Digitale transformatie. Je wordt ermee om je oren geslagen en het lijkt wel een eindeloos proces. Maar wanneer is deze zogenaamde transformatie eigenlijk voltooid? Volgens velen gaat het om de zakelijke transformatie en impact van technologieën op de bedrijfsprocessen. Een fundamentele ontwikkeling in de moderne bedrijfsvoering.
Immers, tel je nog wel mee als je niet op het web te vinden bent, je klantenservice via de telefoon doet en niet op Twitter en Facebook, je website down is of je applicaties niet goed functioneren? De digitale wereld is snel en niet bepaald vergevingsgezind, dus het is belangrijk om je zaken op orde te hebben en je digitale diensten en producten steevast vlekkeloos te laten functioneren. Ze zeggen vaak dat de laatste loodjes de zwaarste zijn. Maar het is ook belangrijk om de context van de digitale transformatie te begrijpen. It-teams hebben te maken met meerdere convergerende trends die een grote invloed hebben op organisaties.
Toenemende vraag
Een decennium geleden hadden it-teams niets te maken met de externe klant, ze hielden zich bezig met interne processen en vragen van teams. Maar de eindklant is tegenwoordig key, niettemin vanwege de groei aan gebruik. Neem als voorbeeld it-teams in de gezondheidszorg. Voorheen ontwikkelden en beheerden zij de erp-systemen voor het bedrijf.
Vandaag de dag is veel van deze informatie beschikbaar voor patiënten en kunnen ze afspraken inplannen, medische professionals om een consult vragen, gezondheidsarchieven inzien en hun rekeningen betalen in een mobiele app. Deze ontwikkeling resulteert in een toenemende vraag naar it-diensten, zowel intern als extern.
Ontwikkeling in applicaties en architectuur
Feitelijk betekent het dat elk bedrijf een softwarebedrijf wordt. En de software die gebouwd wordt, is steeds geavanceerder. Microdiensten en containers zijn een integraal onderdeel en worden massaal geadopteerd door ontwikkelaars. De snelheid en schaal van containers betekenen een doorbraak waardoor het bouwen en neerhalen van applicaties een fluitje van een cent wordt.
In een artikel van Gartner wordt beschreven dat containers en cloud-infrastructuur in de top drie staan van strategische initiatieven van it-organisaties. Maar moderne architecturen en infrastructuren zijn slechts de middelen in het digitale transformatieproces.
Zoals ik eerder schreef schaffen veel bedrijven technologie aan om maar technologie aan te schaffen, zonder daarbij na te denken over de gevolgen. Het integreren van nieuwe technologie is niet het doel van de transformatie, de manier van inzet is belangrijk. Wat ga je bouwen met nieuwe technologie, wat voegt het toe aan je business?
Public cloud
Ook de adoptie van de public cloud is een trend, waar de algemene houdingen zijn veranderd van ‘is het veilig?’ naar ‘hoe kan ik mijn datacenter uitbreiden met de cloud?’ (ook wel hybrid cloud genoemd). En dat is logisch. De cloud is vaak een betaalbare optie, elastisch en rijk aan toepassingen. Volgens Gartner zal 90 procent van de organisaties een hybride cloudinfrastructuur beheren vòòr 2020. De standaard is gezet door Amazon, Microsoft en Google, dus waarom niet dezelfde infrastructuur als deze grootmachten handhaven?
Er vindt dus een volksverhuizing naar de cloud plaats, maar dit is slechts het begin van de digitale transformatie. Wat ga je doen als je bent verhuist? Hoe gaan je applicaties functioneren en profiteren van hun nieuwe omgeving? En hoe gaat de cloud bijdragen aan de groeiende vraag van consumenten? Moeilijke vragen die niet iedereen kan beantwoorden.
Waarom transformeren?
Organisaties zijn niet in staat volledig te transformeren tot ze alle puntjes op de i hebben gezet en het verband hebben gelegd tussen klanten, applicaties en infrastructuur. Dat is de kroon op de transformatie.
Dus hoe kunnen containers bijdragen aan klantgerichtheid? Welke overwegingen moeten gemaakt worden voor je applicaties kan uitrollen in een hybride of multi-cloud infrastructuur? Welke impact heeft de groeiende vraag (zowel intern als extern) op beslissingen rondom de infrastructuur?
Interdependentie
De trends zijn inherent aan elkaar verbonden. Veranderingen bij klanten, applicaties en infrastructuren moeten in relatie tot elkaar worden bekeken. En daarbij moeten besluitvormers op it-gebied niet het gewenste resultaat van de transformatie uit het oog verliezen. Het ontwikkelen van een coherente en connectieve strategie is van essentieel belang om de innovatie te blijven stimuleren en de eindervaring van klanten te verbeteren.
Technologie is vaak het obstakel, maar het kan ook het antwoord vormen. Zoek daarom partners en platformen die met hun oplossing bijdragen aan jouw strategie. De juiste oplossingen vormen een connectief weefsel voor je applicaties en infrastructuur en laten je de klant beter dienen. Een echt connectief weefsel is niet bevooroordeeld over je applicaties of hoe je ze inzet, opereert voorbij traditionele silos, een datacenter of enkele cloud, is vastberaden je te helpen met het consumeren van it en je connectieve strategie te realiseren.
Laatste loodjes…
De toekomst is rooskleurig en de race naar de finish van digitale transformatie is lang, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Met strategisch leiderschap kunnen organisaties hun organisatie én klanten naar nieuwe hoogten brengen. Dus voorkom met een connectieve strategie en zorgvuldige implementatie van technologie dat je niet de dienaar wordt van de digitale tiransformatie, die alle aandacht opeist. Neem zelf het heft in handen en zet de kroon op je digitale transformatie.