij het begin want wat is nu de ideale ict’er? Waar moet hij of zij aan voldoen? Welke kennis en kunde is benodigd? En waar vinden we de ideale ict’er?

De meningen over de ideale ict’er lopen nogal uiteen. Logisch want iedere organisatie heeft andere wensen en eisen. En dat is ook wat het  lastig maakt voor de ict’er zelf. Want waar moeten ze aan voldoen? Vroeger werd er in de ict met name naar kennis gekeken. Hierdoor is  het vooroordeel van de nerdy  ict’er in zijn X-Files shirt ontstaan. Kennis was key en alle andere skills waren toentertijd van minder groot belang.

Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf ook een dergelijke ict’er ben geweest. En ik had ook nog eens mijn achternaam tegen waardoor ze me ‘Fox Mulder’ ook wel bekend als ‘Spooky Mulder’ uit de serie X-Files gingen noemen. Mijn werkplek bevond zich ook nog eens in de kelder, dus ontkennen had echt geen zin meer.

De termen ‘nerd’ en  ‘ict’er’ waren toen nog onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat was ook niet zo gek  omdat er voor de meeste ict-functies alleen maar naar technische skills en kennis gekeken werd.  In mijn begintijd heb ik mijzelf daar ook alleen maar op gericht. Hier werd ook vaak door de detacheringsorganisaties waar ik toen voor werkte op aan gestuurd. Op het moment dat ik een niet-technische training wilde doen, werd er glazig gekeken en werd ik uiteindelijk weer op een MCSE-training of welke andere technische certificering dan ook gestuurd.  Naar mijn behoeften werd dus niet goed gekeken door de detacheringsorganisaties. Wat ook te maken had met het feit dat er toen nog weinig vraag was naar ict’ers met meer dan alleen technische capaciteiten.

Behoefte werd niet ingevuld

Na mijn detacheringstijd ben ik enkele jaren werkzaam geweest voor een Amerikaanse hardware vendor. Hier werd ik als ict’er onderdeel van een door verkoop gedreven organisatie. Voor mij was dit een regelrechte cultuurschok. Alles draaide om de sales afdeling. In het begin werd de kaas nog geregeld van mijn brood gegeten. De verkopers schreeuwden namelijk moord en brand als er iets niet naar behoren werkte. Later toen ik zelf een meer commerciële rol kreeg heb ik hier ook echt begrip voor gekregen, want zij halen nu eenmaal het geld binnen. Maar destijds heb ik ze nog wel eens verafschuwd.

Gaandeweg werd goed en helder communiceren een steeds belangrijker onderdeel  van mijn functie. Mijn eerste niet-technische opleidingen volgden. En waar ik vroeger veelal achter de schermen werkte,  werkte ik hier steeds meer voor de schermen. Want als de systemen van de verkooporganisatie niet goed functioneren ben je als ict’er vaak de gebeten hond. Hoe je dit vervolgens aan je organisatie meldt is van cruciaal belang.

Aanpassen en veranderen

Nu heb ik zelf door de jaren heen een flinke transformatie ondergaan. Ik draag  geen nerdy X-files T-shirts en sneakers meer op mijn werk. Inmiddels heb ik een dubbelrol waar ik zowel op technisch als commercieel vlak acteer. Ik loop bijna dagelijks in pak rond en spreek geregeld op beurzen en seminars. Wie had dat vijftien jaar geleden nou gedacht? Ik zal je eerlijk zeggen: ik niet. En ik kan zeggen dat dit in het begin ook best even wennen was. Maar ja, in de ict zijn veranderingen dagelijkse kost en is het dus zaak om zelf mee te veranderen.

Kortom, de ideale ict’er is in mijn ogen vooral iemand die om kan gaan met verandering. Iemand die goed in teamverband kan en wil werken. Einzelgängers zijn er  namelijk al genoeg in de ict. De perfecte ict’er kan goed inschatten of hij de kennis zelf in huis heeft of deze bij iemand uit het team moet zoeken, hij kent zijn zwakke punten. Tot slot moet de ideale ict’er kunnen overbrengen wat hij of zij denkt en de kennis kunnen delen. Ook ik zie mijzelf niet als de ideale ict’er. Daar ben ik op sommige vlakken toch nog te generalistisch voor. Dat brengt me op zelfreflectie, een niet onbelangrijk onderdeel van het profiel van de ideale ict’er.

