Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Detacheren op afstand is goed alternatief

 

Computable Expert

drs. Hugo Messer
CEO, Bridge Outsourcing B.V.. Expert van Computable voor de topics Outsourcing en Loopbaan.

De afgelopen vijftien jaar heeft detachering een onstuitbare groei doorgemaakt. Deze wordt vooral gedreven door de behoefte aan goed geschoolde it'ers in combinatie met een flexibele schil om de onderneming. It blijft aan belang toenemen in de economie, dus de komende jaren zal de behoefte aan externe it'ers blijven toenemen.

Het probleem wat we echter hebben, is dat er een tekort is aan it'ers in Nederland. De komende decennia zal de bevolking vergrijzen, er komen steeds minder mensen van beta-studies, dus dat tekort groeit. Het afgelopen decennium is offshoring en nearshoring in opkomst om het tekort op te lossen.
Offshoring en nearshoring gaat voor de meeste mensen over ‘outsourcing’: je omschrijft een project of proces en op basis van sla’s besteedt je het project of proces uit aan een externe/buitenlandse partij. Maar offshoring kan ook gaan over detachering op afstand.

Met de juiste tools, processen en communicatie-afspraken, kunnen bedrijven vrij eenvoudig mensen op afstand aansturen. Hoe meer ervaring we hierin krijgen, des te gemakkelijker we een (tijdelijke) positie kunnen inkleden met een gedetacheerd iemand op afstand. Een wezenlijk voordeel hiervan is dat er veel meer talent beschikbaar is in het buitenland dan we in Nederland beschikbaar hebben.
Met name in landen als India en China, is er een overvloed aan getalenteerde it'ers die graag voor een Nederlands bedrijf aan de slag gaan. Daarnaast zijn de tarieven voor detachering op afstand aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat scheelt uiteraard kosten. Ook is het gemakkelijker om iemand voor een langere termijn in te huren, zodat kennis gewaarborgd blijft.

Mijn verwachting is dan ook dat deze markt het komende decennium aanzienlijk groeit. De voornaamste uitdagingen voor Nederlandse bedrijven ligt erin om toegang tot die buitenlandse arbeidsmarkt te krijgen. De tweede uitdaging is te leren hoe je met cultuur, tijd en taal barrieres omgaat. Welke systemen kies je, hoe communiceer je helder de verwachtingen over een weer.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4614145). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Beste Hugo

Een vraag in het kader van dit artikel: zal in de toekomst de vraag naar IT experts dusdanig zijn dat offshoring en binnenlandse ITers "vredig" naast elkaar kunnen opereren? Of is de kans groot dat de concurrentie dusdanig wordt dat Nederlandse it'ers moeite zullen krijgen om nog (goed betaald) te kunnen werken? Als Nederlandse software engineer werk ik op projecten soms samen met buitenlandse collega's/concurrenten en volg ik de offshoring-trend met enige argusogen.

Dat er een tekort aan ICTers zou zijn is een fabeltje dat halsstarrig wordt volgehouden door de mensen die niet de moeite nemen dan verder te kijken dan hun neus langs is en alleen maar kijken naar schoolverlaters.
Als er echt een tekort zou zijn dan zouden de lonen wel meer aansluiten met die van de ons omringende landen. In verhouding met buitenlandse collega's verdient de ICTer in Nederland nog steeds niet veel.

Eveneens is het een fabeltje dat offshoring naar landen zoals India of China met de juiste voorwaarden relatief eenvoudig zou zijn. Bijna iedereen zal wel de spannende verhalen van totaal mislukte projecten kennen maar heeft iemand überhaupt wel eens over gelukte projecten gehoord?
Wil je dan nog een kans maken om een project succesvol af te ronden zul je er zoveel tijd en moeite in moeten steken qua begeleiding dat je je kan afvragen of het offshoren an sich wel kosteneffectief is voor de kwaliteit die je verwacht.

Als er al iets veranderd is het feit dat men is zich gaan realiseren dat de 'gooi over de schutting' mentaliteit niet werkt bij de Aziatische cultuur. Men zal inhoudelijk specifiek moeten gaan kijken naar het werk wat er gedaan moet worden en wie wat zo effectief mogelijk kan doen.

Wat dat betreft is een interessant voorbeeld van wat er in de ontwikkeling van games plaatsvind. Daarbij zijn per project honderden mensen betrokken met elk hun specialismen. Maar je ziet steeds meer dat deze in verschillende teams over de hele wereld zijn onderverdeeld in diverse continenten.

Een ander voorbeeld is dat er in India een bedrijf is dat alleen nog maar mensen aanneemt die voldoen aan een IQ benedengrens om zo ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het werk uiteindelijk beter zal worden dan van de gemiddelde westerse software ontwikkelaar.

@ Jan,

Ik sluit me volledig bij je aan. Ik hoor veel te vaak dat er te weinig goede ICT'ers zijn. Ik denk dat dat wel los loopt en voornamelijk in stand wordt gehouden door de CV-schuivers van deze wereld. Dit is ook iets wat ik beschreven heb in 1 van mijn eerder opinie-artikels "Recruiter wordt steeds meer een beurshandelaar".

Ook je punt over de Aziatische mentaliteit en cultuur is zeer herkenbaar. Echter wil ik daar wel aan toevoegen dat ik wel merk dat je vaak alles tot in detail moet toelichten, er weinig (zelf)iniatief is en dat het nemen van beslissingen en mogelijke risicio's altijd vermeden wordt.

Het is een soort Nederlandse cultuur geworden om onder het mom van eigen initiatief steeds slechter IT projecten te leiden.

Het uitbesteden van IT werk naar het buitenland is in dat opzicht een zeer slecht idee en kan geen goed resultaat opleveren.

Koppel hier het groeiende effect wat cloud computing brengt: Meer automatiseren, dus meer met minder mensen en dat maakt het "shoren" nog minder aantrekkelijk, wat meer betalen voor iemand die een hoop "sores" wegneemt lijkt dan logisch (in dienst of ingehuurd). De huidige crisis zal op de korte en middellange termijn inderdaad voor meer detachering / freelancers zorgen omdat bedrijven nu vooral aan het krimpen zijn.

Maar een tekort aan ICT-ers, daar kan ik geen bewijs voor vinden anders dan dat ik wel klanten ken die graag een goede IT-er aan zich zouden willen binden maar merken dat de goede IT-ers voor zichzelf werken. Als er dus een tekort is, komt dit meer tot uiting dat het voor bedrijven moeilijk is om goede IT-ers te binden, dan dat ze echt geen invulling kunnen geven aan bezetting voor IT projecten.

Hugo Messer preekt voor eigen parochie, hij heeft er zijn werk van gemaakt om zoveel mogelijk banen naar het buitenland te verschepen en bij voorkeur naar zijn eigen bedrijf. Jammer dat Computable hier aan mee werkt door Hugos artikelen over de mythe van tekorten regelmatig te plaatsen. Ik hoop echter dat men tot inzicht komt dat verplaatsen van banen uiteindelijk de welvaart van ons allen treft en er een pleidooi komt voor solidariteit met de Nederlandse IT'er.

@Henri, bedankt voor de tip naar coursera bij een ander artikel.

Het hangt mijns inziens heel zwaar af van wat je onder ICT detachering verstaat.

ICT kent, zoals ik al vaker gezegd heb, vele kanten.
Voor generiek gebruikte software (zoals bijvoorbeeld Sharepoint, SAP) kun je in een ander land (relatief) eenvoudig en snel competentie opbouwen, zodat je daar ook efficiënt kunt detacheren.

Heb je echter heel specialistische software waarvoor veel domeinkennis vereist is, dan zul je eerst behoorlijk moeten investeren in opleiding en overdracht van deze domein specifieke kennis naar de mensen in bijvoorbeeld India, alvorens je detachering efficiënt wordt. In dit scenario wordt het ook voor de lokale detacheerder heel belangrijk de "locals" voor langere tijd aan zich te binden zodat de kennis ook geborgd blijft.
Dit zal dan ook alleen goedkoper zijn als het gaat om langlopende detachering, omdat anders de kosten van het opleiden niet opwegen tegen de lagere loonlasten.

@Marcel: in mijn visie zal de ontwikkeling positief zijn voor zowel Nederland als de landen waar we IT-ers inhuren. De meeste bedrijven hebben nog altijd de voorkeur aan lokale IT-ers (getuige de reacties hierboven die ik vaker krijg als ik mijn visie deel) en zullen die blijven aantrekken. Daarnaast denk ik dat er een grote rol weggelegd is voor de IT-ers die ervaring hebben in het aansturen van mensen op afstand. Die behoefte zal de komende jaren toenemen.

Ik ben het met de mensen hierboven eens op een belangrijk punt: het is niet eenvoudig om mensen op afstand uit andere culturen aan te sturen. Het vereist ervaring om te leren hoe dit werkt.

De discussie over wel of niet een tekort aan IT-ers woedt altijd in reactie op mijn artikelen. Ik baseer me op de berichtgeving in de media, gebaseerd op onderzoeken. Die zouden naast de werkelijkheid kunnen zitten. Computable baseert zich meestal op onderzoeken van ICT Office (bijv. http://www.computable.nl/artikel/nieuws/loopbaan/4462576/1458016/in-2016-zeker-tekort-aan-hoogopgeleide-icters.html). Een ander voorbeeld van een onderzoek: http://nos.nl/artikel/424942-groot-tekort-aan-ictpersoneel.html
Misschien kan iemand een link delen naar een onderzoek wat het tegendeel beschrijft?

In mijn praktijk ervaar ik dat het tekort op dit moment erg afhangt van de vestigingsplaats, de (verwachte) groei van de onderneming en het verloop.

Het lijkt wel alsof Hugo Messer een ICT'er is, die geen werk kan krijgen met een goed salaris, doordat ICT werk wordt ingevuld door goedkope Indiërs en Oost-Europeanen. Zoals de gezegde luidt "if you can not beat them, then join them", is hij ook in de offshoring gegaan om toch goed te kunnen verdienen in de ICT. Dit soort artikelen worden geschreven door mensen, die aan de goedkope offshore kunnen verdienen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×