Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Social media is gevaarlijk goede marketingtool

We leven al jaren in een digitaal tijdperk en kunnen ons al niet meer een leven bedenken zonder social media. Voor degene die de afgelopen jaren onder een steen hebben geleefd; social media is een verzamelbegrip voor online platformen waar gebruikers de inhoud verzorgen met een minimale tussenkomst van een professionele redactie. Maar wat maakt social media nu zo’n gevaarlijk goede marketingtool?

Tijdens de opkomst van social media werden platformen als Hyves, Facebook en Twitter hoofdzakelijk voor privédoeleindes gebruikt. Naarmate organisaties inzagen dat social media ook kansen bood voor het bereiken van hun doelgroep, werden deze platformen, net als LinkedIn, ook voor zakelijke doeleindes ingezet. Social media biedt organisaties namelijk de mogelijkheid om hun boodschap over te brengen naar duizenden contacten tegelijk, iets wat face-to-face in geen duizend jaar zal lukken. Betekent dit dan dat de toegevoegde waarde van sales/account managers voorbij is? Nee zeker niet! Mits goed gebruikt, kan social media er juist voor zorgen dat zij meer ‘on the road’ zijn.

Social media als voordeur

Maar wat maakt social media dan zo gevaarlijk? Er zijn altijd kwaadwillende personen en instanties die er een dagtaak van maken om organisaties te hacken. En hoe kan je beter binnendringen dan via de voordeur? Organisaties die actief zijn op social media stellen zich hierdoor kwetsbaar op en inventieve hackers gebruiken dit om binnen te dringen en schade aan te richten. Daarbij moet men vooral denken aan imagoschade wanneer gevoelige bedrijfsinformatie op straat komt te liggen.

Betekent dit dan dat organisaties social media-gebruik in zijn geheel moeten blocken? Nee, integendeel! Organisaties moeten zelf kunnen beslissen wie wat mag doen op welke social media-platformen. En dat kan! Waar de digitale wereld zich vooruit beweegt, ontwikkelen moderne ict-oplossingen mee. Een moderne firewall zou organisaties al ver op weg helpen in het toelaten van social media-gebruik door bedreigingen buiten de deur te houden. Daarnaast biedt een moderne firewall de mogelijkheid intern aan te geven wie wat mag doen op welke social media-platformen.

Conclusie: social media biedt volop kansen, het is zaak aan de organisatie om de interne beveiliging onder de loep te nemen en waar nodig aanpassingen aan te brengen.

Deze bijdrage verscheen eerder op het weblog van Lantech.

Glenn Ouendag, marketing- en communicatiemanager bij Lantech

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4754352). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

"Social media biedt organisaties namelijk de mogelijkheid om hun boodschap over te brengen naar duizenden contacten tegelijk"

Klopt ... maar levert dat wel het gewenste resultaat op?
"Vroeger" kregen we een paar keer per week reclamefolders in de brievenbus. Iedere week werden de folders uitgespit om de beste aanbiedingen te zoeken. Echter, op een gegeven moment kwam er zoveel reclame in de brievenbus, en kwamen er alternatieve mogelijkheden om reclame te bekijken (internet, reclame op TV) dat mensen de foldertjes niet meer keken, en zelfs nee/nee stickers op de brievenbus gingen plakken om maar geen reclame meer te krijgen.

Toen ik begon met e-mail vond ik het wel leuk om mailtjes te krijgen van allerhande webwinkels met hun aanbiedingen en prijsvragen. Eind jaren 90 heb ik hier best wel wat dingen mee gewonnen.
Maar na verloop van tijd kwamen er zoveel mailtjes binnen dat ik me op een gegeven moment maar ben gaan uitschrijven voor al deze mails. Lezen deed ik ze al lang niet meer, en het zorgde alleen maar voor vervuiling van mijn mailbox.