Waarom is het zo lastig om de ideale ict’er te vinden? Het antwoord is in mijn beleving simpel: we zoeken vaak op de verkeerde plekken en niet goed genoeg. Er wordt nog te vaak door de verkeerde mensen gezocht. De snelle recruiters (cv-schuivers) die zich slechts beperken tot een zoekopdracht op Linkedin of een andere cv-site, zullen hem of haar niet snel  vinden. Want de ideale ict’er wil helemaal niet door dat type recruiter gevonden worden. Ook zijn  ze erg schaars en moeten ze echt overtuigd worden voordat ze een afspraak met je willen maken en eventueel voor je komen werken.

Maar hoe komt het dat als we dit al langer weten dat er nog steeds zo weinig mensen zijn die aan dit profiel voldoen? Ook nu bieden organisaties hun veelal technisch georiënteerde mensen weinig niet-technische trainingen. Ik ben van mening dat communicatieve capaciteiten een steeds belangrijkere rol in de ict gaan spelen. Dus stuur die technische mensen nu gewoon eens op een niet -technische (softskills) training. Daar hebben zowel de organisatie als de mensen zelf alleen maar profijt van. Want in de ict is IQ net zo belangrijk als EQ.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4634538). © Jaarbeurs IT Media.

7,3


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Ruud,

Dat het zoeken naar het schaap met de 5 poten voor de prijs van een gewillig lam meestal 'bokken' oplevert is niet vreemd.

Ruud, ik denk dat je een paar rake statements presenteert, onder meer de laatste waar je stelt dat EQ net zo belangrijk is dan IQ ; IQ kun je overigens vaak inhuren, EQ niet !

Voordat ik in de ICT terecht kwam zat ik jarenlang in de uitzendbranche.
In de tijd dat we met kaartenbakken werkten kenden we de meeste mensen persoonlijk. Persoonlijke inschrijving was een must en regelmatig langskomen voor updates idem. Tegenwoordig lever je een digitaal CV, waar hooguit een pasfoto op staat. Geen gesprek, geen persoonlijke kennismaking en dus geen wederzijdse `voeling´ op voorhand.
Daarnaast deden we veel bedrijfsbezoek om de omgeving en sfeer van een bedrijf te leren kennen en er zodoende de juiste mensen bij te zoeken.

Tegenwoordig accepteert men een hoger percentage mismatches zolang het overall proces goedkoper is en de winst hoger. Dat geldt niet alleen in de ICT recruiting, dat geldt overal.
Deze werkwijze voedt tevens de vervelende certificeringscultuur. Immers, wat is makkelijker dan te zoeken op diploma’s en certificaten? Aandacht schenken aan iemands ervaring, competenties, (hard en soft) skills en persoonlijkheid is alleen maar lastig, tijdrovend en niet efficiënt (maar niet heus).

We kunnen van alles verzinnen, maar als het gaat om het vinden van de ideale kandidaat dan vraagt dat betrokkenheid van de recruiter en dient deze tijd en persoonlijke aandacht te besteden aan zowel de opdrachtgever als de potentiele kandida(a)t(en).

@ Ewout,

Helemaal eens. Daar gaat het juist fout. I've you pay peanuts you get monkeys. Als je kwaliteit wil dan moet je daar voor (willen) betalen. Tevens vind je de goede ICT'ers alleen als je een goed profiel en een heldere functie omschrijving opstelt. En ook de juiste recruiters met kennis en kunde er naar laat zoeken. Juist op dat laatste punt gaat het nog wel eens fout.

@ Harrie,

Je slaat de spijker op zijn kop. Kennis is vaak wel in te huren. Maar EQ (soft skills ) is altijd wel lastiger te vinden. Per functie is het natuurlijk afhankelijk hoeveel IQ en EQ er benodigd is. Maar ik blijf er bij dat EQ van groot belang is om succesvol te zijn als ICT'er. Je kan wel alle kennis in pacht hebben maar als je jezelf niet kan verkopen zit je ook alleen maar op de bank.

De ideale IT manager is nog vele malen meer schaars.

Maar als je techneuten naar een soft skills cursus stuurt transformeert ze nog niet automatisch in vlot pratende verkopers.
(Overigens zou het net zo normaal moeten zijn om niet technische mensen ook naar een technische basis cursus te sturen puur en alleen al om een kijkje van de belevingswereld van een technicus te gunnen.)

