Op 2 maart jl is de tweede generatie van de iPad gelanceerd. Deze iPad is oa dunner, lichter en voorzien van een ‘minder reflecterend scherm’, wat de leesbaarheid verbetert. Handig voor documenten en e-mail. De iPad is niet alleen een grote hype bij consumenten, ook de zakelijke markt is zeer enthousiast over deze tablet-pc. Net als over de iPhone. Leuk hoor, Mobiele-design op kantoor, maar wat betekent het eigenlijk voor het netwerk?
Eind vorig jaar bracht Apple met iOS 4.2 weer eens een nieuwe update uit voor de iPhone, iPad en iPod Touch. De nieuwe software voorzag in een aantal belangrijke correcties, verbeterde beveiliging en interessante functies. De updates van Apple’s software zijn normaal gesproken al uitermate zwaar, gemiddeld zo’n 100-150 MB. De nieuwste upgrade was echter gigantisch met ruim 600 Megabytes.
De download van deze software eiste bovendien zoveel mogelijk bandbreedte op om het proces te bespoedigen. Op zich is dat wel klantvriendelijk van Apple, want des te eerder kan de download van de volgende klant starten. De netwerkbeheerder was er echter minder blij mee.
Er zijn wereldwijd miljoenen iPhone-gebruikers die de upgrade automatisch downloaden. Jammer genoeg weet niemand wanneer Apple dit laat gebeuren. Hierdoor kan de update aanzienlijke consequenties hebben voor het bedrijfsnetwerk. De impact vindt vooral plaats op de verbindingspunten met internet (Internet gateway) en de Wide Area Network (WAN)-koppelingen met nevenvestigingen.
Het is risico is tweezijdig. Ten eerste is een download van ruim 600 MB al een flinke kluif voor iedere Internet gateway of wan-koppeling. Er is echter niet slechts één medewerker met een iPhone en/of een iPad. Binnen ieder bedrijf lopen meerdere bezitters van deze fraaie mobiele apparaten rond. Wanneer de download dus ook nog eens vermenigvuldigd wordt met verzoeken van misschien wel zestig gebruikers tegelijkertijd, kan de weerslag op het netwerk monumentaal zijn.
Ten tweede is het downloadproces, zoals gezegd, agressief. Slechts enkele iPhone-gebruikers zijn al genoeg om beslag te leggen op de volledige beschikbare bandbreedte op de Internet gateway of WAN-koppeling van een bedrijf. Dan zitten alle medewerkers met de handen in het haar, want hun applicaties worden zo traag als stroop en het internetverkeer ligt nagenoeg stil. Het allereerste wat zij in dat geval doen is de telefoon pakken om zich te beklagen bij de it-afdeling. Daar heeft men echter de handen al vol, want de bedrijfskritische applicaties en de netwerkcommunicatie zijn ook vertraagd, of zelfs verlamd.
Gelukkig zijn er maatregelen die bedrijven kunnen nemen om te voorkomen dat dergelijke software updates de verbindingen via de Internet gateway en WAN-koppelingen verstoppen:
1. Vraag medewerkers om goed op te passen en te voorkomen dat updates van hun iPhones of iPads op het werk plaatsvinden. Dat kan namelijk net zo goed, of zelfs beter, wanneer ze thuis zijn. Dit is echter niet altijd praktisch uitvoerbaar, omdat de updates automatisch plaatsvinden en de meeste iPhones en iPads automatisch verbonden zijn met het draadloze bedrijfsnetwerk zodra een medewerker het pand binnen komt.
2. Zet een appliance in met geavanceerde proxy cache-technologie. Deze kan de software-update opslaan op de Internet gateway, en op de nevenvestiging, zodat de update slechts één keer van de website van Apple gedownload hoeft te worden. Vanuit de interne opslag worden alle gebruikers binnen het hele bedrijf en alle nevenvestigingen bediend.
3. Zet een oplossing in voor het verkrijgen van inzicht in, en controle over applicaties. Hiermee bepaalt men zelf hoeveel bandbreedte er gebruikt mag worden door deze updates of op welke dag zij plaats mogen vinden. Een dergelijke oplossing waarborgt bovendien dat bedrijfskritische applicaties alle bandbreedte krijgen die ze nodig hebben, ongeacht welke andere applicatie deze proberen op te souperen.
Er is een betere oplossing, gebruik geen apple ipad o.i.d.
Updates vinden toch plaats wanneer je bent verbonden met iTunes? En dan alleen wanneer je zelf hebt aangegeven dat je wilt updaten? Mijn iPhone heeft nog nooit spontaan een update gekregen, alleen wanneer ik daar toestemming heb gegeven. Ik zelfs aangegeven dat de update wel moest worden gedownload maar nog niet worden geinstalleerd.
Daarvoor ‘shape’ je dus (netwerk)verkeer. Dit soort downloads en andere ‘ongemakken’ kunnen dan nooit verstorend werken voor de rest van de organisatie.
ik heb het sterke vermoeden dat deze meneer geen iPad heeft en ook geen iPhone.
Het lijkt mij alleen bangmakerij om diensten te promoten. De bedoelde updates gaan via itunes en niet spontaan en ook niet via het draadloze bedrijfsnetwerk …..
Ik vind de kop van dit artikel nogal misleidend en kom dit vaker tegen vooral bij Apple producten (toeval?). Als je dit type apparatuur de geschetste vrijheid geeft in je netwerk, dan doe je het niet goed. Omgekeerd, je moet als laatste genoemde oplossingen natuurlijk vooraf implemeteren.
Als je alleen de kop van het artikel leest of alleen het eerste deel, dan wordt je op het verkeerde been gezet….
“…wat de leesbaarheid verbeterd”
Nou nee, dat verbeterT de leesbaarheid geheel niet.
Tsja, mijn Apple apparatuur downloadt niets uit zichzelf. Hooguit eens een update uit de app store, maar die initieer ik ook zelf.
De schrijver van dit artikel heeft blijkbaar geen iDevice. Die ondersteunen namelijk niet eens updates over the air afaik.
En zoals meer gezegd. Als medewerkers zelf zo’n apparaat meenemen, dan ben je als netwerkbeheerder niet handig bezig als je die zonder beperking toelaat binnen je veilige bedrijfsnetwerk. Ik zou als netwerkbeheer zelfs een ‘gast’ netwerk opzetten voor dit soort apparaten, in een apart VLAN en bij voorkeur een eigen IP adres aan de internet zijde en een goede firewall.