Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Resultaat willen halen is een mindset

Projecten hebben een eindstreep. Het behalen van de eindstreep kan je zien als resultaat maar ik vind resultaat de opbrengst van het project voor het doel van de opdrachtgever. Te vaak wordt dit aspect vergeten of als nice-to-have bestempeld en te laat opgepakt. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is volgens mij want de aanvliegroute is altijd hetzelfde.

Stap 1 – bepalen doelen
De eerste stap is direct de belangrijkste. Je moet goed omschrijven wat het doel is van de opdrachtgever. En dan niet in de trant van ik wil een website of webapplicatie rondom onderwerp X. Het waarom is het echte doel. Dus bijvoorbeeld het verminderen van de werkdruk van het call center door heldere communicatie via de website.
Doel nummer 2 is het doel van de eindgebruikers. Via een veldonderzoek kunnen user experience (UX)-ontwerpers heel goed de doelen achterhalen. In lijn met het voorbeeld is hij/zij op zoek naar naar informatie. Hij heeft daarvoor kreten in gedachten. Die moet hij wel herkennen.
En dan is er nog het technische doel. Wat wil de it-afdeling bereiken met dit project. Misschien het versimpelen van de architectuur of implementeren van een nieuw pakket.
Alle doelen moet je bij elkaar brengen om een effectief project te kunnen gaan doen want als 1 van de ‘partijen’ niet zijn doel kan halen werkt hij vaak niet mee aan het behalen van het resultaat. Met als gevolg dat het resultaat veel minder is.

Stap 2 – ontwerp met oog voor het resultaat
Te vaak is het ontwerp een feestje van een opdrachtgever en een ontwerper. Die laatste kan gespecialiseerd zijn op het vlak van business, functionaliteit of user experience. Dan krijg je niet alle doelen goed vertaald naar een goed ontwerp.
Het ontwerp moet tot stand komen door een intensieve samenwerking tussen alle stakeholders. Dus eindgebruikers, techniek en business. Uiteraard aangevuld met beheer en andere expertises indien dit aspect speelt bij het project.
Door snel visueel te maken waar de mogelijke oplossingen liggen voorkom je eindeloos gepraat. Er moet snelheid in het ontwerptraject zitten want anders is de wereld veranderd voordat je klaar bent met het ontwerp. Maak het ontwerp interactief zodat je ook kan testen of gebruikers (onbewust) meewerken aan de doelstelling van de opdrachtgever.

Stap 3 – benoem je meetpunten vanaf het begin
Je kan vanaf het begin bepalen wat je wilt meten als de doelen concreet zijn benoemd. Je ziet namelijk de gebruiker een aantal handelingen uitvoeren om zijn doel te bereiken maar je ziet ook wat je moet vastleggen qua gedrag om te bepalen of hij het juiste gedrag vertoont.
In de dagelijkse praktijk zie ik gelukkig veel rapportages waarin allerlei meetgegevens staan. Dus men heeft x tijd doorgebracht op een site of men heeft zoveel keer een product besteld. Belangrijker is om deze gegevens gelijk in lijn te brengen met het doel. Dus iemand is alleen maar in dat deel geweest van de site en heeft geen contact gezocht met het call center. Of de verhouding geslaagde aankopen versus mislukte aankopen.

Stap 4 – bewaak stap 1 tot en met 3
Tja, misschien een dooddoener maar onder druk van tijd en budget wil men nog wel een geneigd zijn om af te wijken van bovenstaand verhaal. Geen probleem zolang je maar beseft dat ook het resultaat veranderd. En meestal niet ten positieve.

Recent bleek dat ik nogal erg resultaatgericht ben, dus misschien zie ik het wel fout. Daarom nodig ik jullie graag uit om via een reactie aan te geven of je mijn mening deelt of niet.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4746905). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Ik herken je eerste stap, over het doel duidelijk krijgen. Zowel van de opdrachtgever als van de gebruikers, en ja, die kunnen inderdaad verschillen. Wat ik er nog aan toe zou willen voegen is dat je met de opdrachtgever tot 1 focuspunt komt. Dus niet het moet sneller, en goedkoper, en effectiever, want dat gaat onderweg geheid tot discussies leiden, en dan verlies je tijd. Maak een keuze, zet een doel voorop, en borg dat de rest volgt.

Ja, ook ik hoor regelmatig dat ik nogal resultaatgericht ben :-).

@Ben. Je hebt helemaal gelijk. Men wil graag op alles scoren. Daarom inderdaad één doel... ... per groep. Dus één doel voor de opdrachtgever, één voor de gebruiker en één voor techniek.

Computable Expert
Marcel  Kouwenberg

Marcel Kouwenberg
User Experience Design Manager, Inter-IKEA. Expert van Computable voor het topic Internet.
Hele profiel

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×