@ Peter,

Helemaal eens! Ik ben ook van mening dat een IT manager een mix qua kennis moet hebben ( Techniek / communicatie ).

Maar deze mix is lastig te vinden.

Ruud leuk artikel wat lekker leest maar verder in mijn ogen een vrij weinig zeggend stuk.

De ideale XXX’er is een schaars goed.

Had er ook kunnen staan waarbij je voor XXX van alles in zou kunnen vullen. "Ideaal" is dus het knelpunt. Een Ideale IT-er op de verkeerde plek is niet meer ideaal. En menselijke vaardigheden komen IEDEREEN van pas wie of wat je dan ook bent.

Wit en Zwart zijn minder vaak te vinden dan (vijftig) tinten grijs.

Of je de voor jouw bedrijf en positie juiste (ideale) IT-er vindt hangt net zoveel af van diegene die de mensen aanneemt. Als die niet goed is maakt het proces ervoor ook niet zoveel uit.

Ruud Mulder beschrijft het typische verloop van een carrière in de IT en de persoonlijke groei van junior, via medior naar seniorniveau. Hij heeft gemerkt dat de vaardigheden die daarbij horen geleidelijk verschuiven van de technische inhoud naar de communicatieve kant en constateert dat soft skills een steeds belangrijkere rol in de ICT gaan spelen.

Wat hij beschrijft is naar mijn mening echter geen nieuwe ontwikkeling en de IT-sector wijkt op dit punt zelfs niet af van veel andere sectoren. Het belang van communicatieve vaardigheden is simpelweg iets van alle tijden en in de regel wordt het belang hiervan inderdaad groter naarmate de medewerker een meer seniore rol gaat vervullen.

Ik zie ook helemaal geen probleem dat nodig geadresseerd moet worden: wat mij betreft is het prima als een junior de eerste jaren van zijn carrière helemaal los gaat op de techniek. Daaruit kunnen prachtige innovaties voortkomen en zijn technische beheersing kan hij zo op topniveau krijgen. Mij lijkt dit niet verkeerd in een sector die zich graag hi-tech noemt. Als de persoon in kwestie zich ontwikkelt (en meestal gebeurt dit vanzelf, al dan niet begeleid door een verstandige coach), dan komt na verloop van jaren vanzelf meer ruimte en aandacht voor andere aspecten van het vakgebied: het proces, de dynamiek van een project, de omgang met de klant etc. Dat is ook typisch het moment waarop aanvullende training en scholing in vruchtbare aarde vallen.

En tot slot: of je nu op zoek bent naar de perfecte ICT'er, perfecte accountant of perfecte wie-dan-ook, altijd geldt dat hij moeilijk te vinden is en het is nooit vanzelfsprekend dat hij juist voor jou zal willen werken. We worden immers geen van allen als 'perfect' mens geboren en het kost jaren om alleen maar in de buurt van die kwalificatie te komen.

Het niveau van HRM-mensen is aanzienlijk gedaald. Er is een tekort aan vakkundige HRM-mensen. De HRM-mensen maken zich het leven al jarenlang heel erg gemakkelijk. Ze sturen een vacature naar een uitzend-, werving- en selectiebureau die dik betaald onderbetaalde dames met Control-F door cv's laten zoeken.

Serieus zoeken en goed kijken naar wat iemand wel kan i.p.v. wat niet in een cv staat gebeurt zeer zelden.

Ik zou zeggen laat de HRM-mensen weer in overleg persoonlijk met afdelingshoofden de vacatures opstellen. En zoek dan als HRM zelf of anders zoek een recruiter die een groot, selectief en kwalitatief netwerk heeft. Blijf dicht bij je werkvloer en bij plaatsen met potentiele kandidaten.

Als je toch gebruik maakt van een uitzend-, werving- en selectiebureau neem dan eentje die zijn netwerk persoonlijk kent. Die zijn netwerk langer dan vandaag kent en weet wat ze aankunnen. Die selectief is qua achtergrond en werkervaring en qua vakgebied (ICT!).

Goede HRM-mensen dragen enkel goede mensen aan.

Ik kan me helemaal vinden in de meeste criticaters hier, uiteraard hebben we het dan nog even niet over de leeftijdsdiscriminatie, bejegening van IT professionals door recruiters en HR professionals of de erbarmelijke wijze waarop men, 'as we speak', nog steeds denkt om te moeten kunnen gaan met professionals.

