Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Mobiel werken dwingt tot integratie vast en mobiel

 

Expert

Gerard Bergsma
Commercieel directeur, Infopact. Expert van voor het topic .

Op het gebied van mobile workforce management ga ik graag in op de randvoorwaarden van een stabiele infrastructuur, namelijk de integratie van vaste en mobiele telefonie. Ik zie bij bedrijven een toenemende behoefte aan continue bereikbaarheid, kostenbeheersing en continuïteit van dienstverlening. Letterlijke bereikbaarheid hangt samen met de kwaliteit van de telefonie.

Telefonie moet altijd werken, de verbinding moet van goede kwaliteit zijn en er moet altijd opgenomen worden. Maar hoe realiseer je dat met het nieuwe werken? Steeds meer bedrijven hebben flexibele werkplekken, satellietkantoren en thuiswerkplekken, waardoor het gebruik van mobiel dataverkeer en telefonie via het gsm-netwerk sterk toeneemt, ook wanneer men wel op zijn werkplek zit. Gesprekken via het gsm-netwerk zijn nog steeds een stuk duurder dan via het vaste netwerk. In tijden waarin de druk op kostenbesparingen steeds hoger wordt, is het een gemiste kans om dit niet aan te pakken.

Pbx of hosted voice

Een geïntegreerde bedrijfsomgeving is de oplossing. Zo kan je als bedrijf mobiele telefoons als thin clients koppelen aan het ip-bedrijfsnetwerk. Alle gesprekken worden gerouterd via de eigen telefooncentrale, zoals een pbx of hosted voice-platform. Bellen gebeurt hierdoor tegen een vastnettarief, dat zo’n 40 procent voordeliger is dan bellen via het gsm-netwerk. Omdat de devices onderdeel zijn van de bedrijfsomgeving is ook de beveiliging een stuk eenvoudiger. En beveiliging is cruciaal, omdat met de smartphones nu ook toegang wordt verkregen tot andere data op het netwerk.

Door de integratie is één managed security-oplossing die alle toestellen beheert voldoende. Het byom-principe (bring your own mobile) wordt hierdoor voor it meer beheersbaar. Het maakt niet uit welk toestel wordt toegevoegd aan het netwerk, de securityinstellingen zijn gelijk. Niet alleen bespaart dit kosten en wordt telefonie beheersbaarder, ook verhoogt vast mobiel integratie de bereikbaarheid van de organisatie. Tijdens afspraken of vakantie wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar een collega of de centrale, waardoor de klant het gevoel heeft dat je altijd via één nummer te bereiken bent.

Private gsm-netwerk

Wil je als bedrijf nog een stap verder gaan, dan is het mogelijk om ip-telefonie te koppelen aan een private gsm-netwerk. Hiermee worden geen mobiele verbruikskosten gerekend voor bellen, het ophalen van data en sms. Afkopen van belminuten voor onderling bellen is niet nodig. Door het private gsm-netwerk te koppelen aan het publieke gsm-netwerk kan ook buiten kantoor optimaal gebruik worden gemaakt van de telefoons. Wil je als organisatie dus niet afhankelijk zijn van mobiele providers voor je bereikbaarheid, dan is een private gsm-netwerk de oplossing.

Deze diensten zijn niet nieuw, maar nu maken nog vooral grote organisaties gebruik van vast mobiel integratie. Met de opkomst van bedrijven als Private Mobility is een dergelijke integratie echter ook interessant voor bedrijven vanaf vijftig medewerkers. De grootte van het bedrijf is dus niet langer een excuus om teveel te betalen voor je (on)bereikbaarheid.
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4753327). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Als ik het begrijp, wat niet echt lukt met al dat jargon, kun je dus naar één telefoonnummer toe?

@Harrie,

Klopt, wanneer je VoIP en GSM integreert, dan kan je vast en mobiel onder hetzelfde nummer brengen. Afhankelijk van de oplossing zit er echter een ander verkeerspatroon en dus andere kostenplaatje achter verscholen, dat is een kwestie van rekenen.

Uit het artikel; Wil je als organisatie dus niet afhankelijk zijn van mobiele providers voor je bereikbaarheid, dan is een private gsm-netwerk de oplossing.

Los van het feit dat de alinea waar deze zin uit komt bijzonder kort door de bocht is, is er nog een aanzienlijk investering nodig om een inhouse private gsm-netwerk te maken en te beheren. Bij veel (overheids) organsiaties is intern de eigen organisatie bellen al kostenvrij. Dus dat kan niet meer echt als kostenbesparing gezien worden.

Aanzienlijke investering?? De investering voor private GSM heeft een TCO van € 6,- per gebruiker per maand, hiervoor heb je 99,99 bereikbaarheid, 100% in-doordekking en capaciteit, geen verbruikskosten voor spraak, sms en data. dat lijkt me interessanter dan alleen onderling verkeer afkopen voor € 5,- per gebruiker per maand.

@itk-etc,
Bij veel organisaties is onderling GSM verkeer 0,00 euro, per maand of welke tijdeenheid dan ook....
Overigens ben ik benieuwd naar de onderbouwing van de 6 euro...