Vele jaren later herhaalt de geschiedenis zich. Op facebook kun je alerhande bedrijven, acteurs, bands enz enz liken. Vervolgens verschijnen er standaard berichten van hun op jouw omgeving. Ook dit was in het begin leuk, maar na verloop van tijd staan er zoveel berichten van al deze gebruikers op dat je de berichten van je "echte" vrienden niet meer ziet staan. Dus wat heb ik gedaan .... je raad het al :)

Ik vraag me dan ook af of social media wel zo'n goede marketing tool is of dat het al weer over haar hoogtepunt heen is.

@ PA Va Ke
Het is over het hoogtepunt heen, behalve als je eens lekker wilt mobben met een fake-account...
Dat is de werkelijkheid van asocial media.

Wat fijn dat organisaties zelf mogen beslissen 'wie wat mag doen op welke social media-platformen'. Daar zit juist een groot spanningsveld omdat het heel vaak niet de organisatie is maar 'de medewerker' die dit zelfstandig bepaalt en uitvoert.

Social media zijn daarbij wel iets meer dan (alleen) een marketing tool. Inzet is bijv. mogelijk (en vaak zinvol) voor productie, innovatie, interne communicatie en recruitment.

Daarbij suggereert de titel dat er gevaar zit in 'marketen' terwijl het volgens het verhaal gewoon een extra ingang voor kwaadwilligen kan zijn om ergens in te breken (goh). Een groot gevaar dat specifiek geldt voor social media lijkt me daarbij overigens social engineering, en dat houd je niet echt tegen met een firewall.

Over marketing gesproken: je opmerking over 'mensen die onder een steen hebben geleefd' komt nou niet echt prettig op me over. Dat is meteen een ander gevaar van social media: je roept misschien wel eens te snel iets. Volgende keer misschien even een collega laten meelezen?

Eerder schreef ik al eens wat over de keerzijde van social media:

http://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4354274/2379248/resocialisatie-van-social-media.html

Dat er een risico is voor imagoschade door 'reframing' is geen nieuwe werkelijkheid en eerder namen cabaretiers bedrijven op de hak. Maar daar gaat dit artikel niet over, sociale media wordt als kapstok gebruikt om belang van een moderne firewall aan te geven. De 'kinderjuf' die meer naar binnen dan naar buiten is gericht met Data Leak Prevention (DLP) en Intrusion Prevention Systems (IPS) bijvoorbeeld.

Een soort NSA programma binnen de eigen kantoormuren omdat iedere werknemer blijkbaar een potentieel gevaar is. Voor dit soort obsessieve controle drang hebben we een mooi oud-Hollands spreekwoord: "Zoals de waard is, vertrouwt hij zijne gasten" Want even terug naar het imago van een bedrijf, onthullingen van insiders over misstanden zorgen namelijk pas echt voor ophef.

En zolang je alleen maar een USB stick hoeft te hebben om met de hele boekhouding weg te lopen blijft het dus nog dweilen met de kraan open. En dan heb ik het hier dus over organisaties die beveiliging toch echt hoog op de agenda hebben staan. Maar verslagen van het proces tegen Bradley Manning laten zien dat het ook in dit soort omgevingen verbijsterend eenvoudig is om geheimen te kopiëren.

Al sind het begin van dit media, me bezig houdend met internet, de perikelen en mogelijkheden daarvan, heb ik mensen gewezen op de negatieve kanten.

Stelt u zich eens even voor, het voorportaal...
In den beginnen had men een 27-96K telefoonmodem, men kon toen nog niet eens op een lokale lijn inbellen. Voeg hier aan toe dat er een klein tooltje was genaamd MS Chat, en de scenario's als mensen die van roermond tot haren treinde om de nieuwe vlam van hun leven te ontmoeten alleen maar om te ervaren dat ze een blauwtje liepen en de volgende dag on line hun grieven spuiden.

Koppel daar even aan dat de dame die die 'arme man' een blauwtje had laten lopen, zich gewoon van een nieuw profiel voorzag en hoppa. Zaken echt controleren ging toen feitelijk helemaal niet eens. Wel regende het afsluitingen bij de PTT. Want men vergat even wat die 'nieuwe' verslaving kostte.

Tegenwoordig
Het is allemaal een beetje geraffineerder geworden. Sociale media is verder geëvolueerd, mensen zijn doorgaans wat slimmer geworden. gooi er een clubje mensen tegen aan die denken te kunnen roepen wat je al of niet aan gebruikers van de huidige sociale media toch zou kunnen ontlenen, vooral niet controleren natuurlijk of hetgeen je ziet ook is wat het is, en we zijn er anno 2013.

Leuk vs minder leuk
Leuk is dat je met je vrienden kunt delen wat je het afgelopen weekend hebt gedaan en zelfs foto's ter beschikking kan stellen. Minder leuk is het dat die hillarische foto waar je dronken naast die pot ligt, plakken 'vomate' over de rand en op je kleren, ook zichtbaar is voor je baas. Je was vergeten even wat beperkingen in te stellen.

Leuk is te roepen over twitter hoe geweldig je wel niet aan het 'knallen' bent of 'Lekker bezig vandaag', om iedereen het idee te geven dat je bijzonder succesvol bent, maar niet door hebt dat het continue feeds geven aan twitter, oplevert dat mensen zich afvragen wat je nu zo de hele dag aan het doen bent. Of je vernaggelt de baas zijn tijd of je zit gewoon thuis te tikken tot je een ons weegt.

Minder leuk is dat je een 'zeperd' hebt gelopen met de sociale media toen je dat product kocht, hillarisch wordt het dan natuurlijk dat je onder allerlei pseudoniemen reacties op de vele fora achter laat wat een kl#te producten dat kl#te bedrijf je toch aan het aansmeren is geweest of wat een kl#te service ze geven.

Mooi is dat je via het internet van alles kunt kopen, minder mooi is het dat je in Nederland door de bank word gebeld met de vraag of die auto die je in Rome probeert te leasen nog wel binnen je budget past. Je card is namelijk al fix 'out gemaxt'

Internet, sociale media, marketing
Het kan een prachtig middel zijn, internet, de sociale media. Het nadeel dat zaken, positief en negatief, enorm worden uitvergroot en dat menigeen nog steeds vergeet dat er verschillende werelden zijn. Je eigen wereld en de wereld zoals anderen graag aan jou presenteren natuurlijk. En die berg aan informatie, is vaak voor de doorgewinterde IT-er nog wel eens te veel.

Hoe dan ook, het blijft nadenken, altijd weer.

Gelukkig is 'onze' Nelie hard bezig om het Europeese internetID te promoten. Dan zijn de dagen voorbij van anoniem je (mis/ge)dragen via social media. Dat zal tevens de hackers een stevige hak zetten.

Wat een warrig stuk!
Heb je het over public social media zoals Twitter, FB, Hyves etc waar mensen en ook je medewerkers iets over je bedrijf kunnen roepen of eigen social media (van bedrijf) zoals LinkedIn, website, eigen FB waar je zelf controle over kan hebben en houden? (bijvoorbeeld het verwijderen van sommige reacties, accepteren/weigeren van toegang etc)

Een eigen social media hoeft niet altijd gezien te worden als een voordeur naar je data en informatie, afhankelijk van hoe je dat inricht en welke keuzes je maakt mbt data en informatie en de link naar de interne bronnen achter je firewall.

Er zijn wat terechte punten in dit artikel maar helaas door een warrige structuur en opbouw kunnen deze door iedereen net anders gelezen en geïnterpreteerd worden (dat geldt ten minstens voor mij).

@ Johan Duinkerken

Zolang je nog open netwerken hebt waar je gratis kunt Wi-Fi-en zullen die plannen van 'ons neeltje' niet zoveel uithalen. Voor een beetje hacker al helemaal niet. Neeltje heeft nu eenmaal niet zoveel verstand van 'computeren...'

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×