De gedachte is klaarblikgelijk, ik heb een vacature en dus 'Ik Regeer'.
Ik hoor niemand meer verder over een stukje nuchterheid en reden de opdrachtgever een opdracht terug te geven die nergens meer op slaat. U weet wel, die opdrachten die domweg niet in te vullen zijn.

Ik zie weinig meer terug van kennis en kunde bij menig recruiter en HR professional op dit vlak. Ik kom steeds meer professionals tegen, goede gemotiveerde ouderen die nog niet eens meer een fatsoenlijk stukje feedback of motivering van afwijzing meer krijgen.

U kunt klaarblijkelijk tien redenen bedenken om iemand af te wijzen. Maar geen van die redenen is niet tenenkrommend. Want mijn beste recruiter of HR professional, als u een post niet weet in te vullen dan moet U in de spiegel kijken. Het betekend namelijk dat er iets mis is met uw specifieke en operationele kennis van het vakgebied waarin u zich bevind en de manier waarop u zich opstelt in uw speurtocht. Meer dan 80% van uw software voldoet niet en meer dan 75% van u heeft de kennis en kunde niet, als u al de moeite doet, om een CV op merite te kunnen beschouwen.

Er zijn heel veel goede IT-ers die zo inzetbaar zijn. Zelfs met enige aanvullende instructie en opleiding. U heeft domweg de tools niet inzichtelijk en aannemelijk te kunnen maken die IT-er te bereiken. In eerdere fora heb ik berekend dat de kans voor een professional en zzp-er om in gesprek te komen met iemand die werkelijk de beslissing neemt,

Heren (de HRM dames reageren blijkbaar niet),

Na het achterlaten van een eerste reactie wil ik toch nog reageren op de reacties;-)

In de ICT lijkt het soms wel alsof het kind met het badwater weggegooid wordt als er weer een nieuw product komt welke vaak helemaal niet zo revolutionair veranderd is als leveranciers ons willen doen geloven. Veel opgedane kennis met voorgaande producten is 1-op-1 nog bruikbaar en de nieuwe 'toeters en bellen' zijn vaak eenvoudig aan te leren. Ik durf zelfs te beweren dat oude programmeurs betere software maken dan de verwende jeugd die alleen maar de overvloed kennen van resources. Zo gaat de besparing op de 'cut & paste' boys vaak gewoon weer verloren aan testen en herstellen waardoor er onder de streep niets gewonnen wordt maar wel veel verloren gaat, de ervaring bijvoorbeeld die zich niet uit laat drukken met een certificaat.

Vergelijk het eens met rijvaardigheid welke verkregen wordt na voldoende kilometers gemaakt te hebben en echt niet gebonden is aan het merk auto, de brandstof of transmissie. Nu zijn er natuurlijk ook automobilisten die een gevaar op de weg blijven maar meesten wisselen toch om de paar jaar van auto zonder opnieuw examen te doen of brokken te maken. En wie al een autorijbewijs heeft kan met een paar lessen ook het papiertje halen voor de motor of aanhanger omdat alleen de bediening aangeleerd hoeft te worden. De veelgevraagde technische skills in de ICT zijn 9 van de 10 keer dan ook alleen maar bedieningsvaardigheden, geen inzichtelijkheden.

Dan betreffende de 'soft skills' van de praatjesmakers die geen wiskunde in hun pakket hadden, de rekentoets niet haalden en maar iets in de zachte wetenschap zijn gaan doen. Dat zijn vaak de automobilisten die uiteindelijk afhankelijk zijn van de monteur in de garage als de auto onderhoud nodig heeft of het simpelweg niet doet. Hoewel het natuurlijk niet bedoeld wordt in dit artikel staat de afkorting EQ ook voor EQualizer, dat apparaat dat bij veel HRM mensen dus nog op de verkeerde frequentie staat afgesteld.

P.S.
Ik had in plaats van de automobilist natuurlijk ook de docent als voorbeeld kunnen nemen en waar didactische vaardigheden, grotendeels bepaalt door empathisch vermogen, niet ter discussie staan als er weer een nieuwe rekenmethode geïntroduceerd wordt binnen het onderwijs.