GSM kost € 6,- per gebruiker p/m, TCO berekening over 3 jaar bij 30 sub's, inclusief licenties, beheer, installatie, hardware. Indien interesse, graag contact met onze partner MCS.
Dus bij meer sub's wordt het € 5,- of € 4,-

M.b.t. verkeer. Onderling verkeer 0,00 ??, gratis bestaat niet in telecom. of het is callback over data, dus meer data verbruik, of kosten zitten in maand abo of data bundel. FoP hoeft helemaal niet duurder te zijn dan huidige kosten, zeker wanneer gebruik gemaakt wordt van lage airtime en lage sip trunk tarieven.

@itk_etc

OT2010 bijvoorbeeld... Onderling verkeer.

Private GSM is dan alleen binnen het gebouw waar dat geïnstalleerd is. Wil ik thuis werken moet het weer over het publieke GSM en koppelen zal dan ongetwijfeld de hoofdprijs kosten.
Telefoonmaatschappijen moeten natuurlijk ook iets verdienen om hun personeel te betalen. Glasvezel door heel Nederland leggen zal ook vast niet gatis zijn vermoed ik.

Met alle respect heer Bergsma,

Integratie
Vaste en mobiele telefonie integreren met wat? Als u bedoelt met het zakelijke verkeer, dan is dat er feitelijk al.

24/7
Er zijn vakgebieden waar ondersteuning 24/7, of rotatie, al lang gemeengoed is. Dat betekend ook dat 'storings nummers/diensten', tenminste als het goed is, daartoe allang zijn ingericht. Dus ook niet helemaal ieuw denk ik dan.

Byod/Cyod/Byom
Ik word een tikje moedeloos van het ongebreidelde gebruik van dit soort dingen. Iedereen doet voorkomen alsof het zoveel aantrekkelijker is je eigen mobiel/tablet/laptop maar te pas en onpas ter beschikking te stellen van... en voor....

Niemand kijkt klaarblijkelijk meer aar de andere kanten van de arbeidsmarkt. Lange dienstverbanden zijn niet vanzelfsprekend meer en ik wil dan met die perceptie ook helemaal geen zakelijke contacten in mijn mobiele devices.

Kosten/baten byod etc etc
Een beetje 'bruikbare' Android kost o.e.n. € 350,-
http://www.telefoon-wereld.nl/htc-one-s-zwart-632

Een beetje flexplek heeft natuurlijk voorzieningen voor bellen/teleconferencing via het internet. Communicatie via vaste lijnen of gsm is voor bedrijfscommunicatie echt achterhaald.

pGSM is echt zo achterhaald als Dect. Meer is het ook niet, je GSM wordt een locatiegebonden telefoon. Alleen met bepaalde roaming afspraken kan je de sim kaart ook met mobiele netwerken gebruiken, dit overigens met ingebrip van een verbroken verbinding. In een tijd waarin interne belkosten worden afgekocht voor een nultarief, Data belangrijker is dan spraak is een investering in deze technologie achterhaald. Dus vooral niet doen en voorwaarts ontwikkelen richting 4G en mobiel tenzij.
Mensen vragen zich ook volgens min noot af wat de kosten zijn van het beheer van een radionetwerk, dat is al uitbesteed bij vijf partijen in Nederland...vooral niet zelf gaan doen.

Beste Willem,

Dect en Wi-Fi zijn ook radio-vormen moet je ook onderhouden, een Private GSM oplossingen is daarmee vergelijkbaar. En inderdaad je hebt Roaming nodig als je meer wil, maar laat nu net het bedrijf Private Mobility daar over nagedacht hebben.
Verder ja, alle technologie die langer dan 2 jaar in het veld staat is achterhaald, maar dat komt wel weer vaak de betrouwbaarheid ten goede. Grootste legacy is namelijk de gebruikte protocollen.

Maar zoals met alles eea is geen wonderolie, het is afhankelijk van je behoefte of Private GSM voor jou de beste oplossing is.

Guido

Bedankt voor al jullie begrijpelijke reacties. Ik ben het eens met het feit dat private GSM voor veel bedrijven, met name voor de onderkant MKB, een te grote investering vraagt. De TCO-berekening van Itk is interessant, maar de schaalgrootte is wel bepalend in de hoogte van de kosten per gebruiker.

Vast mobiele integratie is een term die lastig te definiëren is. Het omhelst een breed scala aan oplossingen, van goedkoop tot duur. Er zijn klanten die twinning (of dual ringing) al als een prima oplossing zien en dat brengt geen extra kosten met zich mee. Kijk je naar volledige forced on PBX-oplossingen zit je aan de andere kant van het kostenspectrum. Vele Hosted voice of PBX-hardware-oplossingen maken inmiddels gebruik van mobiele applicaties om te komen tot een oplossing voor vast mobiele integratie. Vanzelfsprekend zullen applicaties als Microsoft Lync en de komst van LTE of 4G, nieuwe vormen van integratie realiseren. Op termijn zullen we geen vast of mobiel, 3G of 4G meer kennen zoals nu, maar een standaard vorm van IP- communicatie over meerdere devices (pentaplay) en technologieën.

Uiteindelijk zal de financiële berekening (TCO) en de gewenst features een afweging blijven. Belangrijker is dat de gekozen oplossing met de bijbehorende investering de gewenste bijdrage levert aan het uiteindelijke bedrijfsresultaat.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×