@ Henri,

Na alle Cloud, BYOD en het nieuwe werken artikelen is een verandering van spijs nooit verkeerd. Natuurlijk is dit niet 1 van de meest diepgaande artikels maar aan het aantal retweets en reacties te zien is het wel iets wat bij veel mensen speelt.

"Of je de voor jouw bedrijf en positie juiste (ideale) IT-er vindt hangt net zoveel af van diegene die de mensen aanneemt. Als die niet goed is maakt het proces ervoor ook niet zoveel uit"

Dat is natuurlijk ook wat ik enerzijds al aangeef in mijn laatste allinea. Dus we zijn het zowaar weer een keer met elkaar eens :-)

@ Henk,

Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat ik de doorgroei van een ICT'er beschrijf. Echter wil ik wel toevoegen dat mid jaren 90 er voornamelijk naar kennis gekeken werd. Dit is ook de oorzaak dat er nu veel kennis gedreven ICT'ers rondlopen waar de softskills nog niet je van het zijn.

@ Peter / NumoQuest / Ewout,

Thanks voor jullie feedback. Dit voegt echt wat toe aan de discussie. Ik kan niets anders dan mij aansluiten bij dat wat jullie (be)schrijven (helaas) voor mij ook zeer herkenbaar is.

De ideale ICT-er is dus een persoon met een combinatie van persoonlijke en technische skills... maar daarmee ben je er niet. ICT-er is inmiddels net zo'n containerbegrip geworden als "sporter" of "productie-medewerker". Het zegt iets over de context waarbinnen gewerkt wordt, maar daarbinnen zijn inmiddels zoveel gebieden, technieken, niveaus, etc. dat de ultieme generalist, de ICT-er universalis, niet meer voor komt.

Wat een organisatie nodig heeft is een team van specialisten die, zoals Ruud heel goed aangeeft, hun specialistische kennis combineren met het vermogen te communiceren en open te staan voor zaken die buiten hun directe kennisgebied vallen. Enkele generalisten binnen zo'n team die de verbanden zien, de helicopter view hebben en de samenhang bewaren maakt, met een management wat vooral faciliteert en motiveert, het plaatje rond.

Goede toevoeging Guido. Waar voor dank.

Kennis en kunde moet je combineren dn elkaar aan laten vullen.Dit is ook van groot belang als een teams gevormd gaan worden. Niet iedereen heeft namelijk alle kennis en ervaring in pacht. En teveel van dezelfde kwaliteiten bij elkaar gevoegd levert ook geen succes op.

Ruud, wat een mooi verhaal. Kan me er erg in vinden.

Vandaag werd ik in de kantine wazig aangekeken door iemand van een bedrijf dat bij ons kantoorruimte huurt.
Het duurde even voor ik door had wat het probleem was.
Ik had (ongebruikelijk) een Tux Tshirt aan met de mededeling 'may the source be with you' tja ik kan niet elke dat saai zijn.

Wat een ideale ICTer is (je stelt de vraag terecht) hangt er natuurlijk van af wat je wensen zijn. Ik ben een techneut. Sommige mensen denken dat ik een saaie nerd ben, maar ik heb een bruisend sociaal leven waarin techniek beslist niet de boventoon voert.
De vraag is natuurlijk ook of je daadwerkelijk een ideale icter nodig hebt. een ideale icter is om te beginnen natuurlijk iemand de alles kan en niets kost. Duizendpoten bestaan, maar duidend pootjes is nog steeds niet genoeg om alles te kunnen en duizend pootjes komen met een prijskaartje.

Ik ken overigens zat serieus goede (ICT)techneuten... maar daar zit echt niemand op te wachten.
Techneuten zijken aleen maar over details waarvan geen enkele manager de implicaties kan overzien totdat ze ineens bij Computable mogen uitleggen waarom hun klantgegevens op straat zijn komen te liggen.

Ik ken ook zat serieus waardeloze (ICT)techneuten.... met een mooi pak en een vlotte turbotaal babbel heeft zo iemand beslist een betere kans op een nieuwe baan dan de langharige club-mate drinkende nerds die wellis vakinhoudelijk veel beter (idealer?) zijn en sociaal ook aardig uit de verf komen, maar die het nu eenmaal niet tot de catagorie ideale schoonzoon behoren.

Fijn weer eens zo'n artikel te lezen

@ Pascal,

Bedankt voor je compliment,leuke voorbeelden en anekdotes. De stereotypes die je in je laatste alinea aanhaalt zijn ook voor mij zeer herkenbaar.

Ik stel een serie van dit soort artikelen voor. De volgende in de rij:

-- De ideale vrouw is een schaars goed. --

Een andere optie:
-- De ideale recruiter bestaat niet --

Meeste kans 40+ en minimaal 15 jr ervaring + div certificeringen NIET M$ only.
Nadeel: willen graag fatsoenlijk betaald worden.

Andere mogelijkheid, het zegt meer over het functioneren van Recruters en HRM misschien?
Of de ideale ICT'er is gewoon aan het werk, en dan vindt je hem niet "in het wild" ;-)

@ Fred,

Be my guest. De titel is nog wel even uit te melken :-)

@ GoedzoPetertje,

Ja, je slaat de spijker op zijn kop met je 2e reactie. Ook hier valt nog veel te verbeteren. Ik heb hier in een vorige bijdrage al het 1 en ander over geroepen.

http://www.computable.nl/artikel/opinie/loopbaan/4560712/1458016/recruiter-wordt-steeds-meer-beurshandelaar.html

@GoedZoPetertje ik ben blij te zien dat we weer op de zelfde golflengte zitten.

@Fred, ik begrijp je reactie heel goed. Alweer een artikel zonder enige vakinhoudelinge inhoud.
Normaliter kun je onder zo'n Titel inderdaad een tenenkrommend artikel vinden.
Ik denk echter dat Ruud de spijker aardig op zijn kop raakt.
In elk geval zullen de meeste techniek georienteerde vakbroeders zich hier wel in kunnen vinden.

Jeetje,
De meeste reacties zijn negatief.
De kop: De ideale ICT’er is een schaars goed.
Positieve ICT'rs schijnbaar ook.
Wakker worden/blijven!
De ideale ICT'r ben jezelf!

1. Ga niet bij Nintendo werken als je een hekel hebt aan spelletjes!
2. Klanten zijn Mensen!
3. Mensen het vertrouwen geven om te kopen, is iets anders als verkopen.
4. Zaken doen is doodeenvoudig, 'blaas' het niet op.
5. Je kunt mensen die dorst hebben wellicht niet zo makkelijk een auto verkopen, maar wellicht wel een fles water...

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wake up!
De ideale ben je zelf.

@ Jurgen,

Thanks voor je positieve bijdrage. En ik kan me goed vinden in je commentaar.

Een beter milieu begint bij je zelf. En dit geldt ook voor een ICT'er. Leer je bij en kan je jezelf aanpassen dan zijn er zeker nog genoeg leuke uitdagingen te vinden.

Hoewel Jurgen en Ruud uiteraard gelijk hebben (Mea culpa mea culpa)
Is het in de ICT als techneut nauwelijks nog mogelijk om plezier in je werk te hebben.
Ik begrijp het belang van commercie, maar de dikke auto's, telefoons, laptops, stropdassen en turbo taal heb ik nooit zien zitten.
Ook al die klikklakklaar oplossingen, install-next-next-finish, en overdosis aan onkunde maken het allemaal wel minder aantrekkelijk
En Jurgen ICT is voor mij al derde keuze. Ik doe dat omdat ik er een beetje verstand van heb en ook moet vreten... Voor een carierre als jazzpianist moet ik eerst nog dertig jaar oefenen.

Pascal,

Eens. Enige nuance is natuurlijk wel op zijn plaats.

En gelukkig is niet alles in de ICT commodity. Dus er is nog genoeg uitdaging voor iedereen. Alleen is het zaak om je zo nu en dan aan te passen en behalve technische ook softskills trainingen te volgen.

@Pascal,

Pascal, fijne vriend!
Je maakt je veel te druk, je zegt dat je een beetje verstand hebt van ICT.
Nou DOE er wat mee!
Maak je niet zo druk - Ik kan heel mooi zingen met een hoofdtelefoon op, maar mijn wederhelft denkt daar toch geheel anders over - zelfs de buren twijfelen aan mijn zangtalent.
Kortom, wie je bent, ben jezelf en niemand anders.
Verkopen doe je aan je kinderen, partner, werkgever, klanten, familie, kortom aan iedereen waar je om geeft, and no one else.
Geef je niets om je werkgever, klanten en/of externe contacten dan zou ik maar eens goed in de spiegel gaan kijken.
Let wel, dit is motiverend en GOED bedoeld